سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد؛

راه‌اندازی مدرسه معارفی ویژه در دانشگاه آزاد/ انتقال حوزه معارف از معاونت آموزشی به معاونت فرهنگی

طهرانچی گفت: حوزه معارف از معاونت آموزشی به معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی منتقل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدمهدی طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در سومین نشست سراسری مدیران گروه و اعضای هیأت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد که امروز در واحد یادگار امام(ره) برگزار شد، با بیان اینکه ما برای تعظیم شعائر الهی در دانشگاه هستیم، گفت: زمانی آرزو داشتیم بتوانیم با در اختیار داشتن صداوسیما، اثرات تربیتی در جامعه داشته باشیم و امام خمینی(ره) فرصتی برای تحقق این آرزو به وجود آورد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: پیش از انقلاب، آرزو داشتیم به جای سخن گفتن از دین در کلاس‌های محفلی، فرصتی باشد تا در متن جامعه و دانشگاه به اشاعه دین و بیان احکام خدا و اعتقادات و اخلاقیات بپردازیم و به برکت انقلاب اسلامی و رهبری زیرکانه امام راحل و پرچمداری مقام معظم رهبری در استمرار آن، آرزوهای مان محقق شد.

طهرانچی با بیان تلاش برای راه‌اندازی یک مدرسه معارفی ویژه در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: در این مدرسه معارفی، هنر استاد معارف این است که بداند چگونه باید دروس معارفی را آموزش دهد و چگونه از فنون روز و علوم دیگر مانند زبان‌شناسی، جامعه‌شناسی و... برای آموزش بهتر معارف استفاده کند.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: باید مدرسه معارفی و تحقیقات مناسب در این زمینه داشته باشیم و استادان این حوزه باید پژوهش‌هایی برای پرباز شدن دروس معارف انجام دهند.

وی با اشاره به اهمیت دروس معارف در دانشگاه گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده، حوزه معارف از معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی به معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی منتقل خواهد شد تا این دروس با نگاهی معرفتی و هویتی به دانشجویان آموزش داده شود.

تلاش برای حفظ جایگاه دروس معارف در دانشگاه آزاد

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با لزوم تغییر الگو در بهره‌گیری از توان دروس معارفی، تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی تلاش دارد دروس معارف را به جایگاه اصلی خود که همان تقویت قوه عاقله، فرهنگی، اخلاقی و هویتی است، بازگرداند.

طهرانچی با تأکید بر اهمیت آموزش دانش دین، خاطرنشان کرد: دانش دین موضوع مهمی است که باید در حوزه‌های علمیه و در محضر اساتید آموخته شود، اما در 14 واحد دانشگاهی نمی‌توان به دانش دین پرداخت، و این یک ترم می‌تواند با زمینه‌سازی تربیت دینی و معارفی دانشجویان، این عطش را در آنان به وجود آورد تا به دنبال آموختن بیشتر این دروس بروند.

وی افزود: بدترین ظلم به دروس معارفی این است که از آن برای پر کردن تعداد واحدهای یک ترم یا افزایش معادل استفاده کرد و اگر می‌خواهیم در دانشگاه آزاد اسلامی تحول داشته باشیم، باید برای دروس معارف 130 هزار دانشجوی ترم اولی کارشناسی این دانشگاه برنامه‌‌ریزی داشته باشیم.

طهرانچی با بیان اینکه نباید به دروس معارف به عنوان واحد عمومی نگاه کرد، اظهار داشت: دروس معارف واحد عمومی نیست، بلکه واحد رستگاری است که قرار است زیرساخت دانشجویان را تشکیل دهد. تقلیل دادن دروس معارف در متون دانشگاهی به دانش معارف و تعلیم دین، بزرگ‌ترین ضربه را به نقش تربیتی این دروس زد، در صورتی که از این دروس باید برای افزایش تربیت معارفی دانشجویان استفاده شود.

وی ادامه داد: در دانشگاه آزاد اسلامی به معنای واقعی کلمه مربی می‌خواهیم، چرا که معتقدیم رفتار درست یک استاد معارف می‌تواند باعث تغییر رفتار دانشجو شود.

130 هزار دانشجوی ترم اولی در دانشگاه آزاد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اکنون بیش از 50 درصد افراد جامعه وارد دانشگاه می‌شوند، تصریح کرد: ما حدود 130 هزار دانشجوی ترم اولی مقطع کارشناسی داریم که همه آنها یک ترم از 8 ترم تحصیلی خود را باید دروس معارفی بگذرانند که این فرصت بی نظیری است تا به تربیت نسل جوان بپردازیم. هدف از دروس معارف، تربیت نسل جوان و آشنایی آنان با معارف اسلام، مکتب پیامبر(ص)، اهل بیت(ع)، قرآن کریم و حدیث است تا روح جوانان تربیت و رشد یابد.

طهرانچی با اشاره به تأکید رهبری به تقویت قوه عاقله کشور، گفت: قوه عاقله تعلیم‌پذیر نیست، بلکه تربیت‌پذیر است و به این نکته توجه نکردیم و در دروسی که مربوط به بیان دین است، امر تربیت را به تعلیم تقلیل دادیم. اگر دین را به دانش تبدیل کنیم و در اختیار افراد قرار دهیم، تبدیل به حجاب بزرگی می‌شود، چرا که در طول تاریخ بسیاری از افراد بودند که دانش دین داشتند، اما این دانش در لایه‌های درونی آنها مؤثر نبود و به جنگ دین رفتند.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: در دانشگاه فرصتی فراهم شده تا یک ترم از 8 ترم دوره کارشناسی را درباره دین با جوانان سخن بگوییم. یک ترم زمان کمی نیست و 6 ماه از 4 سال تحصیلی دانشجویان دوره کارشناسی در اختیار استادان معارف است که با احتساب 130 هزار دانشجوی کارشناسی، حدود 2 میلیون نفر ترم را در اختیار داریم که این فرصت طلایی است.

وی با اشاره به عطش انسان برای آموختن معارف الهی، تاکید کرد: همه انسان‌ها وقتی به سن رشد می‌رسند، از همان ابتدا سؤالات زیادی دارند که باید به این سؤالات پاسخ‌های دلنشین داده شود تا عطش آنها تقویت شود. اگر پاسخ کامل نباشد، کلاس درس تمام می‌شود، اما ذهن دانشجو درگیر است و جواب خود را در نمی‌یابد و این موضوع می‌تواند زندگی جوان را دچار پریشانی کند.

طهرانچی یادآور شد: در ابتدای انقلاب اسلامی زمانی که جوانان یک فرد عالم را می‌دیدند، دور او حلقه معرفتی تشکیل می‌دادند، چرا که عطش برای آموختن معارف زیاد بود، اما اگر استادان در دروس معارف درست عمل نکنند، اشباع کاذب در جوانان تشکیل می‌ش

زمینه‌سازی تربیت و رشد جوانان

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه باید مراقب باشیم با 14 واحد درسی بتوانیم معارف را احیا کنیم، تأکید کرد: ما به دنبال انتقال دانش معارفی صرف نیستیم، بلکه به دنبال زمینه‌سازی تربیت هستیم و تربیت و رشد جوانان را مدنظر داریم. ما نمی‌خواهیم فقط انتقال مفاهیم داشته باشیم، چرا که برای انتقال مفاهیم معارف اسلامی، می‌شود یک دوره آموزشی با استفاده از اساتید به نام در فضای مجازی ارائه کرد، اما آنچه در کلاس‌های دانشگاه باید اتفاق بیفتد، تربیت و رشد دانشجوست.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: باید با یک مدل جدید از طریق برشمردن تجربیات موفق و ناموفق گذشته، در دانشگاه به این فرصت طلایی نگاهی دوباره کنیم.

طهرانچی در پایان خطاب به استادان معارف و اعضای هیأت علمی گروه معارف، خاطرنشان کرد: انتظار بنده از این فرصت طلایی بسیار بالاست و هر چه حمایت لازم دارید، بنده در خدمت هستم، اما انتظار داریم با یک نگاه جدید نسبت به تربیت جوانان این مرز و بوم که فراتر از تعلیم است، همت گمارید.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.