سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تغییرات آب و هوایی منجر به فقر گسترده میلیارد‌ها انسان می شود

رئیس نخستین همایش بین المللی مدیریت پایدار منابع خاک و محیط زیست گفت: تغییرات آب و هوایی جهان یکی از چالش‌های جدی نسل آینده است که موجب بروز انواع خشکسالی، سیل، توفان‌های شدید، افزایش سرعت ذوب یخ‌های قطبی، بالا آمدن دریا‌ها و اقیانوس‌ها می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مهدی سرچشمه پور رئیس نخستین همایش بین المللی مدیریت پایدار منابع خاک و محیط زیست روز سه شنبه در  همایش بین المللی و سومین همایش ملی مدیریت پایدار منابع خاک و محیط زیست در دانشگاه باهنر کرمان، روند رو به رشد بیابان زایی و جنگل زدایی در کشور را نگران کننده و هشداردهنده خواند و گفت: خاک ایران با سرعت ۲۰ برابر سریع‌تر از آنچه تشکیل می‌شود، از دست می‌رود.

وی با بیان اینکه طی ۴۰ سال گذشته مساحت جنگل‌های ایران حدود یک میلیون هکتار کاهش یافته، اظهار داشت: در زمان حاضر میزان فرسایش خاک در ایران حدود ۱۶.۷ تن در هکتار است که با میانگین جهانی پنج تا ۶ تن در هکتار فاصله زیادی دارد و خسارت ناشی از فرسایش و تخریب خاک سالانه حدود سه هزار و ۵۰۰ میلیاردریال برآورد شده است.

رئیس سومین همایش ملی مدیریت پایدار منابع خاک و محیط زیست با اشاره به افزایش آلاینده‌های جوی و توفان‌های گرد و غبار در طول پنج سال اخیر تصریح کرد: اکنون توفان ریزگرد‌ها برای تولید محصولات کشاورزی، حمل و نقل، بهداشت و سلامت عمومی یک معضل جدی است که به نظام زیستی، رابطه با همسایگان و اقتصاد کشور صدمه می‌زند و نمونه بارز آن تعطیلی مکرر مدارس و ادارات و سازمان‌ها است.

وی تهدید و نابودی تنوع زیستی را از دیگر چالش‌های زیست محیطی خواند و تصریح کرد: هر ساله نسل زیادی از گونه‌هایی که حتی تاکنون بشر کشف نکرده است از بین می‌رود و ایران بیش از یکهزارو ۱۳۰ گونه مهره دار و هفت هزار و ۶۰۰ گونه گیاهی دارد، اما انقراض انواع و گونه‌های گیاهی و جانوری آن افزایش یافته و هم اکنون ۱۰ درصد جمعیت جانوری و ۲ درصد گونه گیاهی درفهرست قرمز سازمان ملل قرار دارند.

سرچشمه پور بحران انرژی، افزایش فشار بر منابع طبیعی و هزینه‌های زیست محیطی و تولید انبوه و دفع نامناسب زباله‌ها را از دیگر عوامل تخریب محیط زیست برشمرد.

وی تصریح کرد: وسعت قابل توجه اراضی کویری و بیابانی، برداشت بی رویه از سفره‌های آب زیرزمینی در مقابل بارندگی کم و تبخیر و تعرق بسیار بالا، کیفیت نامطلوب آب‌های کشاورزی و روند رو به رشد شور شدن اراضی در کشور و استان کرمان وجود دارد که باید توجه بیشتری شود.

رئیس اولین همایش بین المللی و سومین همایش ملی مدیریت پایدار منابع خاک و محیط زیست ادامه داد: شوری‌های نامتعارف در باغ‌های پسته و کمبود آب نیز و مصرف بسیار بالای سموم و کود‌های شیمیایی از دغدغه‌های مهم این استان در حوزه کشاورزی است.

وی برگزاری این قبیل همایش‌ها را به طور منظم یکی از راهکار‌های کاهش خطرات زیست محیطی برشمرد و افزود: کشور ایران از منابع و ظرفیت‌های خوبی برای کاهش خطرات و تهدید‌های زیست محیطی برخوردار است اگرچه مشکلات کم آبی ما جدی و رو به افزایش است، اما بخش عمده‌ای از مشکلات فعلی ما مربوط به نحوه مدیریت آب است.

سرچشمه پور تصریح کرد: کرمان یکی از پهناورترین و بزرگترین استان‌های کشور است که به لحاظ سطح زیرکشت محصولات کشاورزی از جایگاه بالایی برخوردار است و رتبه اول محصولات کشاورزی پسته و خرما را دارد که می‌طلبد در راستای کاهش خطرات زیست محیطی بیشتر کار شود.

وی گفت: امیدواریم با برگزاری این همایش بین المللی بتوانیم زمینه افزایش مشارکت بین مراکز مختلف دانشگاهی، صنعتی و معدنی و بهره برداران بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی را فراهم کنیم و دستاورد‌های آن در تدوین برنامه‌های آینده زیست محیطی و احیا و حفظ زیست بوم و بهره برداری پایدار از خاک و محیط زیست مورد توجه و استفاده قرار گیرد.

وی همچنین تغییرات آب و هوایی جهان را یکی از چالش‌های جدی نسل آینده برشمرد و گفت: این مهم موجب بروز انواع خشکسالی، سیل، توفان‌های شدید، افزایش سرعت ذوب یخ‌های قطبی، بالا آمدن دریا‌ها و اقیانوس‌ها و به زیر آب رفتن بسیاری از مناطق ساحلی و اراضی مستعد می‌شود.

سرچشمه پور ادامه داد: این تغییرات منجر به فقر گسترده میلیارد‌ها انسان، ناامنی غذایی، افزایش بلا‌های طبیعی و به دنبال آن جابجایی گسترده جمعیت و میلیون‌ها آواره بالقوه، افزایش جرم و جنایت، مناقشات قرقه‌ای و رونق تروریسم خواهد شد.

وی تاکید کرد: بحران آب بزرگترین محدودیت منابع آب و یک خطر جدی زیست محیطی در کشور همواره در کمین است که باید در شیوه و رویکرد مدیریت مصرف آن تجدیدنظر کرد.

سرچشمه پور با اشاره به اینکه متوسط بارندگی سالانه کشور در حال کاهش و به حدود ۲۳۰ میلی متر رسیده، گفت: این میزان کمتر از یک سوم میانگین جهانی است و میزان تبخیر آن حدود سه برابر میانگین جهانی است.

به گفته این کارشناس در شرایط کنونی برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی منجر به از دست دادن غیرقابل برگشت سفره‌های زیرزمینی شده و مصرف آب شرب نیز بین ۴۰ تا ۷۰ لیتر که بالاتر از متوسط الگوی مصرف شهروندی است.

اولین همایش بین المللی و سومین همایش ملی مدیریت پایدار منابع خاک و محیط زیست که از امروز ۱۳ شهریور اغاز شده تا فردا (چهارشنبه) در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان ادامه دارد.

انتهای پیام/ی

منبع ایرنا

ضرورت بازنگری در مدیریت مصرف آب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.