سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طرح‌های دانشگاه‌ها در کاهش طلاق بین زوج‌های دانشجو

یک روانشناس در مورد طرح‌های اجرایی دانشگاه‌ها با موضوع آموزش مهارت‌های زندگی و کاهش طلاق در این قشر، توضیح داد.

حمید حبشی مشاور و روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در مورد طرح‌هایی که در سال‌های اخیر در دانشگاه‌ها در مورد آموزش مهارت های زندگی  اجرا شده است، گفت: تنها برنامه  مستمر، طرح همسفر تا بهشت است که بیش از  21 سال   توسط نهاد مقام معظم رهبری در حال اجراست و در هر دوره ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر زوج را تحت پوشش قرار می دهد.

حبشی  تصریح کرد: در این کلاس‌ها مباحثی  چون شناخت زوجین، آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش مهارت‌های جنسی و مدیریت روابط والدین مطرح و آموزش داده می شود.

این روانشناس گفت:  طرح همسفر تا بهشت تاکنون تنها طرحی مؤثر برای دانشجویان بوده است،  البته در شهرستان‌ها برنامه های پراکنده ای چون طرح با هم، برای زوج‌هایی که یک تا ۵ سال از زندگی مشترکشان گذشته است، برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که بهتر است آموزش مهارت‌های ازدواج از دانشگاه شروع شود یا بهتر است بنیان آن از دوران مدرسه باشد، گفت: در ازدواج  آگاهی بخشی برای تحکیم روابط و مهارت آموزی برای  مدیریت تحکیم روابط زوجین لازم است، قبل از ازدواج این آموزش‌ها ضروری است، زیرا بسیاری از ازدواج‌ها به دلیل عواطف دوران جوانی شکل می‌گیرد، از این رو طبیعی است که آگاهانه و عالمانه نباشد.

آمار طلاق در ازدواج های دانشجویی کمتر است

حبشی ادامه داد: در حال حاضر آمار طلاق تا ۲۵ درصد هم می‌رسد، اما این رقم در ازدواج‌های دانشجویی کمتر از ۲ در صد است و نشان می‌دهد این برنامه ها مانع گسست‌های بی‌مورد زوجین باشد.

این روانشناس گفت: گروه مؤلف کتاب دانش خانواده و جمعیت که هم اکنون در دانشگاه تدریس می‌شود معتقدند این کتاب مرجعی کامل برای آموزش مهارت‌های زندگی زناشویی نیست.

وی در ادامه اظهار کرد: نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و گروه معارف اسلامی تصمیم‌هایی در خصوص تألیف کتاب جدید و کارآمدتر گرفته‌اند.

فعالیت مراکز مشاوره دانشگاه‌ها زیر نظر نظام روانشناسی

این روانشناس درباره مرکز مشاوره دانشگاه‌ها گفت: مراکز مشاوره  زیر نظر نظام روانشناسی فعالیت می‌کند و بیشتر در حوزه  حل مشکلات بین زوجین فعالیت می کنند.

حبشی در پایان در مورد اشکالات وارده به این مراکز گفت: متأسفانه ارزیابی درستی از مراکز مشاوره دانشجویی صورت نمی‌گیرد و مشاور طبق نظرات شخصی فرد را راهنمایی می‌کند، یکی از اشکالات این است که مشاور مجرد نمی‌تواند کمک کارآمدی به تعارضات بین زوجین کند و این فضا نیاز به تجربه دارد.

انتهای پیام /

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۱:۱۹ ۱۳ مهر ۱۳۹۷
این را هم در دانشگاهها به دانشجویان از ابتدا فرهنگ سازی کنند که خانواده های زوجین نیز باید از نظر فرهنگ و اعتقادات و استان زندگی هم کُف باشند...