سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس کل بانک مرکزی:

دستوری برای افزایش نرخ سود ندادم/ مثل بچه پولدارها زندگی نکنیم

همتی گفت: بانک مرکزی در زمینه افزایش نرخ سود که ۲۳ درصد شده، هیچ دستوری ارائه و ابلاغ نکرده است.

به گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در بیست و نهمین همایش بانکداری اسلامی اظهار کرد: امیدواریم نشست‌ها در آینده تکراری نباشند و کاربردی‌تر باشد.

وی افزود: متعهد به حذف ربا در سیستم بانکی شدیم و یکی از راه‌های بررسی این موضوع برگزاری همین همایش‌هاست و امیدواریم در اصلاح این مقررات و ارتقای این قانون بتوانیم سطح بالاتری از بانکداری را محقق سازیم.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: امیدواریم عدم توجه به استانداردهای حاکمیت شرکتی از سوی سهامداران رعایت شود؛ یعنی سهامداران در امور بانک دولتی و خصوصی دخالت کنند.

همتی افزود: اتفاق کنونی بازار ارز حاصل ناترازی صورت‌های مالی بانک‌ها و نقدینگی است و تا زمانی که فشار نقدینگی وجود دارد فشار بر حفظ دارایی افراد وجود خواهد داشت این در حالی است اگر ناهماهنگی و تصمیمات غیرکارشناسی را هم به آن اضافه کنیم مشکل دوچندان خواهد بود.

وی گفت: الزامی برای رشد و کُند شدن سرعت نقدینگی نمی‌بینیم بلکه باید برای حفظ ارزش دارایی افراد فکری شود.

رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: دولت آمریکا برای محروم کردن ایران از درآمدهای نفتی محدودیت ایجاد کرده و این در حالی است که در این شرایط اجرای سیاست ارزی تک نرخی امکان پذیر نبود.

همتی تأکید کرد: کنترل تورم، حفط منابع ارزی و اصلاح عدم توازن ترازنامه‌ها و کنترل نقدینگی از فعالیت‌های جدی بانک مرکزی است.


بیشتر بخوانید: فروش ۶ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های مازاد بانک در ۶ ماه گذشته 


وی گفت: جلوگیری از اتلاف منابع ارزی اولی ترین اولویت های بانک مرکزی است و ذخایر ارزی، ناموس بانک مرکزی است. 

رئیس کل بانک مرکزی افزود: ارز حاصل از صادرات غیرنفتی اگر به درستی وارد کشور شود قدرت تأمین بازار ارز را داشته و سیاست ما این است که از منابع بانک مرکزی برای تنظیم بازار ارز استفاده نکنیم.

همتی گفت: اگر شرایط سخت شد و مجبور به استفاده از این ذخایر شدیم قطعا با نکته سنجی این کار را خواهیم کرد، البته خوشبختاته بازار ثانویه با روند بسیار مناسبی پیشرفت کرده و بنده شخصا روزانه آن را مدیریت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: منظور بنده از اینکه در بازار ارز دخالتی نداریم، به نحوه نرخ گذاری آن بود چرا که برای مدیریت تمام بازارها حضور بانک مرکزی ضروری است.

همتی گفت: اکنون ٩٧ درصد مبادلات از طریق حواله است و فقط سه درصد اسکناس معامله می شود و در بازار صرافی عدد قابل توجهی نیست و اکنون نرخ حواله کاملا نزدیک به سنا است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به سخنان جدی مقام معظم رهبری گفت: تا سیستم بانکی و قوانین را نتوانیم اصلاح کنیم، مشکلات اقتصادی کشور قابل حل نیست.

وی افزود: عمده افزایش نقدینگی، سودهای سپرده بانکی است و متأسفانه برخی بانک‌ها در عمل به بخشنامه کوتاهی کرده و با سودهای بالا نقدینگی را افزایش می‌دهند.

همتی گفت: رشد سطحی شبه پول در مسابقه بانک‌ها و برداشت‌های بی قاعده برخی بانک‌ها از ذخایر، موج نقدینگی را افزایش می‌دهد.

وی افزود: دیگر اجازه دخالت مدیریت‌های بی‌کفایت برخی بانک‌ها را در منابع و ذخایر بانکی نخواهیم داد.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بانک‌ها نیاز به جسارت جراحی در سیستم بانکی دارند و به طور جدی موظفیم جلوی بی نظمی‌ها را بگیریم.

همتی با اشاره به افزایش بنگاهداری بانک‌ها گفت: با تأکید مقام معظم رهبری و همکاری هر سه قوه به بانک مرکزی می‌توانیم با این معضل مبارزه کنیم.

وی افزود: سیاست‌های پولی ما اشکالات بسیار زیادی دارد که بانک مرکزی وظیفه حاکمیتی داشته و برای اصلاح آن به دنبال سود و زیان نیست. از هر جناح برای حل معضلات بانکی استفاده می‌کنیم زیرا معتقدیم هر دو طرف حرفی برای گفتن دارند؛ باید به دنبال نطرات جدید باشیم زیرا با روندهای قدیمی نتوانستیم به جایی برسیم.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: روند چندساله گذشته نشان می‌دهد روش‌های جدید باید برای اجرا در سیستم بانکی استفاده کنیم؛ پس باید در حوزه بانکداری اسلامی نظر بدهند و بانک مرکزی متعلق به همه مردم و پایه سیاستمداری مهم اقتصاد کشور است و اگر بخواهیم یک بعدی پیش برویم کار جلو نمی‌رود.

همتی اضافه کرد:حجم پایه پولی ما به دلیل برداشت بانک‌ها یا مطالبات بانک‌ها از بانک مرکزی از تیر ماه پارسال نسبت به تیر ماه امسال ۱۸.۲ درصد افزایش یافته و ۱۵۰ هزار میلیارد ریال به بدهی بانک‌ها اضافه شود و برخی از افزایش حجم نقدینگی به این مسئله ارتباط دارد.

رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: ریسک بانک‌های ما به شدت در حال افزایش است و باید سریعتر فرآیندهای کاهش ریسک که در دستور کار داریم، اجرایی شود.

وی با اشاره به انتشار برخی اخبار مبنی بر دستور بانک مرکزی برای افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی افزود: بانک مرکزی در زمینه افزایش نرخ سود که ۲۳ درصد شده هیچ دستوری ارائه و ابلاغ نکرده و فقط ما تاکید کردیم که تمدید یک‌ماهه قراردادها، منحصر به سپرده‌های ۲ تا ۱۱ شهریور ۹۶ بود اما معلوم نیست چرا این خبر اعلام شد؛ قطعا یک سری از خبر سازی در این حوزه منافعی در زمینه نرخ سود دارند که این صحبت را می‌کنند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: این احتمال وجود دارد که به سمت رایج کردن سپرده های دو ساله و سه ساله برویم و دولت نیز اوراق چند ساله ارائه کند می‌توان ریسک را کاهش داد و این مسائل می‌تواند راه‌حلی باشد تا مردم دارایی‌های خود را حفظ کنند.

همتی با بیان این که دستورالعمل سپرده‌های ارزی از سوی بانک مرکزی به بانک‌های کشور ابلاغ شده است، اظهار کرد: سپرده ارزی ابلاغ شد و از بانک‌ها خواهش می‌کنم تا مردم را برای ورود اسکناس به بانک و ایجاد جریان در بازار تشویق کنند.

وی تأکید کرد: باور کنید که کشور در چارچوب یک جنگ اقتصادی از سوی دولتی قرار گرفته که هر روز با سیاست‌های جدی فشار بیشتری ایجاد می‌کند و ما باید یک سری سختی‌ها را قبول کنیم و نباید مانند برخی بچه پولدارها زندگی کنیم تا بتوانیم از این بازه فشار عبور کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: من با مدیران بانک‌ها دوست هستم اما در بحث نظارت در بانک‌ها جدی هستم و قول می‌دهم که ضابطه را با عاطفه یکی نخواهم کرد چرا که امروز ضروری است با جدیت مشکلات بانک مرکزی را پیگیری و حل کنیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۵
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۰:۲۷ ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
سود سپرده ها را آرام تر پایین می آوردیداین کار قابل پیش بینی بود با این کار آسیب زیادی به طبقات پایین وارد شد از تجربه سال های قبل هم کاملا مشخص بودبرای سوداگر ورانت خوارو بعضی دیگر خیلی خوب شد
ناشناس
۱۱:۵۵ ۱۱ شهريور ۱۳۹۷
چرا با خاطیانتان نرم باملاطفت و کج دار و مریض راه مییایید آیا هزینه ی آن را تولید و قشر ضعیف بدوش نمیکشد!
سپهر
۱۰:۳۱ ۱۱ شهريور ۱۳۹۷
باید سود بانکی زیاد بشه که مردم پولاشونو بزارن بانک بعد بانک هر جا خواست سرمایه گذاری کنه.کاری کردین که همه پولاشونو از بانک بکشن بیرون . دیروز رفتم از نمایندگی جک خودرو پیش خرید کنم میگه تمام شد میگم مگه صبح باز نشده و گفته بودین تا پنج شنبه وقته میگه نه پر شده. یعنی کجای دنیا دیدین با خودرو همچین بازی بشه . مثلا ما که در ارزونی ماشینمون رو فروختیم تا ماشین بهتر بخریم حالا ماشین خودمم باید یه مبلغ زیادی بزارم روش تا بتونم بخرم. خوب تکلیف چیه .خواهشا خبرنگاران عزیز از مسئولین پیگیر باشید شما زبان این ملتید
ناشناس
۱۰:۲۵ ۱۱ شهريور ۱۳۹۷
تا وقتی که سود بانکی زیاد نشه هیچ مشکلی حل نمیشه.با این تورم و گرونی فکر کنم شما خودتونم با ژاپن مقایسه میکنید که سود پول نمیده
ناشناس
۰۹:۱۹ ۱۱ شهريور ۱۳۹۷
باسلام بنده یک کارگر میباشم وبا پس انداز بیست میلیون تومنی که داشتم امیدوار بودم که درآینده برای خرید خانه اقدام کنم الان میبینم نه تنها ارزش پولیم در بانک به ده میلیون رسیده ودر ثانی با این حقوق تا قیامت هم نمیتوانم سپرده ام را افزایش داده وبتوانم خانه خریداری کنم ... قضاوت با شما من چه گناهی کردم
ناشناس
۰۸:۵۹ ۱۱ شهريور ۱۳۹۷
ما کی مثل بچه پولدارا زندگی کردیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۰۷:۱۷ ۱۱ شهريور ۱۳۹۷
مثل بچه پولدارها زندگی نکنیم ؟! روی صحبتتون احتمالأ با مردمی نبود که کم کم گوشت قرمز و مرغ داره براشون به یه خاطره تبدیل میشه ؟
ناشناس
۰۱:۳۷ ۱۱ شهريور ۱۳۹۷
این از همین الان بهانه گیری و توجیه کردن را شروع کرده داره یک جوری می گه که وضع همینه همین هم می مونه
ناشناس
۰۰:۳۹ ۱۱ شهريور ۱۳۹۷
از حقوق مسولین کم کنید و به خانواده های فقیر کمک کنید
جعفر
۰۰:۲۰ ۱۱ شهريور ۱۳۹۷
به دلیل بوجود امدن اقتصاد بنگاهداری بخش خصوصی و مردم به حاشیه رانده میشوند و با بهره وری پایین هزینه ها افزایش مییابد عوض اینکه بهره بانکی افزایش یابد باید بنگاهها طبق اصل 44 به بخش خصوصی واقعی و توانمند واگذار شود و بورس ها تقویت گردد تا مردم سود را ازتولید بگیرند نه از تورم پول و خلق پول توسط بانک ها لذا بانک مرکزی باید سختگیرانه با بی انضباطی مالی بانک ها برخورد کند، تعدد شعبات بانکی که قارچ وار در سال های گذشته رشد کرده اند به نفع مملکت نیست و غیراز مسابقه سود بانکی و تحمیل تورم به جامعه و خارج کردن نقدینگی از بخش تولید به قسمت غیرمولد و دلالی تاثیر مثبتی نداشته است
ناشناس
۰۰:۰۴ ۱۱ شهريور ۱۳۹۷
تا اونجا که ما یادمونه از اون روزی که سود بانکی رفت بالا فاصله طبقاتی هم روز به روز بیشتر شد و شدیم جزو گرانترین کشورهای دنیا اخه هر کسی به بهانه ی سود بالای بانکی هر چی که دلش خواست روی جنسش کشید
ناشناس
۲۳:۳۸ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
تنهاراه برای بیرون رفت این اشفتگی بازار تنها یک راه نقدینگی زیادی که دست مردم حالا یه نفر کم یه جمعی زیاد به زبان ساد حداقل یک سال سود بالا تا هم دلال ارز هم مردم به این نتیجه برسند که از خرید دلار و سکه بجای نمی رسند بعد هم کم کم اوردن این پول به بازار کار نه بازار سکه وارز
ناشناس
۲۱:۲۹ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
شما هم برای کنترل وضع فعلی باید همان روشی که کشورهای دیگر در پیش گرفتند در پیش گیرید
قیمت ها را آزاد کنید ولی در عوض معیار دریافتی ها را هم دلار قرار دهید تا جلوی سودجویی سرمایه دارها گرفته شود و هرچه تورم بالا رود با افزایش دستمزد فشار بر قشر ضعیف خنثی میشود
ناشناس
۲۱:۰۷ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
سود سپرده باید حداقل 35 درصد بشه تا دلار برگرده به حالت قبل وگرنه از اینم بدتر میشه
کاری که ترکیه کرد و جواب داد
ناشناس
۲۰:۵۲ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
سال پیش نباید یک دفعه سود بانکی و اوراق ۵ درصد کاهش پیدا می کرد باید از سال ۹۳ تا ۹۶ به مرور سود کم می شد که این اتفاق رخ نداد
ناشناس
۱۹:۱۰ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
چرا سود رو پایین آوردن که باعث شد اجاره و کلا کرایه خونه ها بالا بره؟؟؟اینقدر کرایه خونه بالا رفته که با دوتا شغل به زور میشه از پس دخل خرج بر بیاییم چه برسه کلی رو واسه کرایه بذاریم کنار..
ناشناس
۱۹:۱۰ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
دیروز زیر نویس شبکه 6زده بود آرژانتین برای بالا بردن ارزش پول ملی اش نرخ سود بانکی رو به60درصد افزایش داده حالا نمیدونم چرا تو آرژانتین با این کار ارزش پول میره بالا تو ایران مشکل ایجاد میشه.
ناشناس
۱۹:۰۵ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
با احترام زیادی که برای آقای دکتر قائلم باید بگم ایران با خیلی از کشورهای دیگه فرق میکنه اگر سود بانکی پایین باشه مردم تمایلی برای سپرده گذاری در بانکها نخواهند داشت.فقط باید با سازوکارهایی بانکها رو مجبور کرد در تولید سرمایه گزاری مناسب کنند در این صورت توان پرداخت سودبالا والبته واقعی به سپرده گذاران فراهم خواهد شد.
ناشناس
۱۸:۴۱ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
بانک مرکزی باید سود سپرده ها رو زیاد کنه که دیگه کسی دنبال دلار و طلا نره از طرفی هم وامهای کلان رو باید به دست تولید کننده واقعی برسونه نه مثل کسانی که وامهای میلیاردی رو گرفتن بردن در بازار دلالی و معلوم نیست چی شده و این نقدینگی زیاد را امثال این افراد بوجود اوردن نه مردم
ناشناس
۱۸:۱۷ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
اقای همتی بررسی کنید بانکها برای دریافت اقساطشان هم کارمزذ میگیرند وهزینه انتقال کارت به کارت را هم 2برابر کردند این هم ربطی به دلار دارد ؟؟؟
ناشناس
۱۸:۱۷ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
چه کسانی مثل بچه پولدارها زندگی می کنند؟؟؟؟؟
ناشناس
۱۶:۵۷ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
لطفا به وضعیت نامناسب بازار ارز رسیدگی کنید
ناشناس
۰۲:۱۵ ۱۱ شهريور ۱۳۹۷
مگه دست ایشون و اطرافیانشونه که کاری بکنن
ناشناس
۱۶:۰۴ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
نقدینگی باید مدیریت شده و به سمت تولید برود .
چرا مسئولین فکری برای سوداگران و دلالان بزرگ نمیکنند ، با دستگیری چندتا خرده پا نمیشه اقتصاد نابسامان را درست کرد.
جمشید
۱۵:۵۹ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
ملت بزرگوار ایران شرمنده مجاهدتهای شماست،دیگر بیشتر از این ما را خجالت ندهید.
ناشناس
۱۵:۵۱ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
متاسفم برای همه نزول خورانی که قران نمیخونید که این جوری فکر میکنید هم پول خودتون رو با گرفتن بهره بانکی بی ارزش میکنید هم باعث گرونی و مرگ افراد فقیرجامعه میشید فقط و فقط اونای که با پولشما دارند بازی میکنند سرمایه دار میشند بعد بگین از کجا خوردیم بعد اون سرمایه دار با پول زیاد کالای اساسی جامعه رو کنترل میکنه اون فقط بگید چرا همه چیز گران شده
سمیع
۱۵:۲۹ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
موفق باشید دکتر
ناشناس
۱۵:۰۵ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
فکر نکنم دکتر همتی بتوانند ارز رو سر و سامان بدهند ؟
ناشناس
۱۴:۵۶ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
وقتی همه چی گرون میشه قدرت خرید میاد پایین چکار باید کرد ؟
ناشناس
۱۴:۳۳ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
اگه توجه کرده باشین همه مشکلات اقتصادی از زمانی شروع شد که سود بانکی رو پایین آوردن که نتیجه اش شد گرانی اجاره ورهن مسکن وخودرو وهمینطور افزایش بیکاری وتعطیلی کارخانه ها .
علی
۱۴:۲۹ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
چرا احساس میکنید مردم عامی مثل بچه پولدارها زندگی میکنند حتی بوی ثروتمندی هم به مشاممان نمیرسد
بنده خدا
۱۳:۵۷ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
من البته کوچکتر از ان هستم که توصیه برای اقای دکتر همتی داشته باشم ولی فقط می خواستم بگم که حواستون به دادن وامهای سنگین به بخش خصوصی باشد مخصوصا" وامهای سنگین رانتی همه این وامها چون درست کارشناسی نمی شود و سود بالایی هم دارد باعث افزایش تورم می شود چرا چونکه همین وامگیرنده های رانتی کمک خیلی زیادی را به افزایش تورم می کنند تا وامی که از شما گرفته اند برای خودشان ارزان تمام شود و در واقع از ان وام در اثر افزایش شدید تورم سود کنند. بانکها بهتر است یا خود مستقیم سرمایگذاری کنند و یا در بورس که بهترین است سرمایگذاری کنند. خلاصه مطلب وام گیرندههای بزرگ رانتی در تورم نقش دارند چون به منفعت انها است.
ناشناس
۱۳:۵۳ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
سود بانکی باید بره بالا تا مردم گرایش پیدا کنند به پول خودمون نه برن دنبال یورو و دلار و ...
ناشناس
۱۳:۴۸ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
اگر سود بانک ها کمی زیاد بشه مردم بیشتر به بانک اعتماد میکنند چرا باید به پولهای بالای ۱۰۰ میلیون سود بیشتر ی بدهند اون وضعاش خوب است که ۱۰۰میلیون گذاشته ما چندر پولی گذاشته‌ایم که از ارزش اون کم شده و نمیتوان با کاری کرد به ما سود کم میدهند حداقل سود ش زیاد کنید تا شاید با اون دو بتوانیم یه قسمت از میتاجه زندگیمون بشه
ناشناس
۱۳:۲۹ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
شما که زوری بهتون نمیاد من نوعی که همه دارو ندارمو فروختم وهر وامی هم رسیدم گرفتم که یه خونه و حتی ماشین بخرم اِلان با این شرایط چکار باید بکنم.نقدینگی هم همین حق مدیریتا و حقوقهای نجومی و ... است که در حساب بعضی ها میلیاردها تومن پول وارد شده و طرف هم برا حفظ ارزش اون به هر کاری دست میزنه. لااقل اگه الان با سود متناسب با تورم سپرده کنه اصلش از بازار جمع میشه فقط ممکنه سودش را خرج کنه
ناشناس
۱۳:۱۱ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
وضعیت معیشتی مردم از سفره های آنها مشخص است
Farhad
۱۳:۱۱ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
حال وروزمان خوب که نبود از اول الان هم که کمرشکن وشبیه محتاجها شدیم آقای رییس کجای کاری
ناشناس
۱۳:۰۴ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
خواهشا مشکل بانک و نقدینگی و سود حل کنید خیلی ساده هست یکی از سود پولش برای گذران زندگی استفاده میکنه ک پولش هم ناچیز هست پس نمیشه سود نادرست پرداخت کرد سود باید اینگونه باشد که چنانچه پول در حدی بود که پرداخت سود بیش از نیاز واقعی یک خانوار برای زندگی شد باید این پول کاهش سود داشته باشه فرضا کسی الان 200 میلیون بزاره تو بانک و چهل میلیون در سال سودش را دریافت و خرج کنه نباید مشکلی داشته باشه ولی اگر چل میلیون شد 100 میلیون سود بابت سپرده 500 میلیون خوب باید دید طرف در ماه بیش از چار میلیون بذا هزینه یک زندگی نسبتا خوب نیاز داره پس نباید به این پول سود 20 درصد داده بشه از اونطرف کسی که فرضا یک میلیارد پول میزاره سود بگیره نشان دهنده این هست ایشون منبع درامدی داشته که این پول را پیدا کرده
محمد
۱۲:۳۳ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
لطفا اوضاع اقتصادی را ساماندهی کنید
ناشناس
۱۲:۱۲ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
اگر معادل طلای خانگی افراد پول پرداخت کنید مردم دیگه تو خونش طلا نگه نمیدارند.هر موقع هم خواستند همان پول را بگیرید و طلاشون را برگردونید .شما هم در این صورت سعی میکنید ارزش پول افت نکنه.
ناشناس
۱۱:۴۰ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
ذخایر ارزی به چه دردی میخوره وقتی اقتصاد در حال سقوطه؟
ناشناس
۱۱:۱۷ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
بهترین کار ارائه تسهیلات ویزه است
ناشناس
۱۱:۱۷ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
سودسپردههاروبیشترکنیدتامردم ترغیب به خرید دلار نشوند
ناشناس
۱۰:۵۵ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
سود سپرده ها رو بیشتر کنید
ناشناس
۱۰:۴۳ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
فکر کنم تنها کشوری هستیم که کلی بیت المال رو مسئولینش واسه همایشها و جلسه هایی که هیچ کار عملی توش انجام نمیشه انجام میدیم...