سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مقصر گرانی پراید پیدا شد/خودروهای ایرانی کجا می‌روند!؟

خودروی پرحاشیه که بنا بود خط تولیدش متوقف شود، حالا به کیمیای بازار ایران تبدیل شده است و خودروسازان گرانی ارز را عامل اصلی برهم ریختگی بازار و نجومی شدن قیمت‌ها می‌دانند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زمانی‌افشار، رئیس سابق اتحادیه نمایشگاهداران خودرو با تاکید بر عرضه قطره‌چکانی خودرو به بازار داخلی می‌گوید: برخلاف ادعای برخی فعالان بازار، مردم از ترس گرانی بیشتر برای خرید انواع خودرو و به‌ویژه پراید هجوم آورده‌اند.


این موضوع درحالی رخ می‌دهد که حالا بسیاری، خودروسازان را به احتکار متهم کرده‌اند. گرچه نه خودروسازان و نه محمد شریعتمداری هیچ‌کدام زیر بار احتکار خودرو نرفته‌اند و می‌گویند یک نماینده سازمان بازرسی در کمپانی‌های خودروسازی مستقر شده است.


با این حساب باید پرسید که خودروهای تولیدشده به کجا رفته‌اند؟ نگاهی به آمار صادرات خودروسازان در ماه‌های ابتدایی سال، پاسخ این پرسش را فاش می‌کند. بهای پراید صادراتی ٦٨٠٠ دلار است و حالا با دلار ١٠‌هزار تومانی، صادرات نان خودروسازان را در روغن انداخته است.


نگاهی به آمار اعلامی از طرف گمرک نشان می‌دهد که صادرات خودرو و نیرومحرکه در ٤ ماه نخست امسال با رشدی ٥٠٠‌درصدی به حدود ١٩٦‌میلیون دلار رسیده که این رقم در مدت مشابه ‌سال گذشته ٢٩‌میلیون دلار بوده است.


روزی ٣‌هزار خودرو تولید می‌کنیم
«روزانه بیش از ٣هزار خودرو در کشور تولید ‌شده و طی ٧ روز تحویل خریداران داده می‌شود.» شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی این مسأله را در توییتر خود مطرح کرده که فعالان بازار معتقدند عرضه خودرو نصف شده است. زمانی‌افشار، رئیس سابق اتحادیه نمایشگاهداران خودرو دراین‌باره می‌گوید: عرضه خودرو نسبت به مدت مشابه ‌سال گذشته ٥٠‌درصد و نسبت به دو ماه پیش حدود ٢٠‌درصد کمتر شده است.

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو از دیگر فعالان بازار است که خودروسازان را مقصر گرانی‌های اخیر دانسته و می‌گوید: از روزی که موضوع آزادسازی قیمت‌ها مطرح شد، خودروسازان عرضه خودرو را کمتر کردند تا بتوانند با قیمت‌های بالاتری خودرو را به فروش برسانند.


البته کاهش عرضه تنها به ایران‌خودرو و سایپا محدود نمی‌شود و آنگونه که این فعال بازار توضیح می‌دهد فروش بهمن موتور و‌ ام‌وی‌ام متوقف شده است، رامک خودرو هم به تعهدات ‌سال ٩٥ خود هنوز عمل نکرده و تنها کرمان خودرو البته با تاخیر، خودروهای فروخته شده را تحویل مشتریان خود می‌دهد.


پراید ٤٣‌میلیونی جای هیچ حرفی باقی نگذاشته است
با وجود تمام این ادعاهای مطرح شده از سوی وزیر صنعت، پراید از ٤٣ میلیون تومان گذر کرده و ٢٠٦ هم درحال عبور از آستانه ٨٥میلیون تومان قرار گرفته است. حالا نه‌تنها خبری از تولید خودروی باکیفیت نیست، خودروهایی که قرار بود تا پایان ‌سال‌جاری از گردونه تولید خارج شوند نیز به قدری پرسرعت پله‌های افزایش تصاعدی قیمت را پشت سر می‌گذارند که مردم برای خرید آنها سر و دست می‌شکنند.


سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو که معتقد است پراید ٤٣‌میلیون تومانی دیگر جای هیچ حرف و سخنی باقی نگذاشته است، می‌گوید: قیمت‌ها این روزها کاملا سلیقه‌ای شده، به‌عنوان مثال تیبا‌ هاچ‌بکی که تا حدود ١٠ روز پیش ٣١‌میلیون تومان عرضه می‌شد، حالا ٤٥‌میلیون تومان قیمت خورده است.


دلال‌های خودروساز در بازار
در حالی برخی از دولتمردان بر این باورند که اختلاف قیمت کارخانه و بازار، دلالی خودرو را داغ کرده که فعالان بازار روایت دیگری از پشت‌پرده گرانی دارند. زمانی‌افشار، رئیس سابق اتحادیه نمایشگاهداران خودرو دراین‌باره می‌گوید: سود دلال معمولی از ٤٠‌میلیون تومانی شدن پراید کمتر از ٢‌میلیون تومان است و نجومی‌شدن قیمت‌ها پشت‌پرده دیگری دارد. دلال‌هایی که قیمت خودرو را یک‌شبه ١٠‌میلیون تومان بالا می‌برند، دلال‌های خود خودروسازان و نمایندگی‌های فروش در بازار هستند، نه دلال‌های معمولی.


موتمنی برخی نمایشگاهداران را مقصر گرانی می‌داند، اما سود هر نمایشگاهدار از فروش خودرو تنها ٠,٥‌درصد قیمت خودرو است، ضمن این‌که نمایشگاهداران هم خود از نمایندگی‌های فروش آن هم به قیمت بازار آزاد، خودرو را خریداری می‌کنند و دخل و تصرفی در قیمت‌ها ندارند.


موتمنی با طرح این سوال که در ٢٠ روز گذشته چه اتفاقی در بازار افتاد که قیمت پراید ٢٠‌میلیون تومان افزایش پیدا کرد، ادامه داد: مگر می‌شود کالایی به اندازه کافی عرضه شود و قیمت آن گران‌تر شود و بازار سیاه راه بیفتد.


گرانی ارز، قیمت خودرو را بالا برد
البته خودروسازان گرانی ارز را عامل اصلی برهم ریختگی بازار و نجومی شدن قیمت‌ها می‌دانند. حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع مجلس بر این باور است که این موضوع باید به دقت بررسی و سهم ارزبری هر خودرو مشخص شود و پس از آن شورای رقابت برای خودروهای انحصاری و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برای خودروهای رقابتی، یک «افزایش قیمت رسمی» مشخص کنند.


پیکان اتهام این نماینده مجلس در ادامه اقتصاد دولت‌زده ایران را نشانه رفت و گفت: این صنعت گرفتار نوعی انحصار و مدیریت شبه دولتی است و در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت نیروهای عرضه و تقاضا در این بازار حاکم شده و بهبود کیفیت، رقابتی شدن قیمت و خدمات پس از فروش مناسب شکل بگیرد.


او معتقد است جامعه به هیچ عنوان آمادگی افزایش قیمت خودرو نظیر آن چه در سال‌های ٩٠ و ٩١ پیش آمد را ندارد، اما باید مراقب بود تا خودروسازان و قطعه‌سازان تعطیل نشوند و آسیب نبینند.


به خرید خودرو نه بگویید
اما درحالی فولادگر حرکت به سمت خصوصی‌سازی و ایجاد فضای رقابتی را راهکار اصلی تعدیل قیمت‌ها می‌دانند که رئیس سابق اتحادیه نمایشگاهداران خودرو معتقد است که کمپین نخریدن خودرو بار دیگر باید ایجاد شود. این اتفاق یک بار در اقتصاد ایران تجربه شد و شاهد بودیم که خودروسازان چگونه در فروش محصولات خود دچار مشکل شدند.

از کشورهای عراق، الجزایر، سوریه، ترکمنستان، لبنان، چین، ساحل عاج، جمهوری آذربایجان و جیبوتی به‌عنوان عمده بازارهای هدف صادرات انواع خودروی سواری ایران یاد شده است که در میان این کشورها عراق با سهم ۷۶.۳‌درصدی بیشترین سهم واردات خودرو را به خود اختصاص داده و پس از آن الجزایر و سوریه به ترتیب با سهمی ۵.۳ و ۴.۲‌درصدی در رده‌های بعدی قرار دارند. اما حجم صادرات به کشورهایی مانند چین تنها ۰.۸ درصد، ساحل عاج ۰.۳ درصد، جمهوری آذربایجان ۰.۳ درصد و جیبوتی ۰.۲‌درصد کل صادرات ایران بوده است.


همچنین ترکمنستان و لبنان دیگر کشورهایی هستند که سهمی بیش از یک‌درصد صادرات خودروی سواری را به خود اختصاص داده و به ترتیب ۲.۶‌درصد و ۲.۴‌درصد را از آن خود کرده‌اند. البته جمهوری کره، ترکیه، قزاقستان، ارمنستان، بلژیک، فرانسه، روسیه، رومانی، مجارستان و مالزی دیگر کشورهایی هستند که می‌توان از آنها به‌عنوان بازارهای مهم بالقوه صادرات خودرو یاد کرد.

منبع:شهروند

انتهای پیام/

مقصر گرانی خودرو کیست؟

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۵
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۹:۱۹ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
هیشکی نخره
ناشناس
۱۹:۱۹ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
هیشکی نخره
علی
۱۸:۳۱ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
پراید لوازم اش از خارج وارد می شود پس چرا زمین هم بالا رفته مگر زمین هم ارز نیاز دارد وارد شود
ناشناس
۱۴:۲۷ ۰۹ شهريور ۱۳۹۷
تنها راه چاره واردات خودروست.. چطور وقتی یه محصول گرون میشه دولت بدون توجه به تولیدکنندگان داخلی سریع اون محصول رو وارد میکنه و بازار رو کنترل میکنه ولی نوبت به خودرو که میرسه همه ساکت میشن؟؟
حسین از تبریز
۲۳:۱۵ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
من جوان چطور با حقوق ۷۰۰هزار تومانی ازدواج کنم امیدی به آینده ندارم ؟
Zahra
۱۸:۰۸ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
مشتری خارجی دارن پشتون گرمه دیگه نخریم یا بخریم براشون براشون فرقی نداره .
مراد
۱۷:۰۲ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
بابا من چند بار پیام بدم چرا هیچکس جوابمو نمیده،
داداش
۱۶:۴۵ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
چرا خودروسازان بازخواست نمی شن؟!!احتکار تو انبار کردن اونم با دلار زیر سه هزار و هشتصد تومان و بعد میگن نداریم؟!!مگه میشه
مهدی
۱۶:۲۳ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
این همان خودروی ملی است
که شعارش
خودروی ملی افتخاار ملی بود
خودرو سازان در این بحران نشان دادند که نه ملی هستند و نه به ملت فکر میکنند بلکه کیسه دوخته اند برای شرایط بحرانی . این ها یک عده مونتاژ کارند که با دلار 4200 قطعه وارد میکنند و روی هم سمبل میکنند و و بانرخ دلار آزاد میفروشند .
ناشناس
۱۶:۲۳ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
دلار همه چیزه دیگه ارز نیست آمریکا که خودش ازچین قرض میگیره خوب با یوآن معامله کنید اقتصاد به این قدرتمندی
هانیه
۱۶:۱۵ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
تعرفه واردات خودرو باید برداشته شود .خودروسازهای داخلی دیگر غولی شده اند و دیگر به حمایت نیازی نیست . خودروی بی کیفیت را با 6 برابر سود می فروشند . این پول حرام است . خودرو سازها در این ایام بازار و افکار عمومی را ملتهب می کنند . چقدر قدرتمند شده اند . یک تولید کننده چنین حرکاتی را هر سال انجام می دهد.
ناشناس
۱۵:۴۹ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
دوباره کسی خرید نمیکنه کمپین نخریدن درست میکنید سرانجام مثل قبلا وزیر صنعت به خودرو سازان وام میده و شارژشون میکنن وقتی چیزی گرون شد دیگه پایین نمیاد مسعولان در مجلس باید فکری کنن من و شما که کاری بجز اعتراض ازمون بر نمیاد وقتی گرسنه بشی برای بقا مجبوری گرانتر بخری اما زنده بمونی
علی
۱۳:۵۴ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
شماکه میخواهی پرایدبخری۵۰میلیون این پول راتویه بانک معتبرسپرده کن باسودش هرجاخواستی بری ازآژانس استفاده بدون هیچ آخرماه هم مقداری برات پس اندازمیشه
ناشناس
۱۳:۰۸ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
به فکر نسل آینده خود باشیم
ناشناس
۱۲:۳۸ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
هر چیری که گران شد فقط نخرید.
ناشناس
۱۲:۳۱ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
مقر اصلی من و شما هستیم نخریم به چه کسی خواهند فروخت. آشفته باز را خودمان و جو راونی جامعه درستن کرده.
ناشناس
۱۰:۳۷ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
دیشب اخبار بزرگترین انبارهای دپوی خودرهای تولید شده را در آذربایجان شرقی نشان دادبعد مسعولین میرن انبار احتکار سیب زمینی پیاز و برنج رو نشون میدن که صاحب بدبخت این انبارها که مقداری مواد غذایی انبار کردند برای زمانیکه کمیاب شد انبارها و سوله های پر از میلیون ها ماشین که ایران خودرو و سایپا احتکار کرده رو نشون نمیده ...خودرو سازهای متقلب باعث گرانی احتکار میلیونها خودروی دپو شده در سوله های خودروسازان شدن که چند ماهه به بازار عرضه نکردند منتظر گرانی نجومی هستند که با همون قیمت نجومی عرضه کنند
ناشناس
۲۳:۳۰ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
کسی هست از مسئولین که از شرایط خودرو خبر نداشته باشه؟؟؟؟؟همه میدونن بزرگترین احتکار در دنیا رو خودروسازها انجام دادن!!!ا////.؟
محمد
۲۱:۳۲ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
جلوی گرانی باید مسئولان بگیرند
ناشناس
۲۱:۲۹ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
سایپا = گرونی
ناشناس
۲۱:۲۸ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
همه باید از خرید خودرو صرف نظر کنیم چون با نخریدن خودرو سایپا و ایران خودرو دچار مشکل میشن
ای مردم عزیز ملت ایران تو رو خدا خودرو نخرید
جان هرکی دوس دارید خودرو نخرید
تورو خدا به فکر مردم فقیر هم باشید
ناشناس
۲۱:۰۲ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
تنها راهش کمپین نخریدنه
ناشناس
۲۱:۰۲ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
تنها راهش کمپین نخریدنه
ناشناس
۲۰:۴۵ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
فقط بگیم خدا به دادمون برسه
ناشناس
۲۰:۴۱ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
فکر کنم صادر میشه ژاپن ؟
ناشناس
۲۰:۳۰ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
وقتی همه میدونن چه خبره!!!
ژن بد
۱۹:۵۶ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
چرا دولت و گمرک اجازه نمیدن خودرو خارجی با کیفیت و ارزان قیمت برسه دست مردم،این حق مردم که خودرو با کیفیت و امن و ارزان سوار بشن
رضا
۲۱:۰۵ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
باید قیمت ها بر گرده به قبل ارزون بشه
ناشناس
۲۳:۵۸ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
به اصطلاح میخان حمایت از تولید ملی کنن ولی فک کنم این هم خودش ینوع رانت خاریه دارن به ی عده کمک میکنن خون مردمو بمکن این هم ینوع ضعیف کشی هس
ناشناس
۱۹:۴۴ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
ناامیدم فقط
سامان
۱۹:۴۳ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
فقر و گرانی داره بیداد میکنه
سامان
۱۹:۴۳ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
منه یه جوان چطور میتوانم ازدواج کنم همه چیز گرون شده چطور
ژن بد
۲۰:۰۲ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
ما فقط باید سرمونو بذاریم زمین بمیریم اونم اگه پول قبر خریدن داشته باشیم.
ناشناس
۱۹:۴۱ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
من دیگه به فکر ازدواج نیستم
ناشناس
۱۲:۳۵ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
تو و من خیلی از جوونا با این گرونی،نداشتن کار و ...چجوری میتونیم فکر ازدواجو هم بکنیم...
منوچهر
۱۹:۱۸ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
ملت تو رو خدا ماشین نخرید سه ماه هیچ کس خودرو نخره .. ..نخریدن خودرو که قیمت واقعیش زیر ۱۸میلیون چرا بایستی با چند برابر قیمت بخریم ؟به کجا می ریم؟؟؟؟؟؟؟؟
داداش
۱۶:۴۷ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
طرف میشناسم برای خرداد سال98 خودرو ثبت نام کرده!
منوچهر
۱۹:۱۸ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
ملت تو رو خدا ماشین نخرید سه ماه هیچ کس خودرو نخره .. ..نخریدن خودرو که قیمت واقعیش زیر ۱۸میلیون چرا بایستی با چند برابر قیمت بخریم ؟به کجا می ریم؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۱۹:۱۶ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
خدایا به فریادمون برس
ناشناس
۱۹:۰۶ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
مردم خودشون مقصر هستن. هرکی به فکر‌اینه یه چیز بخره گرون شه سود کنه. به فکر کار کردن و زحمت کشیدن باشید.که سکه بخرید گرون شه خونه بخرید گرون شه ماشین بخرید گرون شه.
ناشناس
۱۸:۵۵ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
.بعد ۵ سال پس انداز کارگری تا اومدم ارزوی زن بچمو براورده کنم‌ یه پراید بگیرم متاسفانه.شد دو برابر ...بابا خودرو ساز به قران من ماشین ندارم من مصرف کنندم دلال نیستم یه پراید اخه چیه
ناشناس
۱۸:۵۴ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
پراید پیچیده تر از موشک که نیست
سعید
۲۳:۲۳ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
پراید در دستور زبان فارسی هم خانواده پرید هست حالا پراید =پرید چی پرید یعنی خود پراید پرید؟ نه قیمتش پرید .چجوری پرید؟ جهشی پرید. چرا پرید؟ چون خیلی سبکه بدنش از ورقهای پیت حلبی روغن کنسرو اینا هست با کوچکترین وزش باد می پره. حالا پرید کجا افتاد؟ از موقعی که پریده هنوز داره می پره.احتمال اینکه پر پر بشه هس؟ بله احتمالش هست که پر پر بشه. کی پر پر میشه؟ زمانی که دیگه نتونه زیاد پپره. اون موقع دیگه نمی تونه یک پرنده باشه.ومی افته پر پر میشه. پر پربشه ! چی میشه ؟ معلومه اطرافیانش رو هم پر پر می کنه.
ناشناس
۱۸:۵۱ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
خدا همه خودروساز ها رو به راه راست هدایت کند
داداش
۱۶:۴۶ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
تاریخ ثابت کرده این دو خودروساز به راه راست هدایت نمی شن