سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با موافقت نمایندگان؛

مجلس از شرکت‌‌های خودروساز داخلی تحقیق و تفحص می‌کند + محورها

نمایندگان مجلس با تقاضای تحقیق و تفحص از بررسی علل ناکارآمدی شرکت‌های خودروساز داخلی موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار  مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان در صحن علنی امروز چهارشنبه 7 شهریور با تقاضا تحقیق و تفحص از بررسی علل ناکارامدی شرکت‌های خودروساز داخلی در حوزه‌های کیفیت ، قیمت، محیط زیست، طراحی و تکنولوژی، فروش و خدمات پس از فروش با 153 رای موافق ، 13 رای مخالف و 2 رای ممتنع از مجموعه 194 رای ماخوذ موافقت کرد.

محورهای این تحقیق و تفحص به شرح زیر است:

1- بررسی علل زیان‌دهی شرکت‌های خودروسازی اصلی داخلی و شرکت‌های تابعه با توجه به تعداد بالای تولید و استفاده ناکافی از ظرفیت‌های موجود.

2- بررسی برنامه خودروسازان برای طراحی و تولید محصولات با کیفیت بالا و قیمت مناسب برای اقشار متوسط به پایین جامعه.

3- بررسی چگونگی انعقاد قرارداد با شرکت‌های رنو- پژو سیتروئن توسط سازمان گسترش ایدرو و شرکت‌های خودروسازی و تاثیرات ان در دانش فنی شرکت‌های خودروسازی داخلی از حیث طراحی و .... و نیز بررسی میزان پیشرفت اجرای قراردادهای منعقده.

4- بررسی چگونگی انتخاب و انتصاب اعضای هیئت مدیره و مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی و شرکت‌های تابعه.

5- بررسی: الف- نحوه انتخاب و عقد قرارداد با شرکت‌های قطعه‌ساز

ب- نحوه انجام محاسبه و آنالیز قیمت قطعات و تعداد شرکت‌ها برای تامین هر قطعه

ج- نحوه استفاده از ظرفیت شرکت‌های تابعه زیر مجموعه در ساخت و تامین قطعات

د- نحوه انتخاب فروشندگان خارجی و خریدهای خارجی

ه- میزان تناسب خریدها با نیاز واقعی سالیانه.

6- بررسی چگونگی تایید و صحه‌گذاری، کیفیت مواد و قطعات استفاده شده در فرآیند و محصول نهایی با توجه به استانداردهای تعریف شده در صورت رعایت استانداردهای موجود، علت پایین‌ آمدن کیفیت خودروها.

7- بررسی عوامل نارضایتی مردم از روش فروش و خدمات پس از فروش خودروسازان و مشکلات موجود در ثبت نام فروش اینترنتی محصولات

8- بررسی وجود زمینه‌های فساد و تولید رانت در عقد قراردادهای داخلی و خارجی و نیز چگونگی روش پرداخت مطالبات مالی قطعه‌سازان و فروشندگان و نیز بررسی نحوه اجرای عدالت در پرداخت‌ها و پرهیز از خاص‌گرایی در پرداخت‌ها به سازندگان خاص

9- بررسی نحوه تعامل خودروسازان با نهادهای صنفی و علل دخالت در فرآیند انتخابات آنها.

10- بررسی موضوع توقف و ثبت سفارش واردات خودروهای خارجی در ماه‌های گذشته که منجر به افزایش بسیار شدید قیمت‌ها و آشفتگی و بی‌ثباتی در بازار شده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۷
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۴:۰۷ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
باید خودرو ارزون بشه تا ما هم بخریم
ناشناس
۱۴:۰۷ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
من پول پس انداز کردم ماشین بخرم حالا با این پول فقط میتونم ماشین فرسوده ام را تعمیر کنم.چرا با احتکارهای خودروسازان برخورد نمیشه؟؟؟؟؟مجلس دیر اقدام کرد ولی الانم امیدواریم کاری کنه.
ناشناس
۰۱:۴۷ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
1800 خودرو در روز دارن انبار میکنن تا مردم با قیمتهای سوری به جون هم بیافتن نشونش بسته بودن سایت و نفروختن ماشین به قیمت مناسبه دولت چرا به دنبال انبارهای کوچیک میره در حالی که احتکار بزرگ انجام میشه...
ناشناس
۰۰:۰۸ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
چرا اینقدر زود بزارین تا چندین برابر بیشتر شه چند ساله اینکاره ادامه داره؟!
ناشناس
۰۰:۰۳ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
تا نمایندگان شروع به تحقیق و تفحض کنند پراید شده 100میلیون !!!!!!
ناشناس
۲۳:۰۸ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
به خدامردم ایران ازهرنظر بهترینن انشاله امام زمان هرچه زودترظهور بفرماین
ناشناس
۲۳:۳۱ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
خودشون قیمتها رو میبرن بالا بعد یه مقدار میارن پایین
ناشناس
۲۱:۱۹ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
تعرفه خودرو را باید صفر کنند
ناشناس
۱۹:۲۲ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
بهشون بگن اولويت با خونواده هاييه كه خودرو ندارن نه خونواده هايي كه ماشين دارن
ناشناس
۱۹:۰۲ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
به زودی حل میسه.
ناشناس
۱۹:۰۲ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
به زودی حل میسه.
ناشناس
۱۵:۴۷ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
خواهشا هیچکس خودرو نخره
ناشناس
۱۵:۴۷ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
اون وقت قیمت خودرو پایین میاد کیفیتش بالا میره؟ باید مجبورشون کنید ببین خودشون ماشین های که ساختن با این قیمت کیفیت میخرن سوار بشن یا فقط برای ما مردم بدبخته؟
ناشناس
۱۵:۴۴ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
افزایش حقوقها با حساب و کتاب 4 ماهه .البته نتیجه کار دلار 12 هزاری و پراید 40میلیونی و افزایش قیمت سایر اجناس...
ناشناس
۱۴:۵۹ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
پژو پارس = یک ماشین خارجی با امنیت بالا
ناشناس
۱۴:۲۲ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
اگه ضرر ده باشن چرا تعطیل نمیکنن. شما خودت اگه ضرر بکنی کاری رو ادامه میدی اونم 40 تا 50سال
ناشناس
۱۴:۰۷ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
متاسفم مردم بدهکار همه همه طلبکار از مردم
جونمون را گذاشتم کف دستمون دونسته تا خودرو کشورمون رشد کند سری تو سرا در بیارد افتخار کنیم
اما انگار مهندسین خودرو ساز جوری غیر از ما فکر میکنن که میارشون هم با چوتکه هست کیفیت صفر قیمت کیلویی۰۰
ناشناس
۱۳:۴۸ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
خوب تحقیق و تفحص بکنند چه نتیجه ای برا مردم داره مگر تا حالا تحقیق و تفحص نداشتند چه کاری پیش رفت ما ملت هر کاری سرمان میاورند حقمان است از ماست که بر ماست
ناشناس
۱۳:۴۲ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
ماشین سراتو سایپا که فقط از کیفیت همان آرم کیا مانده نه فرمان درستی داره ترمزهاش هم کاسه ای شده که وا نمیسته ... الان دارن 180 میلیون میفروشن
ناشناس
۱۳:۳۸ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
درود بر نمایندگان مردمی
ناشناس
۲۲:۵۷ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
واقعادرود
ناشناس
۱۳:۳۸ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
به نظر بهترین کار در مورد بازار خودرو تعطیل کردن شرکت ایران خودرو و سایپا،،، این دو شرکت مثل اختاپوس به دور گردن مردم حلقه زدن و دارند مثل زالو خون مردم مک میزنند
از مردم
۰۱:۳۶ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
نظر من و شما که مهم نیست.ی سری آدمهایی که سواستفاده میکنن از مردم.و ی سری مردم هم بحالشون نیست.
ناشناس
۱۳:۱۴ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
صنعتی که بعد 40 سال انحصار نمیتونه رو پای خودش وایسته نابود شدنش بهتره تا مردمو نابود نکنه - تعرفه ورود خودرو رو صفر کنید
ناشناس
۱۳:۴۸ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
ماشین سراتو سایپا که فقط از کیفیت همان آرم کیا مانده نه فرمان درستی داره ترمزهاش هم کاسه ای شده که وا نمیسته ... الان دارن 180 میلیون میفروشن
یوسف
۱۳:۰۷ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
نمایندگان عزیز شما بیشتر از همه درد جامعه را میدانید .این مردم روزها سختی را چشیده اند بیشتر ازاین نباید اذیت شوند این دوتا خودرو ساز یا بهتره که بگیم مونتاژ کار دارن به کجا میرن ایا اینها مدیر عامل یا رییس ندارند اینها متهم به فساد وگرانی در جامعه هستند فقط جیب خودشون را میبینن در حقیقت اقتصاد مملکت در دست اینها افتاده باید با هاشون برخورد جدی شود.در مملکتی که همه چیز در ان هست در واقع که مااین همه پیشرفت های علمی داریم ما در خیلی از عرصه ها پیشرفت داشتیم مثلا در انرژی هسته ایی با این همه دانشمندان بزرگ ایا ما نمیتوانیم یه صنعت خورد سازی پویا ومتکی به تولید داخل داشته باشیم ایا توانش را نداریم .پس مشکل جای دیگه ایی هست مشکل در اصل مدیریت است.با تشکر
ناشناس
۲۳:۰۵ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
این همه گرونی الان نداشتیم تمابودجه ها ازحقوق بگیرالا آخرباید اینها تایید یاردکنن چراسالانه قیمت اجناس ویا خیلی چیزهای دیگرچندین برابربالا میره ولی حقوق فقط80/الا100 تومان اونم سالی یکبار
هانیه
۱۳:۰۲ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
باید تعرفه واردات خودرو کاهش یابد . تا خودرو سازهای داخلی بجای طمع کیفیت خودرو را بالا ببرند و قیمت ها را کاهش دهند . تولید کننده باید سود 20 تا 30 درصدی از تولید دریافت کند نه سود 6 برابری . بزرگترین شرکت های خودرو سازی با رقابت به این سطح کیفیت رسیدند . ولی با ایجاد امنیت بیش از حد خودرو سازها حریصتر شده اند . حتی در روزهایی که التهاب در جامعه وجود دارد برای خود جریانسازی می کنند . اینها همه ناشی از احساس امنیت بیش از حد است . لطفا صدای مردم را بشنوید . راهکار بعدی انها از رده خارج کردن خودرو های ارزان است . خواهشا جلوی این تاخت و تاز را بگیرید
ناشناس
۱۲:۴۰ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
این کار چقدر زمان خواهد برد،چند سال؟؟؟؟
سامان
۱۲:۴۰ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
نمایندگان مجلس تنها کسایی هستن که درد واقعی مردم رو میفهمن و صدای آنها رو میشوند یقین دارم بازار خودرو با اینکار ب سمت بهبودی پیش می رود با امید حق...
ناشناس
۱۲:۳۷ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
میشه بگید تحقیق و تفحص های قبلی مجلس به کجا انجا میده؟؟؟؟؟؟؟ جز این که بعضی از طرفداران خودروسازها دست به یکی کرده اند و بعد از چند ماه افزایش قیمت را قانونی کرده اند... خودرویی که 86 میلیون فروخته نمیشد حالا خودروساز ها و ارائه ندادن به بازار 190 میلیون شده و همه موارد این چنین است .من فکر میکنم نیاز به صراحت در انجام قانون هست و نباید با افزایش قیمت های نابجای خودرو ساز ها کنار بیایند بلکه باید خودرو ساز ها را تهدید کنند تا مجبور به کاهش قیمت و عرضه ماشین به بازار شود در همه مسائل این چنین است
ناشناس
۱۲:۳۴ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
پژو405 شده57میلیون!نمایندگان مجلس که نماینده ی مردم هستند یه کاری بکنند.خودرو سازان رو مهار کنید تا قیمتها رو نجومی بالا نبرند.
ناشناس
۱۲:۳۴ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
پژو405 شده57میلیون!نمایندگان مجلس که نماینده ی مردم هستند یه کاری بکنند.خودرو سازان رو مهار کنید تا قیمتها رو نجومی بالا نبرند.
ناشناس
۱۲:۳۴ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
40 ساله از دو تا اشغال ساز حمایت میکنین به چه قیمت دروش ببندین خیال همه رو هم جمع کنین حداقل اگه ماشین گرون بشه به دلمون گواه که از خارج میاد نه تولید داخل با ارز دولت...
farzad
۱۲:۲۵ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
خداوکیلی این حق مردم ایران نیست نکنید با مردم اینجوری اخه یه پراید 5 میلیونی رو چجوری میدید 40 میلیون تومن اقای خودروساز این پولا خوردن نداره گریبانتو میگیره
ناشناس
۱۳:۲۲ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
تنها راه اينه نخريم
ناشناس
۱۲:۲۰ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
خود نمایندگی های خودرو دارن فقط به دلال ها ماشین میفروشن .
ناشناس
۱۲:۱۷ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
پراید شده 41 میلیون تو بازار آزاد .
ناشناس
۱۲:۱۲ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
به خدا شرم آوره این قیمت ها ، تناسبی بین این قیمت ها با حقوق و دستمزد وجود نداره آخه اینم شد صنعت ؟؟؟؟؟
سعيد
۱۳:۲۳ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
حقوق به ريال ،هزينه به دلار
ناشناس
۱۱:۵۵ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
تو رو خدا قیمتهای ماشین به قبل برگردد
اتومبیل دار
۱۱:۴۹ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
نمایندگان باغیرت مان ، شما را قسم به شرف و غیرت تان از این موضوع بسادگی عبورنکنید. خیلی دل ملت از این شرکتها پر است .
ناشناس
۱۱:۴۶ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
آیا اینکار برای مردم ماشین خواهد شد؟! بنده 50 سالمه یکی هست بگوید من کی صاحب ماشین و خانه و یک حقوق مکفی خواهم شد؟ بنده 30 سال برای دولت کار کردم و صاحب هیچکدام از این ها نشدم!!!
علی
۱۱:۳۶ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
علت اصلی ضرر خودروسازها نمایندگی ها هستند چون هزینه های تعمیر وتعویض قطعات اشتباهی یا عمدی برای کسب سود از طریق نمایندگی ها درمدت گارانتی خودرو باعث افزایش هزینه می شود دلیل دیگر هم تعداد بیشتر مونتاژ خودرو هست به جای اینکار باید دو سه تا خودرو داخلی وملی تولید کنند بقیه نیاز از طریق واردات تامین بشه بعد هرچند سال یه خودرو ملی اضافه بشه
از مردم
۰۲:۰۰ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
اصلا ضرر نمیکنن.پراید نهایتا 800 کیلو.آهن کیلویی 5000
میشه 4میلیون تومان.هزینه های نمایندگی و ... رو اضافه بشه روش 6 میلیون.و اگه پول زه کناره ها و چراغ هایی که از روی سپر کم کردن و پول ضبط که نداره رو از کم کنیم.قیمت تمام شده ی پراید میشه 5/700/000تومان.
ملکوت
۱۰:۵۴ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
اقدام کنید در این مورد
ناشناس
۱۱:۴۴ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
کدام اقدام تفحص میکنن تا قیمتهای بازار وخودروساز یکی شود اینطور که قیمت کاراخانه به صورت کاملا رسمی به قیمت بازار تغییر کند امروز که دیدند مردم پذیرفتند این قیمتهارا حالا قیمت ها را قانونی میکنند