رجبی تأکید کرد: اگر هزینههای تامین اقلام از خارج با ارز بازار ثانویه انجام شود عملا زیان هنگفت و غیر قابل جبرانی به صنعت ریلی وارد خواهد شد که در این صورت باید قیمت بلیت قطارهای مسافری مانند هواپیما آزاد شود.
رئیس انجمن حمل ونقل ریلی از دولت و مسؤولان بانک مرکزی درخواست کرد: با توجه به اهمیت موضوع و در راستای تداوم خدمت رسانی، برای قطعاتی که در داخل کشور تولید نمیشوند، لازم است برای واردات آن ها ارز دولتی تخصیص یابد.
وی گفت: سیستم حمل و نقل ریلی در حالت عادی نه فقط از ارز دولتی بلکه باید یارانه نیز دریافت کند و این موضوع در همه دنیا امری متداول است.
رجبی یاد آور شد: با توجه به اینکه بیش از 80 درصد هزینههای تعمیر و نگهداری به صورت ارزی باید تأمین شود، میزان تأثیر نرخ ارز بیشتر هویدا میشود.
مدیرعامل رجا افزود: از آن جا که کالاهای مورد درخواست این شرکت آماده نبوده و دارای دوره ساخت است، لذا اعتبار زمانی ارز تخصیص یافته باید متناسب با دوره ساخت کالا در نظر گرفته شده و امکان تمدید با نرخ دولتی را داشته باشد.
وی گفت: عدم تأمین ارز دولتی بابت قطعات فنی واگنها میتواند منجر به توقف تعدادی از واگنهای مسافری شود.
رئیس انجمن حمل ونقل ریلی با اعلام این که این شرکت به عنوان بزرگترین شرکت مسافری ریلی ایران سهم حدود 60 درصدی از ناوگان و جابهجایی مسافر را داراست، گفت: در هر صورت تأمین ارز دولتی برای خرید قطعات فنی واگنها اولویت بسیار بالاتری نسبت به پرداخت ارز دولتی برای خودرو سازها و یا وارد کنندگان تلفن همراه دارد و ما مفتخریم که طی سالیان گذشته نقش مهمی در جابهجایی مسافرین عمدتاً کم درآمد و اقشار متوسط جامعه همچنین زائرین حرم مطهر ثامن الائمه را ایفا کردیم.
انتهای پیام/