به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد:احیای طرح جامع سرزمین بعد از گذشت سه دهه با هدف تدوین سند آمایش توسعه کشور با همکاری وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه صورت گرفت.
وی ادامه داد: ارتقا جایگاه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به عنوان بالاترین مرجع سیاستگذاری در حوزه توسعه شهری و سرزمینی با تأکید و تمرکز بر سیاستگذاری از دیگر اقداماتی است که صورت گرفته است.
ایزدی با بیان اینکه رویکرد شورای عالی شهرسازی و معماری در نگاه به مسائل کیفی کلان کشور تغییر کرده است، افزود: مصوباتی نظیر بازآفرینی رودکنارها، شناسای بناهای شاخص، ساماندهی روستاهای واقع در حریم شهرها، توجه به توان ظرفیت اقلیمی در تهیه طرحهای توسعه و عمران، نهادینهسازی رویکرد عدالت جنسیتی در طرحهای توسعه و عمران از مهمترین مسائلی است که در این شورا با دعوت از نمایندگان حرفه و صنف مهندسان مشاور بررسی میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی به ایجاد فضای مشارکت، گفتوگو و تعامل با حرفهمندان از طریق انجمن صنفی و جامعه مهندسان مشاور اشاره کرد و افزود: در این خصوص هشت جلسه مشترک با موضوعات آسیبشناسه طرحهای توسعه و عمران کشور، ارائه راهکارهای مناسب برای برون رفت از شرایط موجود برگزار شده است.
معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تجدید نظر بر ساختار، محتوا و فرآیند برنامهریزی و طرحریزی شهری به ویژه در مقیاس طرح جامع با رویکردهای نوین منطبق بر شرایط کنونی شهرهای کشور انجام شده است.
وی ادامه داد: ارتقا کیفی معماری از طریق تشکیل کمیته اعتلای معماری، برگزاری مسابقات معماری و ترویج معماری خوب در طی سالهای گذشته توجه ویژهای شده است.
ایزدی توضیح داد: استفاده از ظرفیت موجود ادغام دو حوزه راه و شهرسازی با راهاندازی کمیتههای مشترک، تدوین و اجرای برنامههای مشترک با حوزه حملونقل انجام شده و در این خصوص کارگروه ایستگاههای راهآهن کشور با حضور نمایندگان راهآهن، معاونت معماری و شهرسازی انجام شده است.
معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: تدوین ضوابط عام بلندمرتبه سازی در اجرای مصوبه شورای عالی و به منظور شکل دادن به چهارچوب کلان ساختوساز ساختمانهای بلند در سطح کشور پیگیری شده به طوری که در این مصوبه اجازه ساخت ساختمانها تا 11 طبقه داده شده و اجازه ساخت بیش از آن ممنوع است.
ایزدی اظهار کرد:هماکنون منطقه 22 تبدیل به یکی از خاصترین مناطق شده و متأسفانه طرحی که برای این منطقه ارائه شده بود، کاملاً نادرست اجرا شد.
وی افزود: متأسفانه پروانههای صادر شده برای برجهای منطقه 22 بیش از حد مجاز است و طبق سند طرح تفصیلی بلندمرتبه سازی بیش از 11 طبقه ممنوع است و ما این موضوع را در شورای عالی معماری و شهرسازی پیگیر هستیم.
معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در حال اجرای طرح حملونقل بر پایه توسعه حملونقل عمومی هستیم، گفت: خوشبختانه در کمیته مشترکی که در وزارت راه و شهرسازی انجام شد، مقرر گردید که در آیندهای نزدیک حمل و نقل کشور به صورت عمومی و همگانی انجام شود.
ایزدی از برخورد قاطع با ساخت و سازهای خلاف در خارج از محدوده شهرها خبر داد و گفت: شورای عالی شهرسازی و معماری ایران برخورد قاطعی با اینگونه ساخت و سازها انجام میدهد و سیاست عدم تطهیر خلافهای مربوط به ساخت و ساز را اتخاذ میکند.
وی ادامه داد: تلاش شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در اصلاح فرآیندهای تصویبی مراجع خود از جمله کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی استانها و کمیسیونهای ماده 5 نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته است.
معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: سامانه مکانیزه گردشکار کمیسیونهای ماده 5 شهرهای کشور و تصویب اجرای آن در مراکز استانهای کشور نهایی شده است.
ایزدی از تهیه نقشه پهنهبندی گسلهای زلزله در شهرهای مختلف خبر داد و افزود: ضوابط و دستورالعملهای ساخت و ساز و تصویب آن در شورای عالی شهرسازی و معماری آن انجام شده است.
وی از برخورد جدی با مگامالها طی 5 سال گذشته خبر داد و گفت: خوشبختانه با حمایت شهرداری به دلیل از جلوگیری از آسیب وارد شدن به انضباط شهری با ساخت مگامالها برخورد جدی شده به طوری که هماکنون 4 هزار و 460 مورد پرونده در حال پایش و بررسی است.
معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی از حمایت سیاست بازآفرینی شهری با هدف ارتقاء کیفیت زندگی در شهرهای کشور خبر داد و افزود: در خصوص سیاست بازافرینی شهری اولویت بخشی داده شده به طوری که از طریق شناسایی محدودههای هدف و همچنین حمایت از باغها و زیستبومهای شهری اقدامات گستردهای صورت گرفته است.
انتهای پیام/