سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون وزیر راه وشهرسازی خبر داد؛

تمامی پیمانکاران آزادراه تهران_شمال ایرانی هستند/افتتاح ۱ هزار و۸۵۶ کیلومتر مسیر جدید حمل ونقلی در هفته دولت

خادمی گفت: تمامی پیمانکاران آزادراه تهران_شمال ایرانی هستند.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خیر الله خادمی معاون وزیر راه وشهرسازی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت گرامیداشت هفته دولت، از کاهش‌ ۴۰ درصدی اعتبارات داخلی  خبر داد و گفت: با توجه به تورم ۱۰ درصدی در کشور حدود۵۰ درصد از راندمان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور کاهش یافته است.

وی ادامه داد: حدود ۲ هزار و۵۳۴ میلیارد تومان اعتبار به شرکت ساخت در سال ۹۷ اختصاص داده شده که از این میزان ۷۸ درصد آن در قالب اسناد خزانه اسلامی ۲ ساله ، حدود ۱۵۴ میلیارد تومان آن در قالب نقدینگی و ۳۵۱ میلیارد تومان دیگر نیز در قالب اسناد خزانه یک ساله تخصیص یافته است.

خادمی  گفت: ۱ هزار و۸۵۶ کیلومتر مسیرهای مختلف حمل ونقلی در هفته دولت مورد بهره برداری قرار می گیرد که ۹۸ کیلومتر از آن مسیر ریلی جدید و ۳۰۰ کیلومتر مسیر بزرگراهی  است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعتبارات مربوط به این پروژه‌ها را یک هزار و 760 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: تمامی این اعتبارات صد درصد دولتی بوده است.

تا پایان امسال  قطعه یک  آزادراهتهران -شمال به بهره‌برداری می رسد

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور در پاسخ به سوال خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت آزادراه تهران -شمال گفت: به دلیل مشکلات ایجاد شده در حوزه برجام و تحریم‌ها، ساخت قطعه اول این آزادراه به تعویق افتاده است.

وی ادامه داد: امیدواریم تا پایان سال بتوانیم قطعه یک این آزادراه را به بهره‌برداری برسانیم، تمامی پیمانکاران در این بخش به صورت شبانه‌روزی در حال فعالیت هستند.

خادمی با بیان اینکه افتتاح قطعه یک این آ‌زادراه بدون ایمن بودن امکان‌پذیر نیست، گفت: در این قطعه تونلی به مساحت 4 هزار و 500 متر وجود دارد که در صورت ترافیک ممکن است برای مسافران مشکل‌ساز باشد بنابراین باید تمامی تجهیزات تهویه و تخلیه هوا در این تونل نصب شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر پیشرفت فیزیکی قطعه 2 و 3 آزادراه تهران_شمال و همچنین حضور شرکت‌های خارجی در این پروژه گفت: تمامی پیمانکاران قطعات 2 و 3 آزادراه تهران_شمال ایرانی هستند و تنها از یک مشاور خارجی در این پروژه استفاده می‌شود، بنابراین اعمال تحریم‌ها و خروج شرکت‌های خارجی تاثیری در پیشرفت این پروژه نداشته است.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور درباره قطعه 3 این آزادراه نیز گفت: چندی پیش سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان از انعقاد قرارداد با یک شرکت چینی در این پروژه خبر داد و اعلام کرد برای ساخت این قطعه نیاز به یک فاینانس خارجی هست که بنابراین شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور دخالتی در انعقاد این قرارداد ندارند و ما منتظر اعلام برنامه‌های بنیاد مستضعفان در این بخش هستیم.

 پیشرفت فیزیکی 91 و نیم درصدی قطعه یک آزاده راه تهران_شمال

خادمی با بیان اینکه ساخت پروژه آزادراه تهران_ شمال از سال 75 آغاز شده است، افزود: پیشرفت فیزیکی این پروژه از سال 75 تا سال 89 زیر 30 درصد بوده و تا سال 91 پیشرفت آن به 31 درصد رسیده است.

وی تاکید کرد: از سال 92 تا به امروز پیشرفت فیزیکی این پروژه بسیار تند بوده اما متاسفانه به دلیل برخی از مشکلات ایجاد شده در تأمین قطعات و ابنیه روند پیشرفت این پروژه کاهش یافته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ،پیشرفت فیزیکی قطعه یک این آزادراه را هن اکنون  91 و نیم درصد عنوان کرد و افزود:شرکت سازنده آزادراه تهران_شمال و بنیاد مستضعفان تمامی تلاش خود را برای افتتاح این قطعه تا پایان سال به کار گرفته است.

خادمی تاکید کرد: حدود 50 درصد از ابنیه موجود در کشور در پروژه آزادراه تهران_شمال به کار گرفته شده است و حدود 100 کیلومتر تونل رفت و برگشت در این پروژه در حال ساخت است.

وی با بیان اینکه تونل بزرگ البرز تا دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد گفت: 87 متر از ساخت این تونل باقی مانده که به زودی ساخت آن به اتمام می‌رسد.

 طرح‌ راه‌های اصلی و بزرگراهی  به 250 مورد افزایش یافت

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور احداث کلیه زیربناهای حمل و نقل کشور را بر عهده دارد گفت: حدود 60 درصد از اعتبارات مصوب حمل و نقل در قانون بودجه کشور مربوط به شرکت ساخت و توسعه برای بخش‌های ریلی، آزادراهی، بزرگراهی و راه‌های اصلی و روستایی است.

وی ادامه داد: امسال وظایف بیشتری به شرکت ساخت اضافه شده به طوری که ساخت تمامی راه‌های اصلی و بزرگراهی که سال‌های‌ پیش بر عهده ادارات کل راه و شهرسازی بود به این شرکت محول شد.

مدیر عامل شرکت‌ ساخت و توسعه زیربناهای  حمل و نقل کشور افزود: با دستور وزیر راه و شهرسازی و درخواست سازمان برنامه و بودجه حدود 50 درصد از اعتبارات این شرکت برای ساخت بزرگراه و راه‌های اصلی واگذار شد.

خادمی از افزایش طرح‌های راه‌های اصلی و بزرگراهی از 120 مورد  به 250  مورد خبر داد و افزود: هم اکنون با انتقال راه‌های روستایی به این شرکت حدود 279 هزار کیلومتر مسیر جاده‌ای در کشور وجود دارد که مدیریت کلان و اجرایی آن‌ها بر عهده این شرکت قرار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مسیرهای جدید ریلی و احداث آزادراه‌ها طی سال‌های 96 و 97 با روند بسیار مثبتی در حال ساخت است گفت: خوشبختانه تعداد تفاهم‌نامه‌های این شرکت با بخش خصوصی افزایش یافته و ردیف بودجه راه‌های روستایی نیز به شرکت ما واگذار شده است.

وی از حدود 279 هزار کیلومتر مسیر جاده‌ای در اختیار این شرکت خبر داد و افزود: 41 هزار کیلومتر از این میزان در دست اجراست که 15 هزار کیلومتر در سال‌های گذشته ساخته  شده و 15 هزار و 500 کیلومتر نیز در  حال اجراست.

مدیر عامل شرکت‌ ساخت و توسعه زیربناهای  حمل و نقل کشور ادامه داد: طرح های اجرایی 10 هزار کیلومتر نیز آماده شده که ساخت آن‌ها در سال‌های آینده اجرایی می‌شود.

 ساخت 18 هزار و 440 کیلومتر شبکه راهی در طول 5 سال گذشته

خادمی توضیح داد: در دولت یازده و دوازدهم حدود 18 هزار و 440 کیلومتر انواع شبکه راهی ساخته شده به طوری که حدود 13 هزار کیلومتر از آن‌ها مربوط به بخش روستایی بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: 540 کیلومتر از این 18 هزار کیلومتر نیز مربوط به بخش آزادراهی بوده که تمامی آن‌ها احداث و زیر بار ترافیکی رفته است.

وی به بخش بزرگراهی اشاره کرد و گفت: حدود 2 هزار و 400 کیلومتر بزرگراه احداث و هزار و 340 کیلومتر نیز راه اصلی ساخته شده است همچنین هزار و 165 کیلومتر نیز در دست ساخت است که تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر عامل شرکت‌ ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تأکید کرد: 5 هزار و 440 کیلومتر نیز مسیر  جدید ریلی، آزادراهی، بزرگراهی و راه اصلی در 5 سال گذشته احداث شده است.

وی به برنامه‌های سال 97 این شرکت اشاره کرد و گفت: در بخش ریلی وحدود 280 کیلومتر مسیر جدید را ریل‌گذاری کردیم و 470 کیلومتر نیز خط جدید راه‌آهن را به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر عامل شرکت‌ ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه امسال 280 کیلومتر آزادراه جدید و 725 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی را تا پایان سال تکمیل خواهیم کرد افزود: در صورتی که مصالح مورد نیاز برای ساخت این پروژه‌ها تأمین شود تا پایان سال ساخت پروژه‌های عمرانی به اتمام می‌رسد اما اگر مصالح مورد نیاز و بودجه لازم تخصیص نیابد ساخت آن‌ها به 6 ماه ابتدایی سال 98 موکول می‌شود.

خادمی ادامه داد: هزار و 740 کیلومتر راه روستایی از محل اعتبارات ملی در حال ساخت است که تا پایان سال تکمیل می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی از کاهش بودجه عمرانی این شرکت خبر داد و افزود: بودجه ابلاغ شده شرکت ساخت 2 هزار و 537 میلیارد تومان بوده که 87 درصد از آن در قالب اسناد خزانه اسلامی 2 ساله و 150 میلیارد تومان از آن به صورت نقدی پرداخت شده است.

وی اظهار کرد: هزار و 990 میلیارد تومان در قالب تخصیص‌های مختلف در سال 97 به ما ابلاغ شده است.

مدیر عامل شرکت‌ ساخت و توسعه زیربناهای  حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه پروژه راه‌آهن چابهار – زاهدان پیشرفت فیزیکی 31 درصدی داشته است گفت: طول این پروژه حدود 610 کیلومتر بوده و 70 کیلومتر از این مسیر زیرسازی شده و آماده ریل‌گذاری است.

خادمی افزود: پروژه ریلی چابهار – ایرانشهر نیز 60 درصد پیشرفت فیزیکی در بخش زیرسازی داشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه راه آهن اصفهان – شیراز باید  به طور قطع به بندر متصل شود گفت: در این پروژه بوشهر هدف اصلی ما است.

وی با بیان اینکه خط راه‌آهن شیراز – بوشهر 450 کیلومتر و بوشهر – عسلویه 210 کیلومتر است گفت: پروژه شیراز – بوشهر دارای ردیف اعتباری کمی است که امسال نمایندگان بوشهر در مجلس همکاری کرده و اعتبار آن‌ را به بیش از 88 میلیارد تومان در سال جاری افزایش دادند.

مدیر عامل شرکت‌ ساخت و توسعه زیربناهای  حمل و نقل کشور با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز برای این پروژه 5 هزار میلیارد تومان است  افزود: دو قطعه از این پروژه آماده مناقصه است که به دنبال فاینانس برای آن هستیم.

خادمی توضیح داد: با یک شرکت چینی در پایان سال 96 قرارداد تجاری مبادله کردیم که نهایی شده و درخواست طرح تشریفات به سازمان برنامه دادیم و امیدوار هستیم که بانک عامل با همکاری لازم بتواند این پروژه را همراهی کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی به مسیر ریلی زاهدان – مشهد اشاره کرد و گفت: در حال تکمیل خط آهن چابهار – زاهدان هستیم که در ادامه مسیر زاهدان به یونسی متصل می‌شود.

وی هزینه اجرایی این پروژه را 11 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: تأمین مالی راه‌آهن زاهدان تا  مشهد از محل  اعتبارات دولتی امکان پذیر نبوده در نتیجه سه گزینه پیش رو داریم که در گام اول تفاهم‌نامه‌ای با فاینانسر چینی و جوینت ایرانی منعقد کردیم و آستان قدس رضوی نیز برای تأمین مالی این پروژه استقبال کرده است.

مدیر عامل شرکت‌ ساخت و توسعه زیربناهای  حمل و نقل کشور افزود: طبق برنامه مقرر شده است از صندوق توسعه ملی و از طریق بخش خصوصی برای این پروژه تسهیلات دریافت کنیم زیرا که این پروژه ریلی به طور قطع به فاینانس نیاز دارد.

خادمی در ادامه از انتقال دو پروژه ریلی همدان – سنندج و همدان – تهران به شرکت ساخت خبر داد و گفت: این دو پروژه به راه‌آهن واگذار شده بود که چندی پیش با تصویب شدن در هیأت دولت مجددا به شرکت ساخت واگذار شده و حد فاصل همدان – سنندج به طول 150 کیلومتر به دلیل آنکه تونلی در این پروژه وجود ندارد ساخت آن به سرعت انجام و تکمیل می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره راه‌آهن قزوین، رشت، انزلی، آستارا نیز گفت: طبق آخرین توافقی که با شرکت راه آهن انجام شد قطعه قزوین، رشت، انزلی که به راه‌آهن واگذار شده بود مجددا به شرکت ساخت برگشت و مسیر رشت – آستارا نیز در اختیار راه آهن قرار می گیرد که در صورت مشارکت کشور آذربایجان و تأمین فاینانس خارجی این قطعه نیز تکمیل می‌شود.

وی به راه‌آهن اردبیل اشاره کرد و افزود: 65 درصد از زیرسازی این پروژه انجام  ،مناقصات آن برگزار و قطعات آن نیز تأمین شده است.

مدیر عامل شرکت‌ ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تصریح کرد: این پروژه شامل 26 کیلومتر تونل و اعتبارات مورد نیاز برای آن حدود هزار میلیارد تومان است.

خادمی بیان کرد: امسال 101 میلیارد تومان از این میزان اعتبارات اختصاص یافته که برای تکمیل این پروژه کافی نیست بنابراین تأمین اعتبار از طریق فاینانس را پیگیری می‌کنیم که امیدواریم با انجام آن این پروژه 4 ساله به اتمام برسد.

 طلب 5 هزار میلیارد تومانی به  پیمانکاران

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 5 شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور حدود 5 هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران خود دارد گفت: 3 هزار میلیارد تومان از این بدهی مربوط به پیمانکاران راه‌های روستایی است.

وی بیان کرد: در بخش راه‌های ریلی نیز حدود هزار و 500 میلیارد تومان مطالبه داریم که متناسب با پیشرفت کار کاهش یا افزایش می‌یابد.

خامی در پایان توضیح داد: دولت حدود دو هزار میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات تخصیص داده که حدود 60 میلیارد از آن به راه‌های روستایی پرداخت و مابقی به راه‌های دیگر پرداخت می‌شود.

انتهای پیام /

کاهش‌ ۴۰ درصدی اعتبارات داخلی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.