سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

ترفند جدید میوه فروش‌ها برای کسب سود بیشتر

سد معبر همچنان معضل بزرگ کلانشهرها محسوب می‌شود، معضلی که پیامدهای آن در ابعاد مختلف بر شهر و شهروندان تأثیرگذار است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سد معبر یکی از معضلات امروز شهرهای ماست. در ایران کمتر شهری وجود دارد که خیابان‌هایش از دستفروشان و سدکنندگان معابر، عاری باشد.

پدیده غالب و البته جدید سد معبر مربوط به اجناس صاحبان مغازه‌ها و پارک خودروهایشان است که به راحتی به خود حق این را می‌دهند که جلو مغازه‌هایشان را به انبار اجناس تبدیل کنند که این امر موجب بروز مشکلات بسیاری  در شهر می‌شود.

البته میوه فروشی‌ها  نیز در این امر مستثنی نیستند، چراکه این روزها بسیاری از میوه فروشی‌ها برای فروش بیشتر، میوه‌های خود را در پیاده رو یا داخل وانت جلو مغازه‌ قرار می‌دهند تا از این طریق بیشتر در معرض دید مشتریان و عابران قرار گیرند و فروش بیشتری داشته باشند که با افزایش مشکلات اقتصادی بیشتر شاهد این سد معبرها در شهر هستیم. این پدیده در جامعه امروز ما چندان پذیرفته شده است که شهروندان هم بدون هیچ اعتراضی، ناهنجاری‌ها و مشکلات ناشی از آن را قبول کرده و ترجیح داده اند از کنار آن‌ها به راحتی رد شوند.

اما این موضوع شهروندان زیادی را هم گله مند کرده و باعث ارائه شکایات بسیاری  به مسئولان شهرداری و سامانه 1888 شده است.

وجود این سد معبرها در سطح شهر هم بر خلاف قوانین مدیریت شهری و هم یک معضل اجتماعی است که بر مشکلات شهر می‌افزاید، چراکه موجب بروز مشکلاتی از قبیل تشدید ترافیک شهری، درگیری، نزاع، تصادف، آلودگی صوتی و در بعضی موارد فروش موادمخدر و مشروبات الکلی توسط دستفروش‌ها می‌شود.


بیشتر بخوانید: خواستار سامان‌دهی دستفروشان هستم


در تیر ماه سال جاری محمد صادق زمانی روابط عمومی شهربان شهرداری تهران اظهار کرد: در قانون اجازه برخورد با خودروهای متخلف به شهرداری داده نشده است و جمع آوری این خودروها برعهده راهنمایی و رانندگی است.

وی با بیان اینکه سد معبرها معضلی برای شهر و شهروندان است، افزود: سد معبرها در سطح شهر، برای رفت و آمد شهروندان مزاحمت ایجاد می‌کنند.

روابط عمومی شهربان شهرداری تهران افزود: شهربانی و شهرداری تهران برای اجرا شدن طرح برخورد با سد معبرهای وانتی، نیازمند همکاری جدی پلیس راهنمایی و رانندگی است. زمانی که پلیس راهور همکاری کند، ما می‌توانیم این طرح را اجرایی کنیم.

همچنین در تیرماه سرهنگ حسن عابدی جانشین رئیس پلیس راهور تهران در خصوص سد معبر وانت بارها در شریان‌های پرتردد و پارک ممنوع شهر اظهار کرد: ماموران پلیس راهور تهران در صورت مشاهده، حتما این وانت بار‌ها را اعمال قانون می‌کنند، زیرا باعث سد معبر در بزرگراه ها می‌شوند.

عابدی افزود: جریمه سد معبر برای وانت بارهایی که در کنار اتوبان‌ها و خیابان‌ها توقف می‌کنند 30 هزار تومان است و اگر آن‌ها اقدام به فروش میوه هم کنند، جریمه آن‌ها به 45 هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.

جانشین پلیس راهور تهران بزرگ گفت: در صورتی که یک وانت بار بعد از چند بار جریمه شدن مجدد اقدام به توقف در حاشیه اتوبان‌ها کند، خودروی وی به پارکینگ منتقل می‌شود.

این در حالی  است که با وجود برخورد جدی ای که با این دستفروش‌ها صورت می‌گیرد، اما زندگی در شهر با این سدکنندگان معابر همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۲:۲۳ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
مغازه ها سد معبر نيستند و جلوي راه رو نميگيرن و عوارض و بيمه و ماليات ميدن و تخلفاتشون قابل پيگيريه ولي وانتيا از هفت دولت آزادن
کمال
۰۰:۳۲ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
نبایستی‌از‌پیاده‌رو‌به‌عنوان‌ملک‌شخصی‌استفاده‌کرد
ابراهیم
۲۲:۳۲ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
اولا وجود دستفروش باعث تعدیل بازار و کاهش گرانی میشود و ثانیا اون عده از مغازه داران که پیاده رو ها و مسیرها رو با چیدن محصولاتشون میبندند مسلمان نیستند چون حق الناس رو پایمال میکنند و ماموران شهرداری باید با همین افراد برخورد کنند.
ناشناس
۱۹:۵۷ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
دلال بازی در بازار میوه جیب حقوق بگیران دولت مخصوصاً حداقلی بگیرها را خالی می کند و جایی برای خریدهای ضروری دیگر باقی نمی گذارد اگر هم بخواهند از خرید میوه صرف نظر کنند مقاومت بدن آنها در مقابل بیماری ها پایین می آید و باید راهی مطب دکتر شده و چند برابر بیشتر به دکتر پول بدهند، دولت باید برای محو دلالی فکری بکند.
ناشناس
۱۹:۴۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
این معضل سد معبر مختص تنها تهران نیست تو استانهاو شهرهای دیگه هم برخی مغازه دارها ،ازجمله رستورانها،اغذیه فروشها،کافیشابها،گل فروشها،تعمیرگاهها،فروشندگان لوازم مصالح ساختمانی،بعضی مغازه دارهای قدیمی هم با کمال قلدری پیاده روو خیابان را اشغال کرده و اجازه پارک نمیدن اکثرشان با پشت بندی ورابطه هم برخوردارند خودشان قضاوت کرده وحکم صادر واجرا میکنند این درحالیست خودرو زباد شده وجای پارک هم کم است بیشتر جاها هم اماکن دولتی است وکسی هم حق اجازه پارک ندارد خلاصه درهمه جا حق مردم داره ضایع میشه کسی هم جوابگو نیست وبرخوردی نمیشه
صدر
۱۸:۴۴ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
متاسفانه تا زمانیکه هر نهاد و سازمان در وظایف محوله خود کوتاهی و مسئولیت را برگردن دیگری واگذار چه توقعی میتوان داشت . در خصوص سد معبر میوه فروشهای سیار وانتی که باعث مزاحمت برای تردد خودرو و عابران میشود هنجار شکنی مغازه دارها در سطح شهر به خوبی مشهود است . مغازه دار ها حتی جلو مغازه خود را چه در پیاده رو وخیابان جزء ملک خود تلقی میکنند و با گذاشتن موانع ایجاد زحمت برای شهروندان میکنند . اما متاسفانه هیچ مرجعی پاسخگو نیست .
ناشناس
۱۷:۱۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
چرا با ابن هنجار شکنان برخورد نمی شود. پیاده رو دیگر معنی ندارد. پیاده رو و حتی خیابان و. اتوبان شده ملک پدری این دسته از فروشندگان.
یک میوه فروش یا یک دست فروش به راحتی به خودش اجازه میده که هر پرخاشی بکند.
ناشناس
۱۶:۰۱ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
اجاره مغازه روبیارن پایین تا مردم مغازه بگیرن کارکنن،هیچکس دوست نداره در گرما وسرما وخیلی خطرهایی دیگربار جاده دست فروشی کنه. سپاس
یک شهروند ایرانی
۱۴:۱۱ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
درشهرهای کوچک که نظارتی نیست وضع بدتر است
ناشناس
۱۳:۴۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
میوه فروشان خیابان شوش بدترین سد معبر ایران رو تشکیل داده اند.لطفا رسیدگی شود
ناشناس
۱۳:۴۴ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
گناه دارند. کار نیست. اگه وانت ها توقیف بشن مردم خرجشون رو از کجا در بیارن؟!!!
ناشناس
۱۳:۲۴ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
ای داد وبیداد
ناشناس
۱۲:۳۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
30 هزارتومان جریمه خیلی مسخرست
معز
۱۱:۵۴ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
اخیرا در حاشیه بلوار وکیل آباد مشهد هم رستوران داران و فروشگاههای فست فود اقدام به نصب سایه بان و چیدن میز و صندلی برای پذیرایی از مشتریان کرده اند حتی با دیوارهای چوبی حصاری هم به دور آنها کشیده اند البته به نظر می رسد این کارها را با هماهنگی شهرداریها انجام داده اند . در این صورت باید شهرداریها که متولیان سد معبر هستند باید پاسخگو باشند.
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
باید بیشتر نظارت شود
ناصر
۱۱:۳۰ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
سلام این کار مختص به میوه فروش ها نمی باشد بلکه رستوران ها میز و صندلی خود را به پیاده رو منتقل کرده و با گذاشت یک نفر به عنوان پارکبان مانع پارک ماشین های که مشتری نیستند می شوند. بدین شکل با تملک یک مغازه صاحب پیاده رو و بخشی از خیابان می شوند. به 1888 شهرداری اعلام کردیم ولی ترتیب اثری داده نشده است.
ناشناس
۱۱:۱۸ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
کسب درآمد با این شرایط اقتصادی سخت شده
بی نام
۱۱:۱۸ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
تولید کننده میوه هیچگاه اینقدرسود از فروش نمی برد و هیچکس به این امر توجه ندارد.
ناشناس
۱۰:۴۳ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
این مسئله واقعا یک معضله
ماهم خسته شدیم ولی کاری از دستمون بر نمیاد مسئولین محترم باید این مسئله رو پیگیری کنن
ناشناس
۱۰:۱۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
تنهامیوه فروشها نیستند خودروهای سنگین (کامیون.تریلی.اتوبوس.خاور.کمپرسی و.............)دراکثر مناطق مسکونی درمشهد مقدس جلو منازل مسکونی کامل پارک می کنند و لاستیک وروغن تعویض می کنند جلو منازل مسکونی همسایه هاودرموقع روشن خاموش کردن منطقه را کاملا دود کرده واسباب مزاحمت ودرد سر را فراهم دارندبرای ساکنین وخانواده هایی که دربستربیماردارند
ناشناس
۰۹:۵۳ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
مسئولان که خود وظیفه قانونی خودرا مبنی بر تامین شغل برای جوانان را انجام نمیدهد، چه انتظاری از مردم عادی بیکار دارید ؟!

یا علی
ناشناس
۱۵:۰۲ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
احسنت
ناشناس
۰۹:۳۷ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
کار نیست