سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

رعب و وحشت مردم از سگ‌های ولگرد در سرخه حصار

وجود سگ‌های ولگرد در پارک جنگلی سرخه حصار آرامش و جان مردم را به خطر انداخته و همچنین به عنوان تهدیدی بزرگ برای گونه‌های حیوانی این منطقه محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پارک جنگلی سرخه حصار یکی از پارک‌های ملی ایران واقع در شرق تهران است که مساحتی حدود  9168 هکتار را به خود اختصاص می‌دهد. تمام این منطقه به جز شمال شرقی آن تحت کنترل و حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارد.

پارک ملی سرخه حصار منطقه‌ای کوهستانی و از قدیمی ترین شکارگاه‌های ایران محسوب می‌شود، این پارک ملی در سال 1358 هجری شمسی به سازمان محیط زیست واگذار شد که این سازمان یک قسمت از اراضی را به عنوان پارک ملی و قسمتی دیگر را به عنوان محیط حفاظت شده تعیین کرد و باقی قسمت‌ها را در اختیار اهالی منطقه برای علوفه دامداری قرار داد.

پارک جنگلی سرخه حصار واقع در منطقه 13 تهران امروزه به یکی از اماکن تفریحی مردم تبدیل شده است که در طول هفته و به ویژه در روزهای پایانی هفته تعداد زیادی از مردم برای گذراندن اوقات فراغت به این پارک می‌روند، اما مدتی است به دلیل وجود سگ‌های ولگرد که تعداد آن‌ها کم نیست، افراد از اینکه با خانواده به این پارک جنگلی بروند و زمانی را برای تفریح بگذرانند، هراس دارند.

این در حالی است که جمعیت زیادی از افراد برای تفریح و حتی ورزش‌هایی همچون دوچرخه سواری، پیاده روی و غیره به پارک ملی سرخه حصار می‌آیند و تعداد این سگ‌ها به نحوی زیاد شده است که هنگامی افراد در مسیر مخصوص پیاده روی مشغول پیاده روی هستند، آن ها را دنبال می‌کنند و موجب ترس مردم می‌شوند. با افزایش تعداد این سگ‌ها دیگر برای مردمی که برای تفریح به این پارک می‌آیند، امنیتی وجود نخواهد داشت.

برخی مردم عادی با مشاهده وضعیت نابسامان این سگ‌ها، برای آن‌ها غذا می‌آورند، اما در فصل زمستان به دلیل سرمای هوا جمعیت کمتری به این پارک جنگلی می‌آیند و این سگ‌های بی سرپناه  گرسنه تر از همیشه به نظر می‌رسند، در نتیجه برای به دست آوردن غذا به دنبال افراد می‌روند.

 در پارک جنگلی سرخه حصار گونه‌های متنوعی از حیوانات همچون کَل، بز، قوچ، میش البرز مرکزی، آهو، گراز، پلنگ، کفتار، روباه قرمز، شغال، گربه وحشی، گورکَن، تشی و خرگوش و گونه‌های متنوعی از پرندگان در مناطق حفاظت شده این پارک زیست می‌کنند که خطری برای افراد ندارند، اما مدتی است که تعداد سگ‌های این منطقه بیش از حد شده است. سگ‌هایی که به دلیل کمبود غذا و گرسنه بودن به مردم حمله ور و همچنین تهدیدی بزرگ برای مهاجرت گونه‌های حیوانی این منطقه محسوب می‌شوند.

حدود یکصد آهو در پارک جنگلی سرخه حصار زندگی می‌کنند و این منطقه آخرین و تنها زیستگاه آهو در تهران محسوب می‌شود. وجود سگ‌های ولگرد نه تنها برای مردم عادی مشکل ساز شده، بلکه خطری بزرگ و جدی برای اینگونه از حیوانات است که برای نمونه می‌توان به حمله این سگ‌ها به این گونه از حیوانات در تاریخ 96/11/28 اشاره کرد که منجر به مرگ دو قوچ و دو میش وحشی شد.

این سگ‌ها نه تنها برای افراد و خانواده‌هایی که به این محل می‌آیند مشکل ایجاد می‌کنند، بلکه به گونه‌های حیوانی موجود در این منطقه آسیب زده و موجب ناامن شدن زیستگاه آنان می‌شوند و در نهایت این حیوانات را به خارج از منطقه فراری می‌دهند.

اهالی روستای همه سین در منطقه سرخه حصار از وجود سگ‌های ولگرد در این محدوده گله مند هستند و مهرداد کتال محسنی معاون فنی اداره کل محیط زست استان تهران آذرماه سال گذشته در خصوص این مسئله اظهار کرد: وجود گونه‌های مختلف حیات وحش در منطقه شمال شرق تهران به علت وجود پارک‌های جنگلی مسئله عادی است و وجود سگ‌های ولگرد در این ناحیه به دلیل گرسنگی است و کار جمع آوری آن‌ها بر عهده شهرداری تهران است.

کتال محسنی مطرح کرد: انباشت زباله‌ها و پسماندهای خانگی در روستای ده ترکمن به علت ضعف در مدیریت است که شهرداری تهران برای جمع آوری و تفکیک زباله باید در روستاهای اطراف شهر تهران برنامه عملی داشته باشد، زیرا انباشت زباله‌ها در این مناطق می‌تواند آلودگی های زیست محیطی و آسیب رساندن به خاک را به همراه داشته باشد.

وی در ادامه بیان کرد: سازمان محیط زیست به عنوان یک سازمان نظارتی و حاکمیتی عمل می‌کند و اگر موردی در زمینه‌های محیط زیستی مشاهده شود، حتما آن را پیگیری خواهد کرد.


بیشتر بخوانید: روستای «دِه تُرکمن» درمحاصره سگ های ولگرد / مدیریت زباله های روستایی بر عهده شهرداری است 


حال این سوال پیش می‌آید متولی جمع آوری این سگ‌های ولگرد کیست؟ تا کار جمع آوری و نگهداری این سگ‌ها را برعهده گیرد، با وجود اینکه متولی ساماندهی سگ‌های بدون صاحب در محدوده و حریم شهرها بر عهده شهرداری است و همچنین اعلام شده است که مدیریت مناطق چهارگانه و حفاظت از حیات وحش در کشور بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است، بنابراین انتظار می‌رود تا این سازمان‌ها با همکاری یکدیگر تصمیمی برای جمع آوری این سگ‌ها گیرند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۷
در انتظار بررسی: ۰
Fatm
۱۴:۳۱ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
وا سگا مگه حق زندگی ندارن؟تا وقتی بهشون کار نداشته باشید کار ندارن بهتون اوناییم ک میترسن نرن پارک سرخه حصار یرن ی جای دیگه من رفتم اونجا اصلا با من کاری نداشتن
ناشناس
۱۴:۳۸ ۰۹ خرداد ۱۳۹۸
شهرداری بایددر منطقه سرخه حصار یه کمپ حمایت از سگها درست کنخ تا این حیونهای بی گناه صمن عقیم شدن درمان و حمایت بشن
Trius
۲۲:۱۲ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
خب الان شهرداری بره به اونها اسید بزنه یا با ماشین . فکرشو بکنید اونا هم موجود زنده ان و درد و احساس میکنن و بیشتر از همه ی انسان ها عشق رو . خب چرا دولت ، یه بودجه رو برای کمپ حمایت از حیوانات تصویب نمیکنه؟ این سگ ها رو همه وازاکتومی کنید و اگه بیماری دارن درمان و ببرید به اون کمپ . و هر کسی که میخواد بره یکی و به سرپرستی بگیره .
ناشناس
۲۳:۰۰ ۰۵ شهريور ۱۳۹۷
آره فقط بچه هایی که سگا تیکه تیکه شون کردن مهم نیستن چون سگا نسلشون در حال انقراضه نباس تلف بشن
hadis
۱۴:۱۳ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
ممکن است این حیوانات حامل بیماری های خطرناکی مثل هاری باشند هاری یک بیماری کشنده است که توسط ویروسی که به سیستم عصبی حمله می کند ایجاد می شود. ویروس هاری در بزاق پنهان شده و معمولا توسط گازگرفتن حیوان یا انسان آلوده به فرد سالم منتقل میشود. فرم انتقال دیگر که چندان شایع نمی‌باشد ریخته شدن بزاق آلوده بر روی زخم باز، مخاط چشم، بینی و یا دهان است. هنگامی که علائم بیماری هاری ظاهر شوند، در اکثر موارد کشنده خواهد بود.
جان همشهریان برای مسئولین مهم باشد لطفا**************
ناشناس
۰۸:۴۴ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
مسئولان شهرداری باید یک مکان مشخص و حصار کشیده برای حیوانات فراهم کند تا هم به مردم آسیبی نرسد هم این مخلوقات خدا بتوانند زندگی کنند
ناشناس
۰۶:۳۲ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
شهرک صنعتی بروجرد هم پرش سگه،جرات نمیکنی پیاده توش راه بری بخدا
ناشناس
۲۳:۵۴ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
سلام اراک هم داخل شهرک نبی ورزشگاه شده سگهای ولگرد
ناشناس
۲۲:۲۸ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
بابا كشتن سگا كه كاري نداره مردم نبايد منتظر شهرداري باشن چون شهرداري از ترس حمايت از حيوانات كاريشون نميكنه تو يه تيكه سندون مرغ چند تا سوزن ته گرد كنين بندازين جلوشون بخورن يه هفته اي ميميرن و راحت ميشيم
ناشناس
۰۸:۲۰ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
خیلی ........
ناشناس
۰۸:۴۱ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
سگ ها رو باید ببرن باغ وحش یا جایی را درست کنند بندازن اونجا
sanaz
۱۵:۵۲ ۰۴ شهريور ۱۳۹۷
احسنت به تو که راهکار نشون میدی
ناشناس
۲۰:۳۹ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
مشکل کاش این چندتا سگ بود
ناشناس
۲۰:۳۶ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
همشون را وازکتومی کنید.
ناشناس
۲۰:۳۳ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
کرج که پر از سگ شده همسایه پایینی ما سگ داره همسایه
ناشناس
۱۹:۲۳ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
لطفا به مهر شهر کرج هم سری بزنید. بعضی اوقات تعدادشون در یک گروه به ۲۰ هم رسیده. خودم شمردم
ناشناس
۰۷:۴۶ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
چرا رسیدگی نمیشه ؟
ناشناس
۱۸:۵۹ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
این مشکل راه حل آسان دارد.
این حیوانات را به اشراف زادگان بفروشند تا به این حیوانات جا و مکان دهند و برایشان اسامی فرنگی بگزارند.
ناشناس
۱۶:۳۹ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
این سگ ها را بدین به افرادی که عشق سگ دارن
افشار
۱۶:۲۴ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
با سلام عین همین مشکل در پارک جنگلی لویزان هم داریم علاوه بر تردد ماشینها ب اهنک بسیار زیاد وصدای اکزوز های خارج از عرف ومواردی از این قبیل که صاحبی می خواهد رسیدکی کند
جعفر
۱۴:۴۷ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
تنها راه خلاصی از این سگها اینه که دولتمردان همیشه بیدار ما بجای مابه تفاوت یارانه نقدی 45500 تومان به هر خانواده 5 عدد از این سگهای زیبا تقدیم کند،ان وقت برای شب پرداخت یارانه ها هم مسئولین خوابشان میگیرد و هر خانوار صاحب 5 عدد از این سگهای زیبا میشود.
ناشناس
۱۵:۳۶ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
نظزتان بدرد خودتان میخورد که سگبازی را دوست میدارید
ناشناس
۱۷:۳۲ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
ما مثل شما سگ باز نیستیم
ناشناس
۱۴:۴۶ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
یکی از معضلات محیط زیست شهرهای ما وجود صدها سگ و گربه و موش توخیابوناس.‌متاسفانه خیلیها به اسم دفاع از حقوق حیوانات باعث ازدیاد حیواناتی هستند که چهره شهر های مارو کثیف و زشت کردند.‌واقعا خیلی بده که توریستهای خارجی میان ایران و میبینند که تو کوچه، خیابون ، کناررستوران و غذاخوریها این حیوونات جولان میدن..
کاوه
۲۲:۱۸ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
متاسفانه تو ایران هنوز فرهنگ زندگی مسالمت امبز با بقیه حیوانات این کره خاکی وجود نداره..
ناشناس
۰۸:۳۶ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
اگه اینجاتوکوچه هان اونجاکه تو خونه هاست
ناشناس
۱۴:۰۱ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
صیاد چینی را برای استفاده از آنها خبر کنید و قرار داد هم منعقد کنید ..فقط سگ های ولگرد را صید کنند ون روبا و شغال را
ناشناس
۲۳:۰۲ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
ای گفتی ،چونکه چینیها از خوردن موش وقورباقه وسگ وگربه وکلا هر جنبندهای لذت میبرند،!وفرصت خوبییه تا چینیها نسل ماهیان وابزیان خلیج فارس را منقرض نکرده اند سگهای ولگردمان را جایگزین ان کنیم در ضمن پول خوبی هم میدهند که سازمانهای متولی میتوانند برای سیانت از محیطهای زیست طبیعیمان از ان بهرمند گردند،
ناشناس
۱۳:۵۳ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
ما یک همسایه دارم که صدای واق واق سگ اش همه اش می یاد
همه جا شده سگ
همه اش باید بترسیم
حسين
۱۳:۴۳ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
بابا جاى اين سگها را لو نديد تازه از تير شهر دارى درامانند
ناشناس
۰۷:۴۵ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
شهرداری سگها رو بکشه بهتر از اینه که سگها به آدمها حمله کنن
حسين
۱۳:۴۳ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
بابا جاى اين سگها را لو نديد تازه از تير شهر دارى درامانند
ناشناس
۱۳:۱۷ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
خدا خودش کمک کنه
ناشناس
۱۳:۰۳ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
با گلوله بکشیدشون شب دنبال زن و بچه مردم بکنند چی
ناشناس
۱۲:۵۵ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
این سگ ها همه جا زیاد و خطرناک هستند هر خیابونی تو بوشهر پا میذاری چند تا سگ توش خوابیدن ادم وحشت میکنه تو خیابون راه بره
ناشناس
۱۲:۴۰ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
این مشکل را ما هم در شیراز داریم . منطقه زیبای قلات که دارای آبشارهای مختلفی هم هست شاهد رفت و آمد گروههای گردشی بوده و بسیاری از مردم هر روزه به آنجا میروند . اما در همان بدو ورود به منطقه ، سگهای زیادی به استقبالتان میآیند و درخواست غذا میکنند . وقتی میخواهی از کنارشان رد بشی انگار از وسط گله گوسفند رد میشوی .
شهروند
۱۲:۲۷ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
اضافه بفرمایید پارک جنگلی چیتگر و اطراف آن که فراوان به چشم می‌خورند و شهرداری تهران هم متاسفانه اقدامی نمیکند لطفا رسیدگی کنید
رضا
۱۲:۲۶ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
سلام. کفتار و پلنگ که اصلا به انسان حمله نمیکنند!
ناشناس
۱۲:۲۳ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
اونهایی که معتقند نگهداری از سگ از فرزند بهتر است بیایند ببرند خونه هرکدوم 5 سگ ببرن بجای بچشون
ناشناس
۱۲:۰۶ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
صادر کنید به چین
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
حتما نباید جلو چشم معدومشون کرد .زندهگیری به اسن نگهداری و معدوم در خفا .با یک امپول .
ناشناس
۱۰:۱۶ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
باید هر چه زودتر این سگ های ولگرد جمع آوری شوند
خان عمو
۱۰:۰۳ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
««یک پیشنهاد فوق العاده»»: برای کم کردن شر سگ ها و گربه های ولگرد که امروزه به واسطه سهل انگاری، و بی برنامگی شهرداریهای کشور به معضل بزرگی در ابعاد ،مخاطرات جانی بهداشتی و زیست محیطی برای جوامع روستایی وحتی شهری تبدیل شده اند، و با توجه به بحران های ارزی جامعه که مشکلات زیادی در عرصه اقتصادب کشور ایجاد نموده است، پیشنهاد میشود،، از سوی محیط زیست و متولی شهرداریها، فراخوان جمع اوری این حیوانات از سوی شهرداریها سراسرکشور داده شود، و جهت مصارف ونیازمندیهای پروتینی به کشور چین ارسال، ودر مقابل از ارز حاصله نیازهای اساسی جامعه تامیین گردد. به این میگن یک تیر با چند نشونه/ حالا شما هی طرح هزینه بر بده.
خان دایی
۱۵:۳۳ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
بابا تو دیگه کی هستی
بابا تو دیگه کی هستی
دست شیطونو بستی
ناشناس
۲۳:۰۹ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
اتفا قا پیشنهاد خوبیه ،در ضمن تا نسل ماهیان خلیج فارس منقرض نشده توسط چینیها ،،،میشود بجای ماهیان وابزیان خلیج فارس که باید برای نسل اینده حفاظت شوند واینطور بیرحمانه توسط سیادان چینی بیرویه شکار نشوند ،سگها وموشها خوراک محبوب برای چینیها میباشد وپول خوبی هم بابتشان پرداخت میکنند ،
ناشناس
۰۹:۴۲ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
خودتون هم میدونین سگ ها با کسی کاری ندارن
علی
۰۹:۱۳ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
متاسفانه این سگهای ولگرد خطرناک و بیمار تا مناطق اطراف دماوند هم رسیده اند در گله های تا ده قلاده ؟؟