در بازدید اعضای شورای استان از شهرستان دماوند مطرح شد؛

دماوند الگوی زندگی روستای ایرانی است/ ساماندهی حریم شهری دماوند یکی از معضلات این شهر است

در بازدید اعضای شورای استان تهران از شهرستان دماوند مهم ترین مشکلات شوراها و شهرستان دماوند مطرح شد.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در بازدید اخیر اعضای شورای استان تهران از شهرستان دماوند مشکلات این شهرستان مطرح شد و مسئولان ذیربط راهکارهایی را برای حل مشکلات مردم شهرستان دماوند ارائه کردند.

باید فاتح شهرداری‌ها و بخشداری‌ها را بخوانیم/ ساماندهی حریم شهری دماوند یکی از معضلات این شهر است

 محمد قانبیلی عضو شورای شهر پردیس اظهار کرد: احداث مترو از سرخه حصار به آبسرد 10 سال پیش آغاز شد، اما به علت دست‌های پنهان پشت پرده، این طرح متوقف و مسکوت شد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان دماوند یک شهرستان دانشگاهی محسوب می‌شود، گفت: بیش از 40 هزار دانشجو به این شهرستان سفر می‌کنند. همچنین پیش‌بینی می‌شود در شهر پردیس که بزرگ‌ترین پروژه مسکن مهر در آن اجرا شد 800 هزار نفر در سال 1400 جمعیت داشته باشد.

عضو شورای شهر پردیس با اشاره به بی‌قانونی در تقسیمات کشوری گفت: 200 هکتار از اراضی پردیس طبق یک بی‌قانونی به دماوند الحاق شده است که باید تعیین و تکلیف شود.

قانبیلی با اشاره به اینکه در دوره سوم شورای عالی استان‌ها، 101 طرح و در دوره چهارم 125 طرح به مجلس فرستاده شد، گفت: در حال حاضر 7 ماه از دوره پنجم شورای عالی استان‌ها می‌گذرد و تاکنون 30 طرح به مجلس فرستاده شده است.

اصلاح آیین‌نامه داخلی شوراها در دستور کار شورای عالی استان‌ها

وی پالایش اساسی در آیین ‌نامه داخلی شوراها را یکی از رویکردهای شورای عالی استان‌ها دانست و گفت: همچنین طرح مدیریت یکپارچه شهری که از سال 84 توسط شهرداری به دولت ارجاع شد، در دستور کار شورای عالی استان‌ها است.

عضو شورای شهر پردیس با بیان اینکه دولت با طرح مدیریت یکپارچه شهری مخالفت کرده است، گفت: در حال حاضر شورای عالی استان‌ها، شهرداری تهران و شورای شهر تهران سه نهادی هستند که به صورت ویژه این طرح را پیگیری می‌کنند.

تلاش دولت برای کاهش اختیارات شهرداری‌ها/ باید فاتح شهرداری‌ها و بخشداری‌ها را بخوانیم

 وی با اشاره به بحث مالیات بر ارزش افزوده گفت: دولت می‌خواهد گام به گام اختیارات شهرداری ‌را کاهش دهد. در حال حاضر این طرح در کمیسیون اقتصادی مجلس مسکوت مانده است، اما اگر به همین صورت تصویب شود، فاتحه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها خوانده‌ است.

قانبیلی با بیان اینکه در حال حاضر تنها 38 درصد از 50 درصد سهم شهرداری‌ها از عوارض ارزش افزوده پرداخت می‌شود، گفت: می‌خواهند 20 درصد آن را کاهش دهند و تنها 18 درصد به شهرداری‌ها تعلق گیرد.

عضو شورای شهر پردیس افزود: همچنین لفظ عوارض را به مالیات تغییر داده‌اند.

درخواست غیرمنطقی وزیر بهداشت

وی با اشاره به درخواست وزیر بهداشت در خصوص واگذاری 10 درصد از مالیات بر ارزش افزوده به وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت باید از دولت سهم بگیرد و سهم شهرداری متعلق به شهرداری است.

قانبیلی با بیان اینکه شوراهای روستاها هزینه دفتر و قلم را از جیب خود پرداخت می‌کنند، گفت: در دولت جمهوری اسلامی ایران تنها شوراها را به وجود آورده‌ایم و مانند فرزندی که به دنیا آمده رهایش کردیم و حتی یک ریال ردیف بودجه به آن اختصاص ندادیم. حتی به شورای عالی استان‌ها در قالب کمک، مبلغی پرداخت می‌کنند که ردیف بودجه خاصی به آن لحاظ نشده است.

عضو شورای شهر پردیش با اشاره به اصل سوم قانون اساسی گفت: تمام استانداران، بخشداران و شهرداران مکلفند مصوبات شورا را اجرا کنند، اما در حقیقت این مهم انجام نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه در دوره پنجم شورای عالی استان‌ها ایجاد اصلاحات در خصوص ثبت نام برای عضویت در شورا در دستور کار است، گفت: باید پیش از ثبت نام افراد به عنوان کاندیدای شورا نکاتی از جمله سابقه گذراندن کلاس‌های مربوطه در نظر گرفته شود.

باید فاتح شهرداری‌ها و بخشداری‌ها را بخوانیم/ ساماندهی حریم شهری دماوند یکی از معضلات این شهر است

ساماندهی حریم شهری دماوند یکی از معضلات این شهر است

محمد رفیعی طباطبایی شهردار آبسرد با تأکید بر اینکه ساماندهی حریم شهری دماوند یکی از معضلات است، گفت: این معضل باعث ناهنجاری و نابسامانی در منطقه شده است و اگر ساماندهی نشود مشکلات هر روز بیشتر خواهد شد. برای حل این مشکل تمام مسئولان ذیربط باید تلاش کنند.

وی در خصوص تعریض‌ راه‌های مواصلاتی در این منطقه گفت: اقدامات لازم انجام شده است و هزینه‌های آن نیز پرداخت شده است و باید گفت مشکلات تصادفی که در گذشته رخ می‌داد، برطرف شده‌اند.

شهردار آبسرد احداث مرکز جامع سلامت را یکی از اقدامات مهم در منطقه دانست و گفت: در حال حاضر در حوزه بهداشت و سلامت نابسامانی‌هایی وجود دارد. از طریق مشارکت شهردار، شورا و خیرین رایزنی‌هایی صورت گرفت، اما متأسفانه هنوز نقشه‌های مربوطه را به شهرداری ارائه نکرده‌اند لازم به ذکر است برای اجرایی کردن طرح احداث مرکز جامع سلامت باید نقشه‌ها به شهرداری ‌ارائه شود.

برگزاری فعالیت‌های فرهنگی در شهر گردشگری کیلان

ایرج گودرزی‌راد شهردار کیلان واقع در شهرستان دماوند با اشاره به اینکه در گذشته برای عبور و مرور بین کیلان و استان سمنان و تهران مشکلاتی وجود داشت، گفت: امروز پیمانکار مربوطه طرحی به طول 4 هزار و 300 متر را با مبلغ 17 میلیارد تومان آغاز کرد تا عبور و مرور از کیلان به شهرستان‌های دیگر ساماندهی شود.

وی با اشاره به مشکلات مالی شهرداری‌ها گفت: کاهش درآمد شهرداری‌ها در آینده این نهاد را با مشکلات عدیده‌ای دست به گریبان می‌کند.

گودرزی‌راد با تأکید بر اینکه کیلان یک منطقه گردشگری است، گفت: این منطقه آنطور که باید دیده نشده، چرا که برنامه‌های فرهنگی در آن برگزار نشده است؛ لذا از این پس برگزاری برنامه‌های فرهنگی برای مطرح کردن کیلان در دستور کار شهرداری منطقه است.

باید فاتح شهرداری‌ها و بخشداری‌ها را بخوانیم/ ساماندهی حریم شهری دماوند یکی از معضلات این شهر است

جاده‌های واصله به دماوند پر خطر هستند

محمود نقیبی نماینده شهرستان دماوند در شورای عالی شهر و روستا با بیان اینکه در شهرستان دماوند مشکلات و مسائل عدیده‌ای وجود دارد، گفت: در مواقع آتش سوزی از خدمات آتش نشانی به خوبی بهره مند نمی‌شویم؛ لذا خواهشمندیم که در خصوص خدمات رسانی بهتر اقدامات لازم انجام شود.

وی با بیان اینکه در احداث آرامستان در شهرستان دماوند با مشکل مواجه هستیم، گفت: متأسفانه وزارت مسکن و شهرسازی برای اجرای طرح‌های عام المنفعه زمین واگذار نمی‌کند.

نقیبی با اشاره به اینکه در محدوده ورودی و خروجی شهرستان دماوند با استان سمنان مشکلاتی وجود دارد، گفت: همچنین جاده‌های موجود در این شهرستان پرخطر هستند و باید تعریض و همچنین آسفالت شوند.

نماینده شهرستان دماوند در شورای عالی شهر و روستا با اشاره به نزدیکی شهرستان دماوند به تهران گفت: متأسفانه تاکنون ساخت و سازها بدون نظارت و مدیریت انجام شده است، لذا برای خدمات دهی بهتر نیاز به ساماندهی در حوزه ساخت و ساز در این شهرستان هستیم.

باید فاتح شهرداری‌ها و بخشداری‌ها را بخوانیم/ ساماندهی حریم شهری دماوند یکی از معضلات این شهر است

دماوند الگوی زندگی روستای ایرانی است

الهام فخاری رئیس شورای استان تهران با بیان اینکه بسیاری از شهرستان‌ها و روستاهای اطراف تهران کاربرد خوابگاهی دارند، گفت: متاسفانه ماهیت زندگی در روستاها وجود ندارد و باید برای حل این مشکل سیاست‌های حمایتی تشویقی زندگی روستایی ایرانی را در نظر بگیریم.

وی افزود: در شهرستان دماوند هنوز شاهد زیستگاه و الگوی زندگی روستای ایرانی هستیم‌.

مدرک دکتری تضمینی برای کارایی و اثربخشی نیست

فخاری با اشاره به اینکه اخیرا مطرح شده که در هنگام ثبت‌نام برای کاندیدای شوراها باید نکاتی از جمله گذراندن دوره‌های آموزشی در نظر گرفته شود، گفت: بر اساس تجربه، مدرک دکترا هیچ تضمینی برای کارایی و اثربخشی بیشتر نیست. سخت‌گیری در شرایط ورودی عضو شورا مغایر قانون اساسی است و سخت‌تر کردن این شرایط تضمینی برای بهبود خدمات نیست.

رئیس شورای استان تهران با بیان اینکه اگر ناکارآمدی وجود دارد باید نهادهای بالادستی شوراها ورود کنند، گفت: متاسفانه سواد نسبت به قانون در شوراها ضعیف است و آموزش‌های لازم باید در خصوص آموزش قوانین باشد.

شوراها قدرت مردم هستند

 وی با تاکید بر اینکه شوراها قدرت مردم هستند، گفت: اعضای شورا باید به هویت، قدرت و عزت خود باور داشته باشند، در شورای پنجم استفاده بهینه از عزت نفس و قدرت به نفع مردم در دستور کار است.

فخاری با بیان اینکه همکاری با سازمان‌های مردم نهاد و سمن‌ها بسیار حائز اهمیت است، گفت: متاسفانه در شهرستان دماوند این موضوع مغفول مانده است. همچنین باید از ظرفیت انجمن‌های تخصصی، اصناف و دانشگاه‌ها بهره‌ گیریم.

رئیس شورای استان تهران در پایان گفت: تشکیل کارگروه مالی و اداری در کمیسیون برنامه و بودجه در دستور کار شورای استان تهران قرار دارد.

درخواست نمایندگان مجلس برای تعطیلی شوراها

 قاسم میرزایی نکو نماینده شهرستان دماوند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برگزار کردن جلسه کار همیشگی است و همواره تکرار مکررات می‌شود، اظهار کرد: باید شیوه‌ برگزاری این جلسات تغییر یابد، به نحوی که با ایجاد دستورالعمل‌ها و راهکارها جلسه بازده داشته باشد.

وی عدم وقوف مسئولان نظام به جایگاه شورا را مهمترین چالش بین مطالبات مردم و قانون دانست و گفت: 90 نفر از نمایندگان مجلس در نامه‌ای خواستار تعطیلی شوراها شدند و به عقیده آن‌ها شوراها تبدیل به مصیبت شدند.

میرزایی نکو افزود: همچنین بروز اختلاف نظر‌های جدی میان شوراها و سایر نهادها، سلیقه‌ای عمل کردن شوراها در اکثر موارد، شفاف‌ کردن آیین‌نامه مقرراتی و عدم ارتباط مؤثر شوراها با نظام حکومتی از دیگر چالش‌های بین مطالبات مردم و قانون است.

نماینده شهرستان دماوند در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به الزام آموزش شوراها گفت: باید کارگروه ویژه‌ای تشکیل شود تا تأثیرات اقدامات شورا محسوس باشد و در حد حرف باقی نماند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار شهری ، روستایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار