سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون وزیر راه در خرم‌آباد:

تاثیر منفی حباب قیمت سکه و ارز بر بازار مسکن/ساخت و ساز غیرمجاز انضباط شهری را مختل کرده است

معاون وزیر راه و شهرسازی از تاثیر نرخ ارز و سکه بر بازار مسکن خبر داد و گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان باید متحول شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛حامد مظاهریان ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیران راه و شهرسازی لرستان اظهار داشت: در استان لرستان زمینه‌های فراوانی وجود دارد که استعداد‌های بالقوه بالفعل شوند، مسئولان نیز در یک دوره تاریخی قدم‌های بزرگی برای استان کشیدند تا زمینه برای یک جهش در این استان برا رسیدن به حقی که دارد فراهم شود.

وی با اشاره به نقش وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: راه وشهرسازی وظیفه دارد که زیرساخت‌ها را فراهم کند تا زمینه‌های متعدد ایجاد تا اهداف توسعه استان تحقق یابند در زمینه مسکن نیز وزارت راه سیاست‌هایی دارد و واقعیت این است در بخش مسکن بزرگترین تحولی که ایجاد شد طی ۵ سال گذشته تغییر نگرش به چگونگی تامین نیاز مسکن در کشور بود.

سرمایه گذاری در بافت میانی شهرها

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: از اینکه دولت پدال ساخت مسکن و مجری باشد داریم به سمتی می‌ریم که دولت‌های مدرن دارند پیش می‌روند و این در حالی است که تجربه مسکن مهر که در سال ۸۶ شروع شد اثبات کرد که اگر‌خود مردم این مسکن‌ها را می‌ساختند و دولت فقط هدایتگر بود این پروژه خیلی زودتر پایان می‌یافت.

وی بیان کرد: دولت باید پای خود را از جایی که وظیفه‌اش نیست خارج کند و اتفاق نظر بین دولت و مجلس و مردم و شهرداری‌ها در خصوص مسکن این است به جای اینکه به حاشیه توجه کنیم باید به بافت فرسوده توجه شود.

مظاهریان با بیان اینکه بخواهیم یک خانوار به مجموعه شهر وصل کنیم هزینه بر است، اضافه کرد: سیاست‌ها از ۵ سال گذشته به این معطوف شد که بافت فرسوده را هدف بگذاریم چراکه خود این فضا‌ها دارای فضای شهری و امکانات هستند.

وی گفت: سرمایه‌گذاری روی بافت فرسوده در حال حاضر پذیرش عمومی دارد و در برنامه ۵ ساله و سیاست‌های دولت روی این امر تاکید شده و در بخش سوم اقدامی که در زمینه مسکن رخ داد این بود که به قشر متوسط جامعه توجه شود و بعد از طریق تسهیلات کافی میزانی که این تسهیلات را لازم است انجام شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: در این راستا صندوق پس اندازی تشکیل شده و خانواری که می‌تواند پس انداز کند می‌تواند دوبرابر وام بگیرد که این وام برای شهر‌های میانی و کوچک ۸۰ درصد مقدار خرید خانه‌ها و در تهران ۵۴ درصد آن را تامین می‌کند.

تاثیر نرخ ارز و سکه بر بازار مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به توجه به اقشار متوسط در حوزه مسکن، گفت: این امر از طریق پرداخت تسهیلات اتفاق می‌افتد و در این رابطه صندوق پس انداز تشکیل شده و هر خانواری که در این صندوق پس انداز کند می‌تواند دو برابر آن میزان وام دریافت کند.

مظاهریان با تاکید بر اینکه تا نیمه دوم سال گذشته روند این امر به خوبی عملیاتی می‌شد و برای شهر‌های میانی و کوچک تا ۸۰ درصد قیمت واحد مسکونی از طریق این وام صندوق قرض الحسنه تامین می‌شد، گفت: همچنین در تهران تا ۵۴ درصد قیمت واحد مسکونی از طریق این وام تامین می‌شد.

وی با اشاره به اینکه در پایان سال گذشته و امسال با به هم خوردن تعادل در بازار‌های رقیب و موازی، کالای مسکن نیز به عنوان یک کالای اقتصادی شناخته شد، گفت: همچنین تاثیرات نرخ ارز و سکه بازار مسکن را نیز متاثر کرد و این وام‌های صندوق قرض الحسنه کاهش پیدا کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه به دنبال اصلاح این رقم وام صندوق قرض الحسنه هستیم تا خانوار ایرانی بتواند با پس انداز خود و دریافت تسهیلات مسکن خود را تامین کند، افزود: طی دهه‌های گذشته تحول بزرگی در بحث ساختمان سازی داشته ایم.

مظاهریان تصریح کرد: امیدواریم با برنامه ریزی لازم بتوانیم به سیاست «هر خانوار ایرانی یک واحد مسکونی» نزدیک شویم.

وی افزود: در نیمه دوم سال گذشته با بهم خوردن بازار‌های رقیب، مسکن هم به عنوان یک کالای اقتصادی شناخته و سرمایه گذاری شد و تاثیرات سکه و ارز بازار مسکن را تاثیر داد و این مقدار تسهیلات برای خرید مسکن را کم کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برنامه‌هایی که برای نظام اجرایی ساخت و ساز شهری برای آینده این است که محصولات با کیفیت داشته باشیم و در بحث انضباط شهری، خرم‌آباد در شرایطی است که می‌تواند به یک شهر ایده ال تبدیل شود و اگر انظباط داشته باشد و در ساخت و ساز‌ها شهر می‌تواند این موقعیت‌ها استفاده کرد.

ضرورت تحول در نظام مهندسی

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در سال ۸۵ تعداد ۶۰.۳ درصد خانه‌ها با مصالح با دوام ساخته می‌شد، گفت: این عدد در سال ۹۵ به ۸۱.۵ درصد افزایش پیدا کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه سازمان نظام مهندسی نیازمند این بوده که تحول در خود ایجاد کند و فرآیند‌هایی که مانع ساخت و ساز با دوام می‌شود را رفع کند، گفت: برنامه‌هایی برای نظام اجرایی ساخت و ساز شهری دیده شده است.

معرفی مدیرکل جدید راه و شهرسازی لرستان

مراسم معارفه مدیرکل جدید راه و شهرسازی لرستان امروز با حضور مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی، معاون عمرانی استاندار لرستان و جمعی از مدیران استانی در سالن اجتماعات بانک صادرات خرم‌آباد برگزار شد و  در این مراسم رضا خالقی به‌عنوان مدیرکل جدید راه و شهرسازی لرستان معرفی و از زحمات علی علیخانی مدیرکل سابق قدردانی شد.

رضا خالقی مدیرکل جدید راه و شهرسازی لرستان در این مراسم اظهار داشت: لرستان استانی ویژه است که بر سر راه عبور چندین استان و در کریدور غرب کشور قرار دارد که ظرفیت بالایی در راستای فضای جغرافیایی برای زندگی دارد.

وی افزود: تلاش می‌کنیم به کمک همکاران در اداره راه و شهرسازی بتوانیم تحولی در استان ایجاد کنیم و در حوزه ساخت راه نیز کار‌هایی که بوده را ادامه می‌دهیم و برحسب اعتبار کار‌های عمرانی جدیدی را آغاز می‌کنیم.

مدیرکل جدید راه و شهرسازی لرستان عنوان کرد: تلاش بر این است بین پرسنل راه و شهرسازی انگیزه ایجاد کنیم و معیشت همکاران را در نظر داریم تا باانگیزه مضاعف توفیق خدمت‌رسانی را داشته باشند.

انتهای پیام/م

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.