سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نظارت ۸ گروه دامپزشکی در سراوان بر ذبح دام‌های قربانی

رئیس دامپزشکی سراوان گفت: ۸ گروه ثابت و سیار در این شهرستان در روز عید قربان بر کار عرضه و ذبح دام‌های قربانی نظارت می‌کنند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، حمید درازهی رئیس دامپزشکی سراوان اظهار داشت‌: دامپزشکی به منظور کنترل و پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام اقدامات کنترلی را با تشکیل گروه‌های ثابت و سیار برای نظارت و بازرسی قبل و بعد از کشتار دام انجام می‌دهد.

وی بیان کرد: کشتار دام در معابر عمومی و منازل علاوه بر ایجاد آلودگی زیست محیطی سبب بیماری‌های قابل انتقال به انسان و دام می‌شود.

رئیس دامپزشکی سراوان گفت: با توجه به اینکه در فصل گرم سال بسر می‌بریم از مردم درخواست می‌شود هنگام ذبح دام خود صول ایمنی و نکات بهداشتی را در حین و بعد از قربانی کردن رعایت کنند تا دچار بیماری تب کریمه کنگو نشوند.

درازهی افزود: قصاب‌ها و حتی زنان خانه دار نیز ممکن است به دنبال تماس با دام تازه ذبح شده یا گوشت آلوده، مبتلا به این عفونت شوند.

وی توصیه کرد که گوشت دام پس از ذبح به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری و سپس با استفاده از دستکش، قطعه قطعه و مورد مصرف قرار گیرد.

دورازهی اظهار داشت: کشتارگاه سراوان در روز عید قربان در اختیار دامپزشکی این شهرستان است که به طور رایگان اقدام به ذبح قربانی شهروندان می‌کند.

وی با اشاره به بیماری تب کریمه و کنگو گفت: شهروندان در صورت مشاهده هر گونه علایم مشکوک با شماره ۱۵۱۲ دامپزشکی تماس حاصل کنند.

رئیس دامپزشکی سراوان گفت: انتظار می‌رود مردم به منظور حفظ سلامتی خود به توصیه‌های دامپزشکی عمل کنند.

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (Crimean-Congo hemorr hagic fever) یکی از مهمترین و خطرناک‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام (زئونوز) است که از طریق حیوان به انسان و از حیوان به حیوان قابل سرایت است.

به گفته کارشناسان، تب کریمه کنگو یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده است که به وسیله کنه به انسان منتقل و مرگ ومیر بالایی دارد و همه گیری‌های داخل بیمارستان آن نیز شایع است.

کارشناسان تصریح کردند: بیماری خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه از طریق گزش کنه، نیش حشرات، تماس با خون یا ترشحات مبتلایان، له کردن کنه، تماس مستقیم با لاشه گوشت، خون، ترشحات و بافت‌های آلوده دام و تنفس در تماس با دام‌های آلوده قابل انتقال است.

مهمترین علائم آن در چهار روز اول ابتلا شبیه بیماری سرماخوردگی و آنفلوآنزاست نظیر تب ناگهانی، بدن درد، کوفتگی، ضعف، سردرد، درد شدید عضلات، بی اشتهایی، درد پشت حدقه چشم، ترس از نور، تعرق شدید شبانه، استفراغ، گلو درد، دل درد و غیره، علائم خونریزی دهنده (هموراژیک) از روز چهارم ابتلا در انسان شامل خونریزی از اعضای مختلف بدن مثل بینی، لثه، ادرار، استفراغ خونی، رحم و خونریزی زیر پوست وغیره است.

انتهای پیام/ع

ذبح دام‌های قربانی درسراوان رایگان انجام می شود

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.