سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زارعی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

اجماع داخلی عراق موجب تغییر موضع حیدرالعبادی شد

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: بعد از مواضع حیدرالعبادی درقبال تحریم‌های آمریکا علیه ایران،واکنش‌های تند مقامات و مردم عراق او را به این نتیجه رساند که بدون توجه به اجماع داخلی کشورش نمی‌تواند، تصمیم‌گیری کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حیدرالعبادی نخست وزیر عراق، دوشنبه ۲۲ مرداد در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که پایبندی این کشور به تحریم‌های آمریکا علیه ایران تنها مختص به نداشتن معامله با دلار است و عراق از کل تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی تبعیت نمی‌کند.

به نظر می‌رسد این اظهارات در تناقض با گفته‌های هفته پیش نخست‌وزیر عراق باشد که اعلام کرده بود باوجود آنکه کشورش از سیاست های آمریکا علیه ایران حمایت نمی‌کند، اما با بی میلی به آن تن خواهد داد.

سعدالله زارعی کارشناس غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تغییر مواضع حیدرالعبادی در حمایت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: نخست‌وزیر عراق با تبعیت از سیاست‌های تحریمی ترامپ به دنبال آن بود که حمایت‌های این کشور را کسب کند تا بتواند در مسند نخست‌وزیری باقی بماند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به مواضع قاطعانه مقامات و مردم عراق در حمایت از ایران افزود: واکنش‌های تند و گسترده‌ گروه‌های مختلف عراق نخست‌وزیر این کشور را مجبور به اصلاح مواضع خود  کرد.

زارعی با بیان اینکه حیدرالعبادی تصور می‌کرد با کسب حمایت آمریکایی‌ها می‌تواند در ساختار سیاسی عراق باقی بماند ادامه داد: برخلاف تصور عبادی حمایتش از تحریم‌های ضد ایرانی موقعیت او برای تصدی نخست‌وزیری عراق را به مخاطره انداخت.

وی تصریح کرد: اگر حیدرالعبادی رویکرد خود نسبت به مسائل منطقه بویژه  ایران و محور مقاومت را اصلاح نمی‌کرد، قطعا دیگر در آینده سیاسی عراق جایگاهی نداشت.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به حمایت های تهران از بغداد در سال های اخیر ،اظهار کرد: اگر حمایت و پشتیبانی‌های ایران نبود، دولت عراق نمی‌توانست در مقابل نیروهای تکفیری و داعش ایستادگی کند، در نتیجه عبادی باید این واقعیت‌ها را درک کرده و بداند که ثبات و امنیت کنونی کشورش مدیون کمک‌های بی‌وقفه جمهوری اسلامی ایران است.

زارعی خاطر نشان کرد: واکنش‌های تند به مواضع حیدرالعبادی در داخل عراق این مسئله را به او فهماند که بدون نادیده گرفتن اجماع داخلی کشورش و صرفا برای حفظ مقام خود نمی‌تواند تصمیم‌گیری کند.  

انتهای پیام/

 

برچسب ها: اخبار سیاسی ، عراق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.