سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران گزارش می‌دهد:

داستان ادامه دار یک بام و دو هوا مدیریت واردات برنج/حمایت از برنج کاران در حد شعار باقی ماند

کابوس برنج‌های وارداتی خواب هر ساله شالیکاران است، امسال، اما حال کشاورزان شمالی در فصل برداشت با آزاد شدن واردات برنج خوش نیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری  ، چند روزی از آغاز فصل برداشت برنج در استان‌ های شمالی کشور می‌‌گذرد و شالیکاران روز‌های پرکاری را سپری می‌ کنند.

درو کردن حاصل یک سال تلاش بی وقفه و فراهم کردن روزی خانواده دغدغه شالیکاران در فصل برداشت است.

دغدغه‌ ای که هر سال با بروز مشکلات متعدد، بزرگ می‌ شود و خستگی را در جان کشاورزان این استان‌ ها باقی می‌گذارد.

مشکلات پیش پای شالیکاران هر سال بیشتر و سودشان کمتر می‌‌شود، با این حال نه تنها از انجام اقدام اساسی برای رفع مشکلات این قشر خبری نیست بلکه هر سال مانع جدیدی بر سر راه برنج کاران می‌‌روید و آنچه عایدشان می‌شود خروار‌ها وعده و وعید است که زمان برداشت امسال را به سال آینده گره می‌‌زند.

در کنار مشکلات همیشگی شالیکاران استان‌ های شمالی کشور از جمله کم آبی‌ های اخیر، واردات بی‌ رویه، رشد دستمزد کارگران در دروی محصول، قیمت بسیار کم خرید از سوی خریداران و رشد دلالان، هر سال مشکل جدیدی پدیدار می‌‌شود که فرآیند برداشت محصول استراتژیک برنج را پیچیده‌تر و پردردسرتر می‌‌کند.

کشاورزان برخی از مناطق شمالی قید کشت برنج را زدند

امسال در مقایسه با سال‌ های گذشته پدیده کمبود بارش و بی آبی در استان‌های مالی کشور سبب شد برخی از کشاورزان مناطق مختلف، چون نکا و بهشهر به ناچار قید کشت برنج را بزنند و بیش از ۸ هزار هکتار از زمین‌های این منطقه بدون کشت باقی ماند.

همچنین این وضعیت مشابه در جویبار، میاندرود، محمودآباد و ساری هم سبب بیکار شدن شالیکاران در فصل کاشت و برداشت برنج شد، مسئله‌ای که می‌تواند تاثیر چشمگیری در کاهش محصول برنج این استان به عنوان قطب تولید برنج کشور داشته باشد.

مازندران ۲۳۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد که سالانه با تولید حدود یک میلیون تن برنج سفید، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می‌‌کند.

اما متاسفانه مشکلاتی که در سال‌های اخیر گریبانگیر شالیکاری این استان شده جایگاه آن را به عنوان قطب تولید برنج متزلزل ساخته است. مشکلاتی که می‌توان گفت منشا اصلی بسیاری از آن‌ها نبود نظارت از سوی مسئولان امر است.

کابوس برنج‌ های وارداتی خواب هر ساله شالیکاران

۱۷ مردادماه بود که مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران ممنوعیت ورود برنج خارجی به استان را اعلام کرد و کشاورزان با شنیدن این خبر با دلگرمی برداشت محصول برنج را آغاز کردند.

عزیزالله شهیدی فر مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران از ممنوعیت ورود برنج خارجی به مازندران خبر داد و گفت: ورود هرگونه برنج خارجی به استان قاچاق محسوب می‌ شود و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

وی با بیان اینکه واردات برنج به کشور تا اول آذرماه ممنوع است، افزود: اکنون خرید برنج از کشاورزان بدون وقفه انجام شود.

وی گفت: قیمت خرید توافقی برنج و زمان آن بسیار مناسب است و در این راستا مراکز خرید موظف هستند از ساعت هشت صبح تا ۱۸ عصر به مدت ۱۰ ساعت نسبت به خرید این محصول از کشاورزان اقدام کنند.

مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران هدف از اجرای این طرح را تنظیم بازار برنج برشمرد و گفت: کشاورزان برای تحویل برنج ترغیب شوند و از این فرصت مناسب برای تحویل برنج به مراکز خرید بهره برداری لازم را داشته باشند.

وی افزود: کشاورزان برای تحویل برنج به مراکز خرید، از مراکز جهاد کشاورزی معرفی نامه دریافت کنند.

نامه‌ای که خبر از ممنوعیت واردات برنج تا پایان شهریور ماه می‌ دهد

از ۲۱ مردادماه علی اکبر مهرفرد، معاون وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ ای به انجمن واردکنندگان برنج از ممنوعیت واردات برنج تا ۳۱ شهریور ماه امسال خبر داده است، این ممنوعیت در طول دوره برداشت محصول داخلی و برای حمایت از کشاورزان اعمال می‌شود.

شالیکاران در شوک ممنوعیت واردات برنج تا پایان شهریور ماه

ادامه تراژدی تلخ واردات برنج و قاچاق این در سفید رنگ به کنار، مصوبه‌ای که قرار است آلام کشاورزان را کاهش دهد خودش حرف و حدیث‌هایی دارد.

علیزاده شایق دبیر انجمن برنج کشور در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری  ، به ممنوعیت واردات برنج تا پایان شهریور ماه اشاره کرد و گفت: واردات برنج تا ۳۱ شهریور ماه امسال ممنوع شد، این ممنوعیت در طول دوره برداشت محصول داخلی و برای حمایت از کشاورزان اعمال می‌‌شود.

وی با انتقاد از تغییر زمان ورود برنج‌‌های وارداتی از آبان به شهریورماه، افزود: واردات و تنظیم بازار برنج از زمانی که قانون مصوب مجلس شورای اسلامی  درست اجرا نشد، دچار بی نظمی شده است.

علیزاده شایق گفت: براساس قانون مصوبه مجلس شورای اسلامی که به تایید شورای نگهبان هم رسیده است مسئول ستاد تنظیم بازار محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی است.

دبیر انجمن برنج کشور افزود: هم اکنون در بعضی مسئولان علاقه بیشتری به واردات به خصوص واردات برنج دیده می‌ شود به همین خاطر این بی نظمی بوجود آمده است.

وی گفت: پارسال با اعلام ممنوعیت واردات برنج به کشور از اول مرداد تا اول آبان که هنگام برداشت برنج است ،سبب شد تا شالیکاران از لحاظ روانی آرامش پیدا کنند.

وی افزود:ورود برنج‌های وارداتی در زمان برداشت برنج سبب شد تا شالیکاران در شوک قرار گیرند و قیمت برنج در مقایسه بامدت مشابه پارسال افت پیدا کندو ارزانتر در بازار مصرف خرید و فروش شود.

علیزاده شایق از وزیر جهاد کشاورزی خواست به تنظیم بازار محصولات کشاورزی بخصوص برنج نظم ببخشد و حمایت بی دلیل از واردات بی رویه و بدون نیاز انجام نشود.

وی با بیان اینکه حدود ۸۰۰ تن برنج در سال کسری برنج وجود دارد و برای تامین نیاز به واردات داریم، گفت: دولت می‌تواند در همه ماه‌های سال این میزان برنج مورد نیاز را واردات کند و اگر بیش از نیاز کشور وارد نکنند مشکلی نخواهیم داشت.

علیزاده با بیان اینکه  امیدواریم پشت پرده هدف حمایت از وارد کننده نباشد، افزود: واردات نابهنگام برنج در فصل برداشت در استان‌‌های شمالی بحث روانی در پی دارد و باعث دل نگرانی کشاورز می‌شود.

کاهش قیمت برنج شمال با ورود نا به هنگام برنج وارداتی

یکی از برنج فروشان قدیمی در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری  ، می‌‌گوید: برنج‌‌های خارجی در همه مغازه‌ها با هر تاریخی بگوید موجود و خرید و فروش می‌شود.

برنج فروش دیگری که در حال خرید برنج طارم محلی از شالیکار بود، در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری  ،  می‌ گوید: برنج شمال دارای عطر، طعم و با کیفیت است، اما متاسفانه عده‌ای سودجو و واسطه گر با ورود برنج خارجی و تخلیط با برنج داخلی مرغوب بازار مصرفرا بی اعتبار می‌کنند.

او می‌ گوید: در بازار بر خلاف ممنوعیت عرضه و فروش برنج خارجی تا چشم کار می‌‌کند برنج‌ های خارجی است که در کیسه‌های برنج داخلی به فروس می‌ رسد.

مراکز خرید توافقی بدون مشتری است

جعفری مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۲ کشور در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری  ،  با اشاره به افزایش هشت درصدی قیمت خرید توافقی برنج در مقایسه با سال گذشته ،گفت: این افزایش قمیت سبب نشد تا برنجکاران محصول خود را تحویل مراکز خرید توافقی برنج دهند.

وی افزود: برنج هم اکنون در بازار مازندران با قیمت هر کیلو ۹۵۰۰ تا ۱۰ هزار تومان خرید و فروش می‌ شود که هزار تومان بیشتر از قیمت خرید توافقی است.

وی تصریح کرد: عملیات خرید توافقی برنج از کشاورزان مازندران در ۵ مرکز خرید شهرستان‌ های نکا، فریدونکنار، بابل، آمل و ساری انجام می‌شود.

جعفری گفت: خرید توافقی برنج پرمحصول و طارم بمنظور حمایت از کشاورزان و تنظیم بازار برنج و تامین بخشی از ذخایر راهبردی از محل تولید داخلی انجام می‌‌شود.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۲ کشور افزود: نرخ خرید انواع برنج براساس ۸ درصد شکستگی از قرار هر کیلوگرم برای برنج‌های طارم ۹۸ هزار و ۲۸۰ ریال، شیرودی ۵۸ هزار و ۸۶۰ ریال و ندا و نعمت ۵۲ هزار و ۳۸۰ ریال تعین شده است.

وی گفت: به ازای هر درصد شکستگی بیش از هشت درصد، از قیمت برنج‌ های خریداری شده براساس جدول پاکی کسر و شکستگی کمتر از هشت درصد به نرخ‌های مربوطه اضافه می‌‌شود.

وی در ادامه یادآوری کرد: حداکثر شکستگی قابل قبول ۱۵ درصد و حداقل شکستگی قابل قبول برای پرداخت جایزه ۷/۵ (هفت و نیم) درصد است.

وی تاکید کرد: خرید توافقی برنج صرفا از کشاورزانی صورت می‌ پذیرد که سازمان جهاد کشاورزی اطلاعات آن‌ها را از قبیل: مقدار تولید، واریته و میزان سطح زیر کشت را در قالب معرفی نامه به شرکت غله اعلام کند.

جعفری با بیان اینکه برنج‌های اختلاط شده و برنج‌های خارجی مخلوط با برنج محلی نیز از کشاورزان تحویل گرفته نمی‌شود، افزود: خرید توافقی برنج از کشاورزان استان مازندران تا ۱۵ آذرماه امسال ادامه خواهد داشت.

برند سازی برنج شمال در اولویت کار وزارت جهاد کشاورزی

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه بازدید از مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادارت برنج ایران در آمل  با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در کشور با برندسازی محصولات است، گفت: برنج طارم مازندران و هاشمی گیلان در سطح بین المللی باید برندسازی شوند.

وی افزود: امیدواریم با توجه به برنامه‌های خوب در رابطه با توسعه مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادارت برنج ایران در آمل، در ایجاد نمایشگاه‌ها و معرفی برند برنج موفق باشند و ما هم در حد توانمان از نظر تسهیلات کمک می‌کنیم.

حجتی گفت: اگر بتوانیم محصول کشاورز را به قیمت خیلی خوب در اختیار مصرف کننده قرار دهیم به نفع کشاورز و مصرف کننده است.

وی با بیان اینکه ما باید هزینه تولید را به خصوص در برنج کاهش دهیم، افزود: تراکم کشت ما در گیلان و مازندران نباید یکی باشد، آب داریم، اما به هدر می‌ رود.

راهکاری برای نجات برنج و پایان دغدغه شالیکاران

کارشناسان اقتصاد کشاورزی می‌‌گویند: این مصوبه باعث افزایش واردات برنج در بازار و موجب برهم زدن تعادل عرضه و تقاضا در بازار برنج داخل و باعث کاهش تقاضای برنج باکیفیت داخلی و کاهش قیمت این محصول می‌‌شود.

از بین رفتن انگیزه کشاورزان برای دستیابی به اهداف خوداتکایی تولیدات داخل از نتایج اقدامات غیر کارشناسی این مصوبه است.

مجاوریان کارشناس ارشد اقتصاد کشاورزی دانشگاه کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری  ،  یکی از دلایل رغبت سوداگران برنج‌های خارجی به واردات را تفاوت قیمت برنج داخلی و خارجی دانست و گفت: برنج داخلی با میانگین قیمت هر کیلو ۱۰ هزار تومان و خارجی ۵ هزار تومان در بازار شمال خرید و فروش می‌شود، این یک علامت است که سوداگران برنج را ترغیب به واردات برنج و فروش آن در بازار داخل می‌کند.

وی افزود: اگر دولت ورود برنج را ممنوع یا خیلی محدود کند، زمینه ورود برنج‌ های قاچاق و آلوده افزایش می‌یابد، تنظیم قیمت بازار بر هم می‌ خورد و رانت ایجاد می‌‌شود.

مجاوریان گفت: ممنوعیت واردات برنج زمینه حضور سوداگران برنج قاچاق که بدون مجوز خروار‌ها برنج را روانه بازار مصرف می‌‌کنند را فراهم می‌‌کند.

کارشناس ارشد اقتصاد کشاورزی دانشگاه کشاورزی مازندران افزود: دولت در کوتاه مدت با اجازه دادن واردات و گذاشتن تعرفه سنگین هم برای خود کسب درآمد کند و هم اجازه ندهد قیمت‌های پایین خارج بر روی قیمت داخل تاثیر بگذارد.

وی گفت: راه دیگر نجات برنج کشور در بلندمدت از این آشفته بازار برروز کردن تکنولوژی تولید، نوع مدیریت و آموزش کاشت، داشت و برداشت برنج است.

کارشناس ارشد اقتصاد کشاورزی دانشگاه کشاورزی مازندران افزود: اگر قیمت برنج وارداتی مصنوعی است باید اجازه دهیم دولت قیمت برنج داخلی را با سوبسیت برای مصرف کننده کاهش دهد.

برنج اکنون در تقابل تولید و تجارت گیر کرده شاید این محصول را باید مانند گندم دید و با خودکفایی در تولید برای همیشه پرونده واردات برنج به کشور را بست.

۲۱۳ هزار و ۴۲۵ هکتار از شالیزار‌های استان امسال برنج کشت شد که ۵۰ هزار و ۵۶۰ هکتار به صورت مکانیزه و ۱۶۲ هزار و ۸۶۵ هکتار دیگر به صورت سنتی نشاکاری شد.

گزارش از آتنا رستمی آله خیلی

انتهای پیام/ م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۲:۳۵ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
بابا برنج خوب بکارند اخه برنج تایلندی نامرغوب را که می خورره برنج خوب بکارید مردم می خرند
محمود
۱۷:۴۱ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
جلوی واردات برنج را نگیرید قشرضعیف از کجا بیاره بخره برنج حتی خارجیشم گرونه چه برسه ایرانی که تجومیه.به فکر ملت هم باشید
ناشناس
۱۵:۵۴ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
در این چند ساله اخیر بک رییس جمهور پیدا شد که با همه اظهار نظرهایی که شد با احتکارگران برخورد کرد خدا حفظش کنه
ناشناس
۱۸:۰۴ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
خدا خو.دش خادمان مردم را حفظ کنه
Abc
۱۵:۲۳ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
کاشت برنج آن قدر سود آور هست که حتی در وسط بیابان هم برنج می کارند. بدون توجه به وضعیت آب در کشور. اگر سود دهی کاشت برنج کمتر نشود بحران آب بیشتر هم خواهد شد. در این وضعیت هر تلاش برای سود آور تر بودن کاشت برنج در ایران خیانت مسلم است.
ناشناس
۱۴:۵۴ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
سلام برنج ایرانی رو ارزون کنید همه میخرند هر ماه چقدر حقوق می گیریم که 170 بدیم به برنج
ناشناس
۱۴:۵۳ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
زورتون فقط به کشاورز برنجکار بدبخت رسیده!!!
ناشناس
۱۴:۱۸ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
باسلام من یک کشاورز برنج کار ازاستان گیلان هستم شهر خمام .روستای شیجان امسال بدترین سال از نظر قیمت برنج برای ما بوده و دلیل اصلی هم دلال بازی ها و بی برنامگی.... جهاد کشاورزی بهترین برنج الان از من کشاورز میخرن کیلویی 11500 تومان در صورتی که پارسال 120000هزار بود.برنج مرغوب موجود است
ناشناس
۱۴:۰۱ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
ما توانای خرید برنج ایرانی نداریم چون قیمت ها خیلی بالا هست حداقل بزارید از این برنج به درد نخور خارجی بخوریم اونم این قدر گرون شده که از این بیشتر بشه دیگه اون هم نمیتونیم بخوریم
شالی کار
۲۲:۱۱ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
به جای اینکه بخوای تا جلوی واردات رو آزاد کنن از مسولین بخواه که از کشاورزان حمایت کنن و قیمت کود و سموم رو پایین بیارن تا قیمت برنج داخلی هم کاهش پیدا کنه و برنج ایرانی مصرف کنین نه برنج خارجی
ناشناس
۱۳:۵۳ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
خیلی عالی بود
ناشناس
۱۳:۵۳ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
کی که نخواد برنج دریک ایرانی بخوره والا خیلی ها همین برنج هندی یا پاکستانییم نمی توند بخورند
ناشناس
۱۳:۵۳ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
کی که نخواد برنج دریک ایرانی بخوره والا خیلی ها همین برنج هندی یا پاکستانییم نمی توند بخورند
ناشناس
۱۳:۴۹ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
خدا به ما مردم و به برنج کاران رحم کنه
باید کشاورزی رو تقویت کنیم
باید دامداری رو تقویت کنیم
باید صنعت داخلی رو تقویت کنیم

باید افراد شجاع و عالم و با تقوا سر کار باشند تا بتونن این اهداف رو پیش ببرند
ناشناس
۱۳:۰۲ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
والا ما که برنج ایرانی یعنی شمالی ۱۵۰۰۰ هزار میگیریم
از اونور اونا مینالند از این ور ما این چه سریست خدایا
نیما
۱۲:۲۹ ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
اینقدر برنج ایرانی تبلیغ نکنید ما زورمان به برنج خارجی هم نمی رسد چه رسد به برنج ایرانی