سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وال استریت ژورنال: تحریم‌های آمریکا، ترکیه و روسیه را به هم نزدیکتر می‌کند

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به گسترش همکاری‌ها و روابط ترکیه و روسیه در پی افزایش تحریم‌های آمریکا علیه آنکارا پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان پایگاه اینترنتی وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی نوشت: «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز سه شنبه شدت حملات به آمریکا را افزایش داد و خواستار تحریم آیفون‌های شرکت اپل و دیگر کالا‌های الکترونیکی آمریکا شد. وزیر خارجه ترکیه هم در انتقاد از تحریم‌های غرب به همتای روسش پیوست.

ترکیه که یکی از متحدان قدیمی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است همیشه بین روسیه و غرب گرفتار بوده، اما در هفته جاری مقامات ترکیه‌ای عمداً به سمت مسکو متمایل شدند.

تحریم‌های آمریکا در هفته‌های جاری ترکیه و روسیه را هدف گرفتند و باعث کاهش ارزش ارز‌های این دو کشور (لیر و روبل) در مقابل دلار شدند. البته تحریم‌هایی که اردوغان خواستار اجرای آن شده است فقط بخشی از برنامه گسترده‌تر او برای تلافی اقدامات آمریکا است.

آمریکا در ماه اوت به دلیل امتناع ترکیه از آزادی کشیش آمریکایی -که مظنون به ارتکاب جرائم تروریستی است- تحریم‌هایی را بر این کشور اعمال کرد و از آن زمان ارزش لیر چندین بار کاهش یافته است.

با اینکه ارزش لیر در روز سه شنبه مقدار بسیار کمی افزایش یافت، هنوز هم ارزش کمتری نسبت به ارز آمریکا دارد. تعرفه‌های جدیدی که آمریکا روز دوشنبه بر کالا‌های وارداتی ترکیه وضع کرد نشان از آغاز یک جنگ تجاری تمام عیار دارد.

«مولود چاوش اغلو» وزیرخارجه ترکیه، که روز سه شنبه به همراه «سرگئی لاوروف» همتای روسش، در یک کنفرانس در آنکارا شرکت کرد از تحریم‌های غرب به شدت انتقاد کرد. وزیر خارجه ترکیه دراین باره گفت: «دوره قلدری کردن [آمریکا] و آزردن ما باید تمام شود».

لاوروف هم در تایید حرف‌های چاوش اغلو گفت: «آن‌ها از روش‌هایی مثل تحریم، تهدید، باجگیری و دیکتاتوری استفاده می‌کنند».

لاوروف وعده داد همکاری روسیه با ترکیه را افزایش دهد و همانطور که مسکو در تجارت دوجانبه با ایران و چین از دلار استفاده نمی‌کند در تجارت با ترکیه هم از استفاده از ارز آمریکا اجتناب کند.

روابط نزدیک‌تر با روسیه باعث می‌شود اردوغان از وابستگی کشورش به واشنگتن بکاهد و چهره اروپای بعد از جنگ جهانی دوم را تغییر دهد. نیرو‌های ترک در اروپای بعد از جنگ جهانی دوم همواره از جناح جنوب شرقی ناتو حفاظت کرده اند.

اردوغان روز یکشنبه به حامیانش گفت: «ما در جستجوی همپیمانان جدیدی هستیم».

وال‌استریت‌ژورنال  نوشت: البته کمک‌های اقتصادی مسکو به ترکیه محدودیت‌هایی دارد و لاوروف روز سه شنبه اقدامات ملموسی را برای کمک به ترکیه عنوان نکرد.

جوانه زدن همکاری نظامی و تجاری روسیه و ترکیه تغییری مهم در وقایع ایجاد می‌کند. دو سال پیش، پس از اینکه ترکیه یک جنگنده روس را سرنگون کرد و سفیر روسیه به دست یک افسر پلیس ترک کشته شد تنش‌های مسکو و آنکارا افزایش یافت. البته اخیراً مسکو قرارداد‌هایی را برای تامین گاز طبیعی ترکیه، ساخت یک نیروگاه برق هسته‌ای و عرضه یک سپر ضدموشکی پیشرفته به آنکارا امضا کرده است.

این در حالیست که روابط ترکیه و آمریکا تیره شده است. اردوغان واشنگتن را به آغاز جنگ تجاری با ترکیه متهم کرده است. اردوغان اوایل هفته جاری به امتناع آمریکا از اخراج «فتح الله گولن» که به ادعای اردوغان در کودتای نافرجام ۲۰۱۶ ترکیه دست داشته است، اعتراض کرد. فتح الله گولن این اتهام را رد کرده است.

وال‌استریت‌ژورنال نوشت: ابراز تنفر ترک‌ها از آمریکا در فضای مجازی چندبرابر شده است و بعضی از مردم ویدیو‌هایی از خودشان در حال سوزاندن دلار و وسایل الکترونیکی آمریکا منتشر کرده اند. جامعه تجاری آمریکا و ترکیه هشدار داده اند ادامه این روند نتایج فاجعه باری به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، آمریکا ، روسیه ، تحریم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.