سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گزارش می‌دهد؛

آیا گلستانی‌ها می‌توانند به کاهش اثرات کم آبی این استان کمک کنند؟

همه ما میدانیم که اگر چند روزی به بدن ما آب نرسد قطعا از بین خواهیم رفت پس آب از طلا و هر گنجی ارزشمند‌تر است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ بدون موبایل، ماشین، طلا و خیلی از چیز‌های دیگر می‌توان زندگی کرد، اما بدون آب بیش از چند روز نمی‌توان زنده ماند و حیات نابود خواهد شد پس آب گران بها‌تر از هر گنجی است که روی زمین وجود دارد.

سالهاست مقامات دولتی، کارشناسان و شهروندان مسئول در مورد ابعاد رو به گسترش کمبود آب در ایران هشدار می‌دهند.
 

کاهش سطح آب و خشک شدن دریاچه ها، پائین رفتن بستر آب‌های زیرزمینی در بسیاری از نقاط کشور، خشک شدن آب برخی رودخانه ها، کاهش سطح ذخیره آب پشت اغلب سد‌های کشور، تخلیه تعدادی از روستا‌ها طی چند دهه گذشته، گسترش کویر و بیابان‌های لم یزرع و خشک، هر روز سرزمین ما و ساکنان آنرا به سوی کم آبی و خشکسالی نزدیک می‌کند.

اقلیم خاص کشورمان که در ناحیه کم آب دنیا قرار گرفته و تغییرات اقلیمی شدید که جهان را تحت تاثیر قرار داده است کم کم به مناطق پر آب و خوش آب هوا مانند شمال هم رسیده و گلستان از این قاعده مستثنی نیست.

دو سوم استان گلستان در مناطق شمالی خشک و نیمه خشک قرار دارد و از این رو مردم این مناطق در سال‌های اخیر با واژه خشکسالی بیشتر آشنا شده اند.
 

به گفته مهندس علی نظری مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای، بارندگی امسال تاکنون ۳۶۴ میلی متر بوده است که نسبت به سال گذشته ۸ درصد افزایش را شاهد هستیم، ولی در دراز مدت همین عدد ۳۸۱ میلی متر بوده است که کاهش ۴ و نیم درصدی بارش را نسبت به درازمدت نشان می‌دهد.
 

وی افزود: در حال حاضر ۶۵ میلیون متر مکعب آب پشت سد‌های استان ذخیره شده است که ۲۴ درصد حجم مخازن سد‌های استان را تشکیل می‌دهد این در حالی است که، سال گذشته ۱۰۸ میلیون متر مکعب ذخیره مخازن سد‌های استان بود که کاهش ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد.

در هفته‌های گذشته و در جریان سفر وزیر نیرو به استان گلستان بیشتر هشدار کمبود آب را لمس کردیم.

روستا‌های مرزی استان گلستان اغلب با مشکل آب مواجه اند چیزی که تقریبا تمام نمایندگان استان در جلسه شورای اداری استان از وزیر نیرو برای حل آن کمک خواستند.

اردکانیان وزیر نیرو گفت: در بخش مدیریت مصرف و ذخیره آب این مایه حیات بخش درست کار نکرده ایم و اشتباهات زیادی داشته ایم که باید برای رفع مشکلاتی که حالا دامن گیر ما شده است تلاش کنیم و این تلاش فقط با همکاری مردم و مسئولان در کنار هم میسر خواهد بود.
 

اردکانیان ادامه داد: ما باید در مصرف آب با مدیریت جدی این منبع ارزشمند را برای آینده ذخیره کنیم.


اگر چه برخی حرف‌های وزیر برای گفتن دیر است، اما می‌گویند ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است ...

 
مثل این جمله شاید خود ما مردم باشیم که به هر قدر توانایی مان بود صرفه جویی کنیم.

مصداق این موضوع را در یکی از ساختمان‌های شهر گرگان دیدم و انگیزه تهیه گزارشم شد.

به دعوت صاحب ساختمان به طبقه پنجم رفتم جایی که با دیدن آن شگفت زده شدم برایم عجیب بود در دمای هوای ۴۵ درجه، بحران کم آبی و هزینه‌های بالای آب چگونه توانسته بود از پشت بام خانه اش گلستان بسازد؟
 

از آقا مهدی خواستم راز ساختن این گلستان را به ما بگوید، آقا مهدی گفت: در طول یک سال گذشته پس از هر بارندگی آب‌های روان پشت بام را در منبع آب ذخیره کرده ام و هر وقت که نیاز به آبیاری داشته باشم از آب باران ذخیره شده برای آبیاری استفاده می‌کنم و همیشه این باغچه بالای ساختمانم سرسبز است.
 

با کمی جستجو متوجه شدم چند اداره در گرگان نیز این کار را انجام می دهند یکی این ادارات، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است.

میقانی مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان گفت: در تمام بخش‌های این اداره بر روی سقف سیستم جمع آوری آب را تعبیه کردیم و تمامی آب‌های روان حاصل از باران را در منبع‌های بزرگ جمع آوری کرده و در طول سال از آن استفاده می‌کنیم.
 

وی افزود: در اینجا حتی ماشین‌های اداره و کارمندان نیز با همین آب ذخیره شده در تانکر‌ها شسته می‌شود و پیشنهاد من به دیگر ادارات این است با کمی هزینه آب باران را در تانکر‌ها ذخیره و در مواقع لزوم برای آبیاری فضای سبز و سشتشوی ماشین‌ها استفاده کنند.


صدور پایان کار منوط به داشتن سیستم جمع آوری آب‌های سرگردان


مدیر عامل آب و فاضلاب شهری گلستان هم در این باره گفت: بر اساس تفاهم نامه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و شرکت آب و فاضلاب شهری، ساختمان‌هایی که جدید احداث می‌شوند باید سیستم جمع آوری آب‌های سرگردان و سیستم بازچرخانی آب را در ساختمان داشته باشند.
 

رحمتی افزود: ساختمان‌هایی که به این سیستم مجهز باشند از تخفیف هزینه حق انشعاب آب و کاهش ۲۰ درصدی کارمزد دفع فاضلاب در قبض برخوردار می‌شوند.

وی گفت: آب‌های خاکستری، فاضلاب تولید شده در خانه به جز فاضلاب توالت است که با سیستم بازچرخانی آب می‌توان از آن برای شستشوی غیر ضروری و آب دادن به طبیعت استفاده کرد.

با صرفه جویی در مصرف آب این منبع ارزشمند را برای نسل‌های آینده حفظ می‌کنیم، بنابراین برای حفظ این مایه حیات از هر ابزاری که می‌توانیم باید بهره بگیریم.


گزارش از فاطمه حبیبی
 
انتهای پیام / ا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.