سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سازمان ملل: یک میلیون اویغور در اردوگاه‌های مخفی چین نگهداری می‌شوند

به ادعای سازمان ملل، گزارش‌های قابل‌توجهی دریافت شده است که نشان می‌دهد یک میلیون اویغور و اقلیت قومی در اردوگاه‌های مخفی چین نگهداری می‌شوند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، یک کمیته ویژه حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه ادعا کرد گزارش های قابل توجهی دریافت کرده است که نشان می دهد یک میلیون اویغور [از اقوام ترک و مسلمان سنی] در چین در اردوگاه های مخفی مخصوص بازداشتی ها نگهداری می شوند.

«گای مک دوگال»، یک عضو کمیته حذف تبعیض نژادی سازمان ملل ضمن حضور در نشست دو روزه ای که برای بررسی اوضاع حقوق بشر در چین برگزار شده بود، گفت: «ما به شدت نگران گزارش های متعددی هستیم که با نام مبارزه با افراط گرایی مذهبی و حفظ ثبات اجتماعی از چین دریافت کرده ایم. این موضوع ضمن تغییر وضع خودمختاری منطقه اویغورنشین، باعث شده تعداد زیادی از اقلیت های این منطقه در اردوگاه های مخفی تحت نظر باشند».

چین اعلام کرده است منطقه سین کیانگ با تهدید جدی ستیزه جویان و جدایی طلبان مسلح مواجه است. به گفته پکن، آنها در حال برنامه ریزی برای انجام حملاتی هستند که موجب تشدید تنش ها میان اقیلیت مسلمانان اویغور و اکثریت قوم «هان» می شود.

هیئت چینی متشکل از 50 مقام ارشد حاضر در این اجلاس دو روزه تاکنون واکنشی به اظهارات این مقام سازمان ملل نشان نداده اند.

همچنین دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل با انتشار پیامی در حساب کاربری توئیتر، عمیقا نگرانی خود را در خصوص سرکوب اویغورها و مسلمانان در چین اعلام کرد.

در این پیام ادعا شده است: «ما از چین می خواهیم به سیاست های غیرسازنده خود پایان دهد و همه افرادی را که به صورت خودسرانه بازداشت شده اند، آزاد کند».

یو جیان هووا، نماینده چین در سازمان ملل در ژنو پیش از این گفته بود این کشور در تلاش برای برابری و همبستگی تمام گروههای قومی است. 

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، اسلام ستیزی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.