سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیا مواد اولیه و کیت‌های آزمایشگاهی شامل تحریم می‌شود؟

عضو انجمن آسیب‌شناسی ایران در خصوص مشکلات آزمایشگاه‌ها برای تأمین مواد اولیه به دنبال نوسانات ارزی و تاثیر تحریم ها بر آن توضیحاتی داد

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سید محمدحسن هاشمی مدنی عضو انجمن آسیب‌شناسی ایران در خصوص مشکلات آزمایشگاه‌ها پس از افزایش نرخ ارز اظهار کرد: کار آزمایشگاه‌ها وابسته به کیت‌های آزمایشگاهی و مواد اولیه است تا سال گذشته ارز تخصیص یافته به آزمایشگاه‌ها بر اساس ارز 3 هزار و 200 تومانی بود  اما اکنون همان ارز دولتی 4 هزار و 200 تومانی به تجهیزات آزمایشگاه ها تخصیص پیدا کرده است.

وی در ادامه افزود: در چند ماه اخیر دچار کمبود کیت مواد اولیه شده‌ایم، طبق گفته وزارت بهداشت به شرکت‌های وارد کننده کیت آزمایشگاهی و مواد ارز 4200 تحویل داده شده و مشکل دیگر در زمینه ترخیص کیت و مواد اولیه از گمرک است، توافق نامه‌ای وزارت بهداشت با وزارت اقتصاد و دارایی برای ترخیص مواد اولیه بسته است اما شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که مواد را از گمرک دریافت نکرده‌اند.

 عضو انجمن جامعه ‌آزمایشگاهیان در رابطه با مشکل آزمایشگاه‌ها در تأمین مواداولیه گفت: سابق بر این شرکت‌ها کیت و مواد را تحویل و با 2 تا 3 تاخیر پول را دریافت می‌کردند اما اکنون دریافت پول در اولویت قرار دارد.

وی پاسخ به این سوال که کیت و مواد آزمایشگاهی مشمول تحریم ها می شود ؟ بیان کرد: بیش از 700 تست ( به غیر از آزمایشگاه‌های تخصصی ژنتیک) در ایران انجام می‌شود که بسیاری از آنها با وسایل و مواد تولیدی خارج از کشور است، صرف مواد و کیت‌های آزمایشگاهی شامل تحریم نمی‌شود اما مشکلات داخلی همچون انتقال ارز و تخصیص ارز برای  شرکت‌ها دردسرساز است و تبعات تحریم‌های جدید یک ماه آینده مشخص می‌شود.

افزایش قیمت 160 تست آزمایش تشخیص طبی

هاشمی در خصوص افزایش تعرفه‌های آزمایشگاهی گفت: شورای عالی بیمه در شهریور ماه افزایش تعرفه‌ها را بررسی می‌کند باتوجه به اینکه 85 درصد از پرداختی‌های خدمات آزمایشگاه‌ها مربوط به کیت و مواد آزمایشگاهی است این افزایش قیمت را حتما داریم، در جلسه‌ای که در نظام پزشکی برگزار شد، قرار است 160 تست شایع افزایش قیمت پیدا کنند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.