وی افزود: یکی از کارکردهای عمده رسانهها هویتیابی است. اگر هویت جامعهای در معرض خطر باشد، رو به فرسایش خواهد رفت. در حوزه هویت ما سه مولفه داریم که میتوان به هویتهای ملی، دینی و جمعی اشاره کرد. این هویتها همواره از سوی دشمنان مورد هجمه و تهدید قرار دارند یا خواهند گرفت. اگر این سه حوزه دچار فرسایش شوند میتوان گفت که فرسایش آن کمتر از تهدید سرزمین انسانی نخواهد بود؛ بنابراین یکی از اصلیترین کارکردهای رسانه حفاظت و پاسداری از هویتهاست.
صالحی در ادامه گفت: فرهنگ احسان، ایثار و شهادت پوشش دهنده این سه هویت هستند و اگر آنها را معادل فرهنگ احسان، نیکوکاری و فداکاری در نظر بگیریم میتوان این چنین گفت که این سه مفهوم کانون هویتها را تشکیل دادهاند. اگر ایران در این سالها باقی مانده است، باید مولفههای فرهنگ احسان، ایثار و شهادت را مد نظر داشته باشیم. چرا که ما در اقلیم پرخطر و در چهارراه هجوم دشمنان قرار داریم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ایثارگری رزمندگان در دوران هشت سال دفاع مقدس توضیح داد: این ایثارگری نمادهای پرافتخار و زرینی را برای ما رقم زد و این روحیه حافظ ایران شد. بنابراین هر کدام از رزمندگان دوران دفاع مقدس یک اسطوره هستند. در بخش هویت دینی و جمعی نیز این گونه است. سه مفهوم یاد شده کانون تفکر دینی و هنجارهای مذهبی ما را تشکیل دادهاند.
صالحی افزود: اکنون هویتهای جمعی ما به شدت در معرض فردگرایی و لذتگرایی، خودبزرگبینی و منفعتگرایی قرار دارند و رسانهها میتوانند با صیانت و معرفی مولفههای احسان، نیکوکاری و فداکاری که در ذیل فرهنگ ایثار و شهادت قرار دارند، در قالبهای گوناگون به حفظ جامعه بپردازند.
انتهای پیام/