سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

القدس العربی: رئیس‌جمهور آمریکا خود را فراتر از قانون و عدالت می‌بیند!

­القدس العربی قانون‌شکنی ترامپ را عامل بحران در روابط آمریکا با ترکیه دانست و با اشاره به خروج وی از برجام تاکید کرد جهان در برابر رئیس‌جمهوری قرار دارد که خود را فراتر از قانون و عدالت می‌بیند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، یادداشت نویس القدس العربی ویژگی‌های شخصی و قانون شکنی رئیس جمهوری آمریکا را عامل بحران در روابط این کشور با ترکیه به شمار آورد و با اشاره به خروج وی از برجام تاکید کرد جهان در برابر رئیس جمهوری قرار دارد که خود را فراتر از قانون و عدالت می‌بیند.

روزنامه القدس العربی چاپ لندن در شماره امروز خود نوشت: قطعاً آمریکای ترامپ در ترکیه بحران سازی می‌کند. اما پرسش این است که چرا؟

موضوع «اندرو برانسون» کشیش آمریکائی، مسئله‌ای قضائی است که در دادگاه‌های ترکیه تحت رسیدگی قرار دارد و آمریکا به خوبی می‌داند که این مسئله سیاسی نیست. دولت ترکیه نیز از ایجاد بحران سیاسی در روابطش با آمریکا سودی نمی‌برد. 

ترکیه بار‌ها از آمریکا خواسته است گولن را به آنکارا تحویل دهد، اما آمریکا می‌گوید این مسئله در اختیار دستگاه قضائی این کشور است. ترکیه طی دو سال گذشته بیش از یکصد هزار صفحه اسناد حقوقی در محکومیت فتح الله گولن که ساکن پنسیلوانیا در آمریکاست ارائه کرده است. اکنون پرسش این است که وقتی آمریکا ادله ترکیه را درخصوص گولن نمی‌پذیرد چرا ترکیه باید ادله آمریکا را در خصوص کشیش برانسون بپذیرد؟

هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید کشیش برانسون در ترکیه ظالمانه محاکمه می‌شود و بی گناه است و خواستاری آزادی وی و عدم محاکمه اوست. این سخنان بسیار عجیب است زیرا این ادعا باید به شیوه قضائی ثابت شود.

در ادامه این مطلب آمده است: «تصادفاً شاهد بودیم که رئیس جمهوری آمریکا با صدور حکمی خواستار متوقف شدن تحقیق در خصوص مداخله روسیه در انتخابات اخیر آمریکا شد. این دستور دونالد ترامپ از نظر سیاسی منطقی نیست و مداخله رئیس جمهور در امور قضائی را نشان می‌دهد. در واقع جهان در برابر رئیس جمهوری در آمریکا قرار دارد که خود را فراتر از قانون و عدالت می‌بیند».

اجرای تهدید آمریکا برای تحریم وزرای کشور و دادگستری ترکیه حاکی از تمایل واشنگتن به بحران سازی در روابطش با ترکیه است. علت اصلی این رویکرد نیز تفکر ترامپ و حلقه مورد اعتماد راستگرا و تندروی اوست. جای بسی شگفتی است که وزارت خزانه داری آمریکا این دو وزیر ترکیه‌ای را ممنوع الورود کرده است در حالی که پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید در تماس با چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه خواستار دیدار با وی شده است. ظاهراً پمپئو می‌خواهد فهرست مطالبات آمریکا را از ترکیه برای بهبود روابط دو کشور اعلام کند.

بنابر این مطلب، نخستین موضوع مربوط به نارضایتی واشنگتن از دور شدن ترکیه از آمریکاست. آمریکا می‌خواهد روابط ترکیه با کشور‌های دیگر تحت نظر واشنگتن باشد. به ویژه روابط ترکیه با روسیه، ایران، اتحادیه اروپا، چین و رژیم صهیونیستی. آمریکا می‌خواهد دولت ترکیه فقط تحت فرمان واشنگتن باشد در حالیکه اساساً هیچ امیدی به بهبود روابط خصمانه فعلی آمریکا با ترکیه نیست.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، ترکیه ، برجام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.