وی با اشاره به اینکه توسعه ناهمگن باعث توسعه هوانوردی در شهرهای خاص شده است، گفت: هماکنون 14 فرودگاه ، 90 درصد از پروازها را در اختیار دارند و تنها 10 درصد از پروازها در 60 تا 70 فرودگاه کشور انجام میشود که این بینظمی در صنعت هواپیمایی مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است.
عابدزاده ادامه داد: نحوه استفاده از هواپیماهای ATR بسیار متفاوت است و در چنین شرایطی بیشتر برای فرودگاههای کوچک و محلی قابل استفاده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه باید این ساختار ضعیف صنعت هوانوردی اصلاح شود گفت: برای اصلاح این صنعت، هواپیماهای ATR بسیار مناسب و کارآمد است.
وی افزود: در گذشته حمل و نقل هوایی توجهی به توسعه پروازهای منطقهای نداشته و ما تنها هواپیماهای بزرگ و پهن پیکر را وارد کشور میکردیم.
عابدزاده بیان کرد: سازمان هواپیمایی از هر سرمایهگذاری که بخواهد پروازهای منطقهای را توسعه دهد، حمایت میکند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه به انواع هواپیماهای کوچک برای پروازهای منطقهای اشاره کرد و گفت: در تمام دنیا بیش از 5 تا 6 نوع هواپیمای کوچک برای پروازهای منطقهای وجود دارد که این هواپیماها شامل هواپیماهای جت روسی، برزیلی و ژاپنی و در بخش دوم شامل هواپیماهای کانادایی و ATR های ایتالیایی و فرانسوی است.
وی تاکید کرد: کشور ایران هیچ گزینهای به جز توسعه پروازهای منطقهای با هواپیماهای سری دوم ندارد، زیرا که ATRها برای هر 500 کیلومتر پرواز اقتصادی هستند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه پیش از انقلاب سیاستهای حمایت از پروازهای منطقهرا دنبال میکردیم گفت: پیش از انقلاب 30 فروند هواپیمای ملخی داشتیم که 5 فروند آنها تنها در آبادان و برای جابجایی کارکنان شرکت نفت استفاده میشد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به برخی از اظهاراتی که بالهای ATR یخ میزند گفت: این اظهارات 50 سال پیش مرده است و این هواپیماها برای آسمان شهرهای مختلف ایران مناسب هستند.
عابدزاده با اشاره به اینکه صنعت هوانوردی ضعیفترین سوددهی را در بین 20 صنعت سودده دنیا دارد، گفت: با این وجود صنعت هوانوردی بر توسعه مناطق مختلف بسیار مؤثر است.
وی تاکید کرد:هم اکنون محدودیت پروازی برای همه هواپیماها به ویژه برای هواپیماهای ATR وجود دارد و در چنین شرایطی محدودیت پروازی از ذات هواپیماهاست، بنابراین مقایسه ATR با سایر هواپیماها صحیح نیست.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه به فعالیت کمیسیون سانحه اشاره کرد و گفت: بسیاری از افراد از وزارت راه و شهرسازی ایراد میگیرند که چرا کمیسیون سانحه وجود ندارد و من در اینجا میگویم که این کمیسیون به صورت مستقل عمل میکند.
عابدزاده گفت: هماکنون از حداکثر ظرفیتهای کشور برای اداره تحریمها استفاده میکنیم.
انتهای پیام/