سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دشت خرم‌آباد در وضعیت بحرانی قرار دارد

مدیر امور منابع آب خرم‌آباد گفت: دشت خرم‌آباد ۱۵ درصد افت آب زیرزمینی را داشته است و احتمال ممنوعه شدن دشت خرم‌آباد وجود دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛  بهزاد جوادی،مدیر امور منابع آب خرم‌آباد در راستای افت منابع زیرزمینی در شهرستان خرم‌آباد اظهار داشت: محدوده مطالعاتی چغلوندی که شامل زاغه تا کاکا رضا است ۲۵ درصد افت آب زیرزمینی را داشته به‌طوری‌که آب چاه از ۱۰ لیتر به ۷.۵ لیتر رسیده است.

وی افزود: دشت خرم‌آباد نیز ۱۵ درصد افت آب زیرزمینی را داشته و، چون دشت خرم‌آباد ازنظر آبی ضعیف است، وضعیت بسیار بحرانی دارد و احتمال ممنوعه شدن دشت خرم‌آباد وجود دارد.

مدیر امور منابع آب شهرستان خرم‌آباد عنوان کرد: متأسفانه علی‌رغم تمام اطلاع‌رسانی‌هایی که انجام شد تا برنامه‌ریزی صورت گیرد از کشت محصولات آب‌دوست جلوگیری شود، ولی بازهم محصولاتی ازجمله برنج بسیار کشت شد و با توجه به اینکه بنا بود امسال بحث کشت محصولات آب‌دوست بر اساس الگوی کشت ارائه‌شده توسط سازمان جهاد کشاورزی انجام شود، ولی این مهم عملیاتی نشد.

وی بابیان اینکه وضعیت آب سطحی و زیرزمینی مناسب نیست و وضعیت آب بسیار بحرانی است تصریح کرد: جهاد کشاورزی بر اساس دشت‌هایی که مطالعه کرده بود الگوی کشتی برای هر منطقه دیده و سهم‌بندی شد تا اضافه کشت نداشته باشند، ولی کشاورزان رعایت نکردند و سبب شد برنج زیادی کشت شود.

جوادی بیان کرد: سازمان جهاد کشاورزی بر اساس الگوی کشتی که تعریف می‌کند و اهرم‌هایی که دارد باید کشت را کنترل کند تا سبب اختلال در تقسیم، توزیع آب و نرسیدن آب به پایین‌دست نشود.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که موتور تلمبه غیرمجاز بر روی رودخانه‌ها نصب‌کرده‌اند به مراجع قضایی معرفی شدند همچنین کشاورزانی که بیش از حقابه خودشان برداشت کردند با هماهنگی جهاد کشاورزی به دادگاه معرفی می‌شوند، ولی در این زمینه جهاد کشاورزی خیلی با ما همکاری نمی‌کند.

مدیر امور منابع آب شهرستان خرم‌آباد گفت: یکی دیگر از مشکلات، کشت در اراضی ملی است به‌طوری‌که در برخی مناطقی که اراضی ملی است کشت هندوانه انجام‌شده است که باید در این زمینه سایر ادارات ورود کنند؛ باید دستگاه‌ها در مورد دلال‌ها و کشاورزان غیربومی نیز همکاری کنند تا با دلال‌ها برخورد شدید شود و به دادگاه معرفی شوند، همچنین نیاز است شورای سلامت نیز در بحث بررسی سلامت محصول ورود کند.

انتهای پیام/ د

وضعیت دشت‌ها بحرانی شده است

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۱:۳۰ ۱۱ مرداد ۱۳۹۷
یعنی انتقال اب لرستان به قم و اصفهان هیچ تاثیری نداشته فقط کشاورزا رعایت نکردن؟