سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به زودی طرح ملی آبخیزداری و آبخوان داری در جنوب کرمان اجرا می شود

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: طرح ملی آبخیزداری و آبخوان داری در ۶۰۲ حوزه آبخیز کشور اجراشده که از این تعداد ۲۰ حوزه متعلق به منطقه جنوب کرمان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  ابوالقاسم حسین‌پور مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در جلسه ستاد هماهنگی اجرای طرح‌های آبخیزداری و آ‌بخوانداری از محل صندوق توسعه ملی در جنوب کرمان گفت: ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سال ۹۷ به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تخصیص یافته است.

وی افزود:با توجه به شرایط حساس کنونی کشور از یک طرف بحث بحران‌های آبی مطرح است و از طرف دیگر مشکلات اقتصادی در جوامع محلی وجود دارد که پایداری عرصه‌های طبیعی و حفاظت از زیست‌بوم‌ها را دچار تزلزل می‌کند که نگاه ویژه و تلاشی مضاعف را می‌طلبد.

حسین‌پور با بیان اینکه طرح ملی آبخیزداری و آبخوانداری در سطح حوزه‌های آبخیز هم‌ردیف ۹ اولویت کلان مملکتی قرار گرفته است، تصریح کرد: آبخوان‌های کشور با مشکل مواجه است، زیرا منابع طبیعی بسیار تأثیرگذار بر بخش‌های مختلف توسعه‌ای و با ابراز تأسف تأثیرپذیر از فعالیت‌های سایر بخش‌ها است.

وی با اشاره به اینکه نگاه ما نگاهی اکولوژیک و اکوسیستم‌محور برای پایداری طبیعت است و باید مدیریت بهینه در بحث سیلاب داشته باشیم، افزود: با توجه به اینکه ۹۳ درصد اقلیم کشور ما خشک و نیمه‌خشک بوده و به تبع آن جنوب کرمان دارای اقلیم فراخشک و شکننده است، ضرورت مباحث آبخیزداری و آبخوان داری دوچندان می‌شود.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با تأکید بر بحث سامانه‌های آبگیر باران برای مناطق جنوب کشور گفت: بدون استفاده از ظرفیت بارش در بسیاری از طرح‌های اجرایی به اهداف مد نظر دست پیدا نمی‌کنیم که با ابراز تأسف با کاهش این پدیده جوی مواجه هستیم.

حسین‌پور با بیان اینکه در گذشته به عملیات مکانیکی توجه بیشتری صورت گرفته است، اظهار کرد:، اما در منابع طبیعی بحث بیولوژیک را رسالت ذاتی خود می‌دانیم و معتقد هستیم که باید این امر توسعه پیدا کند بر همین اساس ۱۰۰ میلیارد تومان به این بخش اختصاص یافته است.

وی زمان اتمام طرح ملی آبخیزداری و آبخوان داری در سطح حوزه‌های آبخیز را آذر ماه دانست و افزود: ما در ۶۰۲ حوزه آبخیز وارد اجرای عملیات شدیم که ۲۰ حوزه متعلق به منطقه جنوب کرمان بوده و بخش‌های عملیات مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیکی را در موافقت‌نامه این طرح مد نظر قرار داده‌ایم.

حسین‌پور بر مشارکت حداکثری مردم در اجرای این طرح تأکید کرد و گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری باید به ظرفیت‌های مردمی که بسیار فراوان است، توجه ویژه‌ای صورت گیرد، زیرا بدون حضور آن‌ها امکان فعالیت در عرصه‌های مختلف منابع طبیعی وجود ندارد.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تصریح: در اجرای طرح از بهره‌برداران و تشکل‌ها کمک بگیریم و هر جا که نظام بهره‌برداری محلی وجود ندارد از ساختار‌های رسمی محلی مانند شورا‌ها و دهیاران بهره بگیریم، همچنین از بحث مشارکت خیران غافل نشویم.

انتهای پیام/ی

اتمام طرح ملی آبخیزداری و آبخوان داری در سطح حوزه‌های آبخیز در آذرماه

برچسب ها: محیط زیست ، آب و هوا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.