سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سخنگوی وزارت بهداشت:

۲۸ درصد ایرانیان نشانه‌های استرس دارند/ واکسیناسیون حجاج انجام شده است/ کمبود دارو در ایران مانند کشور‌های اروپایی است

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در حوزه دارویی کمبود چندانی نداریم و میزان آن مانند کشور‌های اروپایی یک تا ۲ درصد است.
 
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت صبح امروز نشست خبری که در ساختمان مرکزی وزارتخانه برگزار شد، اظهار کرد: ورود به رشته‌های پزشکی از دیرباز و به خصوص سالهای اخیر روند افزایشی داشته است و امسال 29.9 درصد ظرفیت دانشگاه‌های دولتی به گروه علوم پزشکی اختصاص دارد؛ این در حالی است که 69.43 درصد از شرکت‌کنندگان در آزمون سراسری سال 97 در رشته علوم تجربی ثبت‌نام کرده‌اند.

وی ادامه داد: 61 درصد ظرفیت کنکور در گروه ریاضی و 66 درصد از ظرفیت آزمون سراسری سال 97 در گروه علوم انسانی شرکت‌ کرده‌اند.

داوطلبان رشته پزشکی بیش از ۳/۵ برابر ظرفیت موجود است

حریرچی با اشاره به اینکه اگر همه داوطلبان گروه ریاضی و انسانی انتخاب رشته کنند، تعداد 91 هزار صندلی خالی در ریاضی و 104 هزار ظرفیت خالی در گروه انسانی داریم، افزود: در آزمون سراسری امسال و در گروه تجربی بیش از 3 ونیم برابر ظرفیت این رشته داوطلبان ثبت‌نام کرده‌اند که در مقایسه با کشورهای هم سطح و حتی غربی غیر عادی است.

وی اضافه کرد: موقعیت اجتماعی و اشتغال رشته‌های پزشکی یکی از دلایلی است که علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب کرده و با توجه به فرهنگی عمومی کشور خانواده‌ها، دانش‌آموزان را با ایجاد انگیزه و اجبار سعی کرده به گروه علوم تجربی هدایت کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: ثبت‌نام و شرکت بیش از اندازه دانش‌آموزان در گروه علوم تجربی باعث ایجاد محرومیت سایر رشته‌های دانشگاهی می‌شود و همین مقوله سبب بروز معضلاتی در حوزه سلامت خواهد شد.

وی بیان کرد: افرادی که استعداد حوزه بهداشت و درمان ندارند وقتی در این رشته تحصیل و در آینده وارد بازار کار می‌شوند مشکلات آفرین خواهند بود.

حریرچی اضافه کرد: برخی از افرادی که در گروه علوم تجربی ثبت‌نام کرده و در کنکور قبول نمی‌شود به خارج از کشور برای ادامه تحصیل سفر می‌کنند که مسائل ارز مشکلات اجتماعی و دوری از خانواده دامن‌گیر آنها است.

وی افزود: من از همه خانواده‌ها، جامعه و نهادهای فرهنگی کشور تقاضا دارم که به دانش‌‌آموزان را در خصوص تعیین رشته و انتخاب شغل مشاوره لازم را بدهند.

افزایش 9 درصدی قیمت دارو در سال 97

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: سیاست‌های دولت و مجلس در خصوص تأمین ارز دولتی برای دارو و تجهیزات پزشکی این است که قیمت دارو و تجهیزات هیچ ارتباطی با قیمت ارز آزاد ندارد و با وجود تورم تنها 9 درصد قیمت دارو در سال 97 افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: 98 درصد داروی مصرفی کشور تولید داخل بوده و  ایران نیز مانند کشورهای اروپایی تنها 1 تا 2 درصد دچار کمبود دارویی است.

حریرچی تاکید کرد: بیماران و مردم نگران تأمین دارو نبوده و باید با  عملکرد صحیح، نقشه شوم دشمنان را شکست دهند.

شناسایی شبکه‌های متخلف دارویی به وسیله وزارت بهداشت

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص خروج دارو از بیمارستان‌ها به وسیله کارکنان مراکز درمانی ادامه داد: توزیع دارو در بیمارستان‌ها، سیستم نرم افزاری و انبار داری پیچیده‌ای دارد و به تعداد بیماران و دارو‌هایی که به وسیله پزشکان تجویز می‌شود، سند نوشته شده، وقتی یک سایتی هک می‌شود به طور کلی نمی‌توان گفت که تخلفی صورت نمی‌گیرد  یا میزان تخلف در این مقوله صفر است.

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: نظارت خوبی به وسیله وزارت بهداشت در توزیع دارو انجام می‌شود، اما تخلفی درباره دارو‌های تقلبی، دزدی یا جعل مهر فردی ممکن است انجام شود که خوشبختانه حجم تخلف بسیار کم است.

وی گفت: یکی از تخلفات جلوی درب داروخانه‌های دولتی این است که داروی مورد نیاز مردم را گرفته و به خارج از کشور منتقل می‌کنند که خوشبختانه این شبکه‌های متخلف شناسایی شده‌اند.

حریرچی درباره قاچاق دارویی که در ناصرخسرو انجام می شود، بیان کرد: توزیع دارو در ناصر خسرو بیشتر در زمینه دارو‌های قاچاق و مکمل‌ها انجام می‌شود.

نصب کارت‌خوان در مطب پزشکان نیازمند اهرم قانونی مناسب

حریرچی در خصوص نبود کارت‌خوان در مطب پزشکان ادامه داد: متاسفانه وزارت بهداشت اهرم قانونی لازم را برای نصب کارت‌خوان در مطب پزشکان ندارد و وزارت بهداشت این تقاضا را از پزشکان دارد که کارت‌خوان در مطبشان نصب کنند زیرا وقتی یک دست‌فروش خیابانی کارت‌خوان دارد می‌توانیم نتیجه بگیریم که پزشکان نیز می‌توانند این وسیله را در مطب خود داشته باشند.

وی اضافه کرد: اگر یک مطالبه عمومی در جامعه در خصوص نصب کارت‌خوان وجود داشته باشد نمایندگان مجلس در این مسئله ورود جدی می‌کنند.

کاهش  میزان آرسنیک برنج با آب‌کش کردن آن

سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد: کشور ما در مقایسه با دیگر کشور‌ها از برنج بیشتری مصرف می‌کند و شرایط آرسنیک برنج ایران با بقیه نقاط دنیا متفاوت است.

وی اضافه کرد: در همه‌جای دنیا منابع متعددی برای جذب آرسنیک مانند نمک، برنج و آب وجود دارد.

حریرچی با اشاره به اینکه سرانه مصرف برنج در کشور نسبت به کشور‌های غربی متفاوت است، افزود: اگر برنج به صورت کته درست شود میزان آرسنیک آن کم نمی‌شود و در حال حاضر افراد فقیر بیشتر برنج را به صورت کته تهیه می‌کنند که در این صورت ما متوجه هستیم آمار آرسنیک را کمی بالاتر اعلام کرده و این مسئله با توافق با سازمان استاندارد انجام شده است.

امکانات خوب بهداشتی درمانی ایران در حج تمتع امسال

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص وضعیت سلامت حجاج ایرانی در مراسم امسال حج ادامه داد: آزمایشات و غربالگری خوبی برای حجاج انجام شده است و افرادی که از نظر جسمی توانایی لازم را نداشته اجازه اعزام به کشور عربستان به آن‌ها داده نشده است، حجاج ایرانی قبل از سفر به عربستان آزمایش‌های دیابت، فشار خون و واکسیناسیون را انجام دادند و امروزه سازمان حج و زیارت هلال احمر موارد بهداشت غذایی و محیط را به طور خیلی جدی پیگیری کرده است.

وی با اشاره به اینکه از لحاظ پزشک و امکانات بهداشتی و درمانی هیچ کمبودی در مکه و مدینه نداریم، بیان کرد: به علت تراکم زیاد در یک محل خاص احتمال شیوع عارضه‌های ویروسی وجود دارد که با توجه به سن مراجعان ممکن است سیستم ایمنی بدن به طور ناخواسته کاهش یابد.
حریرچی اضافه کرد: وزارت بهداشت به همه حاجیان توصیه می‌کند که به طور مکرر دست خود را شستشو داده و از مصرف غذای خارج ازسیستم کاروان‌ها اکیدا بپرهیزند و تا آنجا که ممکن است استحمام روزانه داشته باشند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: امکانات دیالیزی ایرانی در حج مانند کشور است و از این بابت هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

سلامت روانی کشور مطابق آمار متوسط دنیا

وی در خصوص سلامت روان جامعه عنوان کرد: به دلیل شرایط اقتصادی مردم پیش بینی از وضعیت  آینده کشور دارند  و همین مسئله باعث بروز استرس و اضطراب در بین آن‌ها شود.

حریرچی اضافه کرد: شرایط اقتصادی در شهرستان‌ها مثل تهران نبوده و وزارت بهداشت اقدامات ضروری را برای سلامت روانی مردم کشور را انجام می‌دهند و از رسانه‌ها این شکایت را دارم که نباید در مسئله سلامت روانی مباحث را بزرگ جلوه دهم، زیرا وضعیت سلامت روانی کشورمان مطابق متوسط دنیا است.

وی با اشاره به اینکه برخی از سایت‌ها گزارش کرده‌اند که مردم ایران عصبانی‌ترین مردم دنیا هستند، این موضوع اصلا صحت ندارد، ادامه داد: ۲۸ درصد مردم ما نشانه‌های استرس دارند که اکثر آن‌ها نیازمند مداخلات درمانی یا دارویی خاصی نداشته و با تغییر سبک زندگی مسئله‌شان رفع می‌شود و از همه رسانه‌های جمعی تقاضا دارم که آرامش کشور را حفظ کنند.

حذف شرکت‌های احتکار‌کننده و متخلف دارویی و تجهیزات پزشکی

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص احتمال احتکار دارو و ملزومات پزشکی ادامه داد: در حال حاضر با احتکار‌کنندگان دارو و تجهیزات پزشکی برخورد می‌شود و وزارت بهداشت،  بازار دارویی و تجهیزات را  به طور دائم رصد می‌کند.

وی اضافه کرد: جامعه داروسازی و تجهیزات پزشکی مطابق با شرایط خاص همکاری خوبی در تأمین اقلام دارند، اما در این میان ممکن است، در هر صنفی تخلفاتی انجام شود و برخی اقلامی را به صورت غیر قانونی در بازار کشور توزیع کنند.

حریرچی اضافه کرد: قوه قضاییه سازمان‌های نظراتی مربوطه برخورد لازم با احتکارکنندگان دارو و ملزومات پزشکی انجام می‌دهند و وزارت بهداشت نیز افراد احتکار‌کننده دارو و تجهیزات پزشکی و شرکت‌های متخلف را از بازار حذف و در تأمین سلامت مردم هیچ مماشاتی نکرده و با انواع تخلفات برخورد می‌کند.

تجویز زیاد دارو به دلیل فرهنگ مورد پسند مردم جامعه است

وی در خصوص راهنما‌های بالینی و میزان کاهش هزینه‌های سلامت ادامه داد: راهنمای بالینی بسته به نحوه استفاده در کاهش هزینه‌های سلامت تأثیر دارد و معاونت درمان و آموزشی و سازمان بیمه سلامت ورود جدی در این مقوله کرده‌اند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: برای همه مراکز درمانی با توجه به میزان مراجعان، استاندارد‌های خدمات و راهنما‌های بالینی مختلفی تدوین شده است و این راهنماهای بالینی در سطح مراکز درمانی و معاونت درمانی و آموزشی در دسترس عموم مردم قرار دارد.

حریرچی با اشاره به اینکه تجربه کشور‌های مختلف در خصوص راهنمای بالینی و کاهش هزینه‌های سلامت متفاوت است و بعضی اوقات موجب سوءتفاهم‌هایی شده است، اظهار کرد: بر اساس تجربه بین‌المللی راهنماهای بالینی تا حدود ۵ درصد باعث کاهش هزینه در حوزه‌های سلامت می‌شوند.

وی ادامه داد: افرادی که مطابق استاندارد‌ها کار می‌کنند صرفا بر اساس استاندارد‌های راهنمای بالینی است و همین مسئله از تقاضا‌های القایی و تخلفات مالی جلوگیری می‌کند.

سخنگوی وزارت با اشاره به اینکه در یکی از کشور‌های بعد از اجرای راهنما‌های بالینی تغییر چندانی در رفتار و کاهش هزینه‌های حوزه سلامت شکل نگرفته است، افزود: هنگامی که راهنمای بالینی به جنبه قانونی حمایتی متصل شده است، نتیجه بهتری در کشور‌های اجرا کننده حاصل شده است.

حریرچی با اشاره به اینکه الزامات قانونی برای راهنما‌های بالینی که در کشور‌ها استفاده شده است، تخلفات آن را مورد بررسی جدی قرار داده است، گفت: تدوین راهنمای بالینی قسمت ابتدایی این کار و پذیرش جامعه پزشکی، نحوه آموزش و قرار گرفتن در کوریکلوم آموزشی قسمت دیگر انجام راهنما‌های بالینی در کشور است و تمام راهنما‌های بالینی مراجعه بار اول به پزشک متخصص را منع می‌کنند.

حریرچی گفت: تجویز زیاد دارو به دلیل فرهنگ عمومی مردم است و معتقدم که راهنماها‌ی بالینی یک کلید برق روشن و خاموش نبوده و نیازمند اقدامات گسترده‌ای هستندکه خوشبختانه این کار در حال انجام است و موضوع راهنما‌های بالینی هیچ ارتباطی به تعداد تدوین آن‌ها ندارد.

 

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.