سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

علت وقوع زلزله های اخیر کشور چیست؟

کارشناس زلزله شناسی درباره علت وقوع زمین لرزه های متعددی که طی یکسال اخیر به وقوع پیوسته است، توضیحاتی داد.

به گزارش  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهدی زارع کارشناس زلزله شناسی در برنامه چرخ شبکه چهار سیما درباره صحت افزایش تعداد زلزله‌ها در ایران گفت: تعداد زلزله‌هایی که ثبت شده اخیرا افزایش پیداکرده است، ولی لرزه خیزی تغییری نکرده است. از بیست و یکم آبان به بعد فوجی از زلزله افزایش داشته است که بیش از مدت مشابه در یکسال رخ داده است.

این کارشناس زلزله شناسی درپاسخ به این سوال که آمدن زلزله در نقطه‌ای ممکن است به وقوع زلزله در نقاط دیگر و ادامه یافتن آن‌ها کار سختی است و میزان تنشی که آزاد می شود به اجمال دیده می شود وامکان انتقال بین حوزه‌ها را داریم.

وی در مورد بزرگی زلزله‌ها در ایران ادامه داد: در ایران زلزله بزرگ نداریم؛ هفت ریشتر اصلی شش ریشتر شدید و پنج ریشتر متوسط نامیده می شود که  در باور عمومی رایج است.

زارع در مورد زمان وقوع زلزله تصریح کرد: معمولا در نقاط مختلف در ساعت‌های مختلف زلزله داشتیم؛ نمونه زنجیر آباد ۱۲ ظهر درشش ریشتر بوده است؛  به لحاظ آماری هیچ توافقی نسبت به وقوع زمین لرزه در روز یا شب نداریم؛ زلزله‌هایی که در شب رخ می دهد اثر روانی بیشتری دارند و  به دلیل حضور افراد در خانه‌ها متاسفانه تلفات بیشتری  را شاهد هستیم.

میزان تجمع انرژی بزرگی زلزله را مشخص می کند

زارع در پاسخ به این سوال که زلزله خفیف احتمال بروز زلزله‌های بیشتر را می کند، ادامه داد: اگر بدانیم چقدر استرس و انرژی درمحل جمع شده و مجموع زلزله‌های خفیف را در نظر بگیریم به ما کمک می کند.

وی در مورد زلزله‌هایی که از ۲۱ آبان ۹۶ به بعد در ایران رخ داده است گفت: بررسی اتفاقاتی که در زاگرس می‌افتد به شرایط زمین برمی گردد و  حدود هفت کیلومتر در منطقه سر پل ذهاب ضخامت رسوبات داریم و قسمت زیرین آن بخش پوسته بالایی است که بیشتر زلزله‌ها دراین قسمت رخ می دهد؛ در زیر آن پوسته زیرین وقسمت زیرتر گوشته زاگرس قرار دارد.

در زلزله‌های اخیر صفحه‌ای با شیب ملایم ۱۶ درجه شکسته شده و در ۳۱ تیر یک صفحه دیگر به صورت قائم در عمق ۲۰ کیلومتر شکسته شده درهمان ناحیه قبل در زیر پوسته دچار این حالت شده است؛ در نهایت مادر «پی سنگ» زاگرس باشکستگی مواجهه شده ایم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.