سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشست خبری افشانی مطرح شد؛

بدهی ۵۰ هزار میلیاردی شهرداری تهران/ تشکیل کارگروه مشترک با دولت جهت پیگیری مطالبات شهری

شهردار تهران با اشاره به بدهی 50 هزار میلیاردی این شهرداری گفت: از این میزان 23 هزار میلیارد بدهی بانکی است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری محمدعلی افشانی شهردار تهران صبح امروز (شنب) در برج میلاد برگزار شد.

محمدعلی افشانی شهردار تهران با بیان اینکه برنامه ما برای اداره شهر در دو واژه متمرکز است، اظهار کرد: یک واژه ارتقای کیفیت زندگی مردم به ویژه رضایتمندی شهروندان است و دیگری اصول مدیریتی است که مبنای عمل من بوده و بر 4 اصل استوار است.

وی با تأکید بر اینکه هر گونه پیشرفت نیازمند مشارکت مردم است، افزود: مشارکت با اعتماد مردم به مدیران شهری حاصل خواهد شد.

لزوم اجرای بدون تبعیض قانون برای همه اقشار جامعه

شهردار تهران گفت: اجرای بدون تبعیض قانون برای همه اقشار جامعه یکی از اصولی است که همه باید به رعایت آن پاییبند باشند.

وی با تأکید بر اینکه هیچ چشم روشنی‌ای برای حاکمان بالاتر از اجرای عدالت نیست، تصریح کرد: بیشترین نفع عدالت برای طبقات ضعیف جامعه است.

افشانی با بیان اینکه شفافیت هم باید مورد توجه فراوان قرار گیرد،گفت: دسترسی مردم به تمام اطلاعات در حوزه شهری باید امکان پذیر شود، تا آنان بدانند منابع‌شان در چه مسیری هزینه می‌شود.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین برنامه‌هایی که دنبال می‌کنیم، کاهش فاصله محلات محروم و برخوردار است که من این را به عنوان تبعیض مثبت در برنامه‌هایم آورده‌ام و به این معنا است که توجه به مناطق محروم در اولویت برنامه‌ها قرار دارد.

70 درصد متکدیان تهران، خارجی هستند

وی با تأکید بر ضرورت حذف متکدیان از سطح شهر تهران گفت: 70 درصد متکدیان خارجی هستند و از 30 درصدی که ایرانی هستند، فقط 10 درصد اهل تهران هستند.

شهردار تهران با بیان اینکه نقد اصحاب رسانه برای ما یک نعمت بزرگ است، گفت: باید از این انتقادات استقبال کنیم، زیرا آن‌ها در جامعه هستند و مشکلات را می‌بینند و به ما منتقل می‌کنند و ما وظیفه داریم با شنیدن آن‌ها اقدام به رفع مشکلات کنیم.

وی کاهش آسیب‌های اجتماعی را یکی از مهمترین برنامه‌های خود برشمرد و رسانه‌ها را از مهمترین عواملی خواند که می‌توانند در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش خوبی داشته باشند.

افشانی با اشاره به رواج تکدی‌گری در تهران گفت: این وضعیت هر بیننده‌ای را ناراحت می‌کند و امیدوارم با اطلاع‌رسانی اصحاب رسانه بتوانیم تا سال آینده شاهد حذف هر گونه تکدی‌گری در فضای تهران باشیم.

پای کار آمدن استانداری تهران برای حذف تکدی گری

وی افزود: برای تحقق حذف تکدی‌گری استانداری به صورت جدی پای کار آمده و نهادهای خدمات رسان مانند بهزیستی و کمیته امداد نقش‌آفرینی مهمی کرده‌اند.

افشانی مبارزه با اعتیاد را یکی از دیگر از اولویت‌های برنامه‌ریزی‌ شده در کارهای خود عنوان کرد و گفت: با توجه به پیگیری‌های وزیر کشور معتادان را به استان‌های خود بازمی‌گردانیم.

شهردار تهران با بیان اینکه یکی دیگر از برنامه‌های ما افزایش نشاط و شادی برای مردم است، تاکید کرد: مردم به شادی نیاز دارند و ما باید به گونه‌ای رفتار کنیم که مردم احساس کنند با هزینه اندک می‌توانند شاد زندگی کنند.

احتمال فرو ریختن برخی از ساختمان های شهر با یک ضربه 6 ریشتری

وی در ادامه با اشاره به ضعف ایمنی برخی از ساختمان‌های شهری گفت: بخش قابل ملاحظه‌ای از ساختمان‌های شهر با یک ضربه 6 ریشتری فرو می‌ریزند.

افشانی افزود: باید برای ساختمان‌های دارای اهمیت شناسنامه فنی تهیه شود تا از وضعیت ساختمان‌ها مطلع باشیم تا در هنگام بحران بتوانیم از این ساختمان‌ها استفاده کنیم.

شهردار تهران در ادامه به ضرورت جلوگیری از وقوع سیلاب در تهران اشاره کرد و گفت: اگرچه در حال حاضر روزهای گرمی را سپری می‌کنیم، اما با توجه به تغییر شرایط اقلیمی احتمال بارندگی‌های سیل‌آسا در تهران بالاست و اگر سیل مهمی رخ دهد و بارندگی بالاتر از 200 میلی‌متر داشته باشیم، شهر دچار آسیب جدی خواهد شد.

وی تصریح کرد: به معاونان مربوطه دستور داده‌اند تا وضعیت شهر را در مورد بحران‌های حاصل از سیلاب شناسایی کنند.

شهردار تهران در ادامه به موضوع توسعه خطوط مترو پرداخت و گفت: تا سال آینده بیش از 50 کیلومتر از خطوط مترو بهره‌برداری می‌شود و بیش از 70 واگن هم در همین مقطع زمانی به ناوگان مترو اضافه خواهد شد.

ساخت 630 واگن، مهم ترین برنامه شهرداری تهران

افشانی با بیان اینکه مهمترین برنامه ما ساخت 630 واگن است، گفت: طی مناقصه‌ای مسئولیت این کار به شرکت واگن‌سازی تهران واگذار شده تا با مشارکت یک شرکت چینی این کار را انجام دهند.

باز شدن پای سردار نفوذی به شهرداری

شهردار تهران با بیان اینکه فردی به نام سردار محمودی به دفتر من مراجعه کرده بود و گفته بود که از طرف سردار سیف‌اللهی برای حضور در تیم حفاظت آمده‌ است، گفت: فردی به دفتر بنده نفوذ کرده بود و آن نهاد نظارتی که این فرد را بازداشت کرده بود در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که از آبان‌ماه گذشته این فرد با شهردار، رئیس شورا و معاونین ارتباطاتی داشته است.

وی ادامه داد: این فرد خود را با درجه سرداری معرفی می‌کرد و به کمتر از آن نیز قائل نمی‌شد.

افشانی گفت: یکبار به دفتر بنده در وزارت کشور با عنوان سردار محمودی از سوی شورای عالی امنیت ملی تماس گرفته بود که بنده گفتم وی را نخواهم دید.

افشانی ادامه داد: بار بعدی، فردی با لهجه سیف‌اللهی با بنده تماس گرفت و گفت سردار محمودی فرد مورد اطمینانی است و به کمک شما می‌آید و هنگامی که با فرمانده نیروی انتظامی با جمعی از معاونین دیدار داشتم، به نحوی برخورد می‌کرد که در دفتر بنده است و بنده هم فکر می‌کردم که با نیروهای انتظامی به دفتر بنده آمده است.

وی گفت: مجددا فردی با لهجه سردار سیف‌اللهی با بنده تماس گرفت و گفت چرا سردار محمودی را تحویل نمی‌گیرد؟ همان موقع با سرتیم سردار سیف‌اللهی تماس گرفتم و با سردار سیف‌اللهی صحبت کردم و گفتم آیا از وقتی که بنده به شهرداری آمدم حالی از بنده پرسیدید؟ که گفتند خیر، بنده در این مدت با شما تماس نگرفتم و بنده گفتم، فردی با نام شما جویای احوال ما بوده و بعد از آن به مسئول حراست گفتم این فرد سوءاستفاده‌گر است و با اطلاعات تماس بگیرید و هر چه سریع‌تر بازداشت شود. سه روز بعد مجددا از طرف سردار سیف‌اللهی تماس گرفتند و گفتند سردار محمودی را تحویل بگیرید و آن موقع فهمیدم هنوز این فرد آزاد است و قرار شد هر چه زودتر این فرد بازداشت شود که نهایتا این اتفاق افتاد. در نهایت با پیگیری‌هایی که کردم، به ما گفتند که این شخص کیس یک نهاد نظارتی دیگر است و در نهایت روز بعد او را دستگیر کردند.

افشانی گفت:‌ این فرد از آبان‌ماه سال گذشته در دفتر شهردار بوده و در زمان مدیریت بنده یک دقیقه هم در دفتر نبوده است.

شهردار تهران در ادامه با تاکید بر ضرورت حفظ باغات تهران گفت: در جلسه شورای معاونان و شهرداران اعلام کردند که در دوره مدیریت من حتی یک باغ هم تغییر کاربری داده نخواهد شد.

افشانی تصریح کرد: در جلساتی که ما با رئیس بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) داشتم، راجع به باغات درون شهر صحبت شد و قرار شد که باغات در اختیار ما باشند و با آبیاری درختان مانع خشکیدن آن‌ها شویم.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت توجه به حمل ونقل عمومی گفت: ماموریت ما نوسازی ناوگان عمومی است و آقای روحانی هم دو برنامه مهم برای این نوسازی در سال 97 دارد و قرار است با فراهم کردن تسهیلاتی برای خرید موتورسیکلت‌های برقی، یک سوم هزینه خرید آن از سوی سازمان برنامه و بودجه، یک سوم از سوی شهرداری و یک سوم دیگر از سوی خریدار پرداخت شود و در برنامه‌های بعدی به دنبال برقی کردن تاکسی‌ها هستیم.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به خودداری مسئولان نمایشگاه الکامپ از برگزاری این نمایشگاه در شهر آفتاب گفت: آن‌ها بهانه‌هایی دارند که می‌گویند نمایشگاه شهر آفتاب نواقص دارد و ما تلاش می‌کنیم در آینده با رفع این نواقص، همه نمایشگاه‌ها در شهر آفتاب برگزار شود.

افشانی خاطر نشان کرد: در خصوص برگزاری نمایشگاه‌ها یک بخش آ‌ن مربوط به شهرداری و بخش دیگر مربوط به استانداری است که استانداری هم باید به وظایف خود عمل کند.

وی با اشاره به اینکه شهرداری بیش از 50 هزار میلیارد تومان بدهی دارد، گفت: 23هزار میلیارد تومان آن بدهی بانکی است که هر ماه بخاطر سود معوقات این رقم افزایش پیدا می‌کند و 30هزار میلیارد تومان هم بدهی شهرداری به پیمانکاران است.

شهردار تهران در خصوص میزان بدهی‌های دولت به شهرداری گفت: رقم دقیق این بدهی‌ها هنوز مشخص نشده و کارگروه‌های تعیین شده همچنین در حال بررسی هستند.

افشانی: در حوزه عزل و انتصاب مدیران تحت تاثیر فشارها قرار نمی‌گیرم

شهردار تهران در ادامه در واکنش به اخبار برخی سایت‌ها مبنی بر اینکه او تا آخر سال از شهرداری تهران کناره‌گیری می‌کند، گفت: به این سخنان توجه نکنید، زیرا من فشارناپذیر هستم و در حوزه عزل و انتصاب مدیران هم هرگز تحت تاثیر فشارها قرار نمی‌گیرم.

افشانی با اشاره به حواشی استعفای شیرازی رئیس سابق بازرسی شهرداری تهران گفت: با توجه به اینکه او تجربه‌ای در حوزه شهرداری نداشت و نمی‌تواند بازرسی دقیقی از شهرداری انجام دهد، من هم به او اعلام کردم نمی‌شود کسی که تجربه و دانشی در حوزه شهرسازی ندارد، بخواهد بازرسی کند، لذا من کسی را به عنوان بازرسی شهرداری منصوب کردم که دانش‌آموخته این حوزه بود.

وی تصریح کرد: پیش از خداحافظی او از این جایگاه به او گفتم دوست دارم شما را تغییر دهم، اما چون آدمی سالمی هستید، می‌خواهم در جای دیگر از شما استفاده کنم که او در پاسخ به من گفت دو روز فرصت می‌خواهم و در نهایت نامه‌ای نوشت که در آن گفته بود که من را مجبور به استعفا کرده بودند.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: هیچ کس نمی‌تواند به من فشار بیاورد که مدیری را عزل و نصب کنم.

افشانی در ادامه با تاکید بر ضرورت مبارزه با حاشیه‌نشینی در تهران اظهار کرد: حاشیه نشینی معضلی است که به سادگی قابل حل نیست و برای جلوگیری از آن هر کس در هر استانی که دچار مشکل است، به بهزیستی همان استان معرفی شود تا به حاشیه‌ تهران مهاجرت نکند.

شهردار تهران با اشاره به تجمع‌های مکرر پیمانکاران شهرداری در مقابل ساختمان آن گفت: درآمد ما در ماه 650 میلیارد تومان است و تمام این مبلغ هزینه حقوق و نگهداشت شهر می‌شود و در نهایت دخل و خرج‌مان سر به سر است.

وی در خصوص رقم دقیق مطالبات شهرداری از دولت گفت: میزان طلب‌ها را در هیئت دولت مطرح کرده ایم و در جلسه ای که هفته گذشته در مورد میزان مطالبات دولت از شهرداری برگزار شد مقرر کردیم تا کارگروهی از دو طرف میزان دقیق مطالبات شهرداری از دولت را بررسی کند تا به نتیجه نهایی برسد.

پیشنهاد 100 میلیارد تومانی برای تهاتر طلب‌های شهرداری در قانون بودجه

افشانی با بیان اینکه امسال در قانون بودجه 100 میلیارد تومان برای تهاتر طلب‌ها پیش بینی شده است، اظهار کرد: بر این اساس اگر ما بدهکاریم بانک مرکزی ان را به عنوان تهاتر می‌پذیرد.

شهردار تهران با بیان اینکه من برنامه خود را به صورت محله‌محوری قرار داده‌ام، تصریح کرد:‌ آن چیزی که در شهر تهران وجود دارد و مبنای کار ما است بحث نوسازی بافت فرسوده است، زیرا 15 درصد جمعیت تهران در همان 5 درصد بافت فرسوده شهری ساکن هستند، لذا ما نباید از بافت فرسوده غفلت کنیم، زیرا اگر روزی زلزله رخ دهد آن وقت حسرت خواهیم خورد.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که با معاونت علمی رئیس جمهور امضا کرده است، گفت: بر این اساس تفاهم کردیم که شرکت‌های دانش‌بنیان به بافت فرسوده منتقل کنیم و وقتی که محصول آن‌ها تجاری شد، ما در سود آن محصول سهیم خواهیم شد.

افشانی با تاکید بر ضرورت تحت تعقیب قرار دادن هر کسی که در مجموعه شهرداری فساد می‌کند،افزود: مفاسد متخلفان باید با مستندات ارائه شود تا در مراجع قضایی قابل پیگیری و برخورد باشد.

افشانی: هیچ آشنایی را در طول دوران خدمتم به کارگیری نکرده‌ام

شهردار تهران در ادامه به موضوع انتصابات فامیلی در شهرداری تهران پرداخت و گفت: هیچ گاه هیچ کسی از آشنایان و یا بستگانم را در طول دوران خدمتم به کارگیری نکرده‌ام و الان هم این کار را نمی‌کنم، اما اگر کسی واجد شرایط باشد انتصاب او منعی ندارد و اگر هم فاقد صلاحیت‌های لازم باشد و تنها به دلیل آشنایی وارد سیستم شده باشد، او را برکنار خواهم کرد.

وی با تاکید بر اینکه هر کسی ورود نیروی جدید را منع کرده من نمی‌پذیرم، تصریح کرد: وقتی شهروندان این کشور از دانشگاه بیرون می‌آیند اگر به آن‌ها کار ندهیم کشور را ترک می‌کنند، لذا من اعلام کرده ام تنها کسانی می‌توانند وارد شهرداری شوند که فارغ‌التحصیل 10 دانشگاه اول کشور باشند، اگرچه تا امروز هم کسی وارد شهرداری نشده و اگر هم کسی نیرویی را به کار گرفته خطا کرده است.

افشانی در ادامه در واکنش به سوالی مبنی بر خرید و فروش پست‌های مدیریتی در شهرداری تهران گفت: خرید و فروش پست‌های مدیریتی کثیف‌ترین کاری است که می‌تواند از طرف یک مدیر سر بزند و من بسیار علاقمندم که اگر یک مورد هم وجود دارد به من گزارش شود تا نسبت به آن برخورد کنم.

افشانی با بیان اینکه اصول مدیریتی‌ من بر 4 اصل مشارکت‌، شفافیت‌، حاکمیت‌ قانون و پاسخگویی است، تصریح کرد: تا زمانی که مردم در امور خود مشارکت نکنند، خدمت‌رسانی به مردم میسّر نمی‌شود و این مشارکت با اعتماد مردم به مدیران شهری حاصل می شود.

وی با ابراز تأسف از اینکه تهران اورژانس هوایی ندارد، افزود: در این خصوص باید اقدامات لازم انجام شود تا در زمان لزوم به شکل مناسبی امدادرسانی‌ شود.

افشانی در خصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: 18 هزار اتوبوس در شهر تهران وجود دارد که باید 3 هزار اتوبوس نوسازی شود و بخش دیگری هم نیازمند جایگزینی‌ است.

شهردار تهران در پاسخ به سئوالی‌ مبنی بر اینکه شهرداری در مبارزه با فساد و رانت‌ نمره منفی گرفته و در شاخص تاب‌آوری ترافیک خوب نبوده است، گفت: مطلقاً‌ این موضوع را قبول ندارم، اگرچه‌ شما حق دارید اینطور‌ قضاوت کنید، اما آن را نمی‌پذیرم‌ و هیچ نظرسنجی‌ای با این شدت‌ و حدت‌ این موضوع را نگفته‌ است، زیرا در دوره جدید مبنای کار من مبارزه با رانت است.

تشکیل ابر سیستم در شهرداری برای حل مشکلات موجود

شهردار تهران خاطرنشان کرد: ابر‌ سیستمی‌ را در شهرداری شکل خواهیم داد که بتوانیم بر اساس آن مشکلات را برطرف کنیم و اگر کسی تصور می‌کند ظرف 2 یا 6 ماه نمی‌توان مشکلات را حل کرد، نشان دهنده این است که شهرداری تهران را نمی‌شناسد.

وی در پاسخ به سئوالی‌ دیگر مبنی بر صحت‌ و سقم‌ برخی اخبار‌ مبنی بر مخالفت او با تحقیق و تفحص‌ از دوره گذشته شهرداری اظهار کرد: این موضوع را رد می‌کنم، زیرا من از تحقیق و تفحص‌ استقبال می‌کنم و حتی اگر در دوره خودم هم این کار انجام شود، بهتر است و حاضرم هر 3 ماه این کار انجام شود.

افشانی‌ با اشاره به تصویب قانون منع به کارگیری‌ بازنشستگا‌ن در شهرداری تهران گفت: روز پنج شنبه اعلام کردم لیست افراد بازنشسته در شهرداری‌ تهران را آماده کنند، لذا با توجه به این لیست از فردا این قانون در شهرداری اجرا می‌شود.

وی در ادامه در پاسخ به سئوالی‌ مبنی بر اینکه آیا این قانون در مورد خودش‌ هم اجرا می‌شود، تصریح کرد: مبنای‌ ما قانون است و من تابع‌ قانون هستم، اما تفسیر‌ قانون بر عهده معاونت رئیس جمهور و اداره امور استخدامی کشور و شورای شهر است و اگرچه من با این قانون مشکلی ندارم، اما در شهرداری می‌مانم.

افشانی در خصوص انتصابات‌ شهرداری‌ ادامه داد: به منابع انسانی اعلام کرده‌ام که رزومه‌ تمام افرادی که منصوب می‌شوند را روی سایت قرار دهند و افرادی را هم که قبلاً منصوب کرده‌ بودند، رزومه‌شان منتشر شود تا مردم خودشان قضاوت کنند.

ثابت قدمی شهردار تهران در امر مبارزه با فساد

شهرداری تهران با بیان اینکه در مبارزه با فساد ریسک‌ پذیر هستم، تأکید کرد: در این موضوع ثابت قدم خواهم بود و تمام تلاش خود را برای مبارزه با فساد خواهم کرد.

وی با اشاره به برنامه‌های شهرداری برای افزایش‌ درآمدهای پایدار تصریح کرد: برای مثال در اطراف‌ دریاچه‌ چیتگر‌ یک مجموعه تفریحی – توریستی‌ ایجاد شده و درآمدزا است و ما با این طرح‌ها می‌توانیم درآمدهای پایدار ایجاد کنیم و علاوه بر این در جلسه‌ای که با رئیس جمهور داشتیم‌ مشخص شد، دولت بررسی‌هایی انجام داده و امیدواریم سهم شهرداری‌ها در حوزه درآمد پایدار به خوبی دیده‌ شود.

افشانی‌ در ادامه در پاسخ به سئوالی‌ مبنی بر علت برگزاری‌ نمایشگاه‌‌های پر مخاطب‌ در داخل تهران با وجود ساخت نمایشگاه شهر آفتاب گفت: نباید نمایشگاهی‌ در داخل شهر برگزار شود، اما برگزار کنندگان‌ نمایشگاه‌ معتقدند‌ نواقصی در شهر آفتاب وجود دارد که باید برطرف‌ شود. اگرچه من در گذشته هم که شهردار‌ نبودم، در این خصوص با استاندار تهران صحبت‌ کردم و او تأکید فراوان داشت که نمایشگاه‌ باید به بیرون از شهر منتقل شود.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به جلسه‌ای که با مسئولان‌ قرارگاه‌ سازندگی‌ خاتم الانبیا‌ء داشت، اظهار کرد: در این جلسه تفاهم‌نامه‌ای امضاء نشد، اما چون بدهی‌های شهرداری بیش از 50 هزار میلیارد تومان بود، به شهرداری تهران فرصت‌ 6 ماهه داده شد تا در این مدت برای خود اعتبارات جدید تأمین کند.

انتهای پیام‌/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۸:۲۲ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
چرا رسیدگی نمی کنند ؟؟؟؟
ناشناس
۰۷:۱۶ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
از بس که نیروی بدون آزمون استخدام کردید. همش با پارتی یا با آشنا
ناشناس
۱۹:۴۶ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
به کجا بدهکارن؟
ناشناس
۱۳:۰۶ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
باید هرچه زودتر پیگیر این موضوع باشند قوه قضاییه
ناشناس
۱۳:۰۰ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
باید این سردار قلابی مجازات شود
ناشناس
۱۲:۵۴ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
ای داد وبیداد