سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی تبریز منحصربفردترین رصدخانه کشور

رئیس دانشگاه تبریز گفت:رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی تبریز به عنوان منحصربفردترین رصدخانه کشور شناخته شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛  پورمحمدی رئیس دانشگاه تبریز در بازدید استاندار آذربایجان شرقی و اعضای شورای شهر تبریز از رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی با بیان این مطلب گفت: رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی تبریز در ۴۵ کیلومتری جنوب شهر تبریز بر فراز کوه بلندی مستقر است که به عنوان منحصربفرد‌ترین رصدخانه‌های کشور شناخته می‌شود.

وی افزود: این رصدخانه دارای سه تلسکوپ شامل یک تلسکوپ خورشیدی و دو تلسکوپ ۴۰ و ۶۰ سانتی متری کاسگرین با پانل الکترونیکی و رصد ستارگان تا قدر ۱۱ است که در حال حاضر بزرگ‌ترین تلسکوپ فعال ایران است؛ هر کدام از این تلسکوپ‌ها درگنبد‌های جداگانه قرار دارند و هر گنبد دارای سه طبقه است.

رئیس دانشگاه تبریز در ادامه اظهار کرد: رصد خانه خواجه نصیر الدین طوسی در حال حاضر بزرگ‌ترین رصدخانه فعال کشور است که می‌تواند پاسخگوی نیاز‌های رصدی محققین از سراسر کشور باشد.

وی با اشاره به هدف از بازدید مسئولان استانی و شهری از این رصدخانه اظهار کرد: برای تأمین زیرساخت‌ها جهت بازدید پژوهشگران و دانشمندان از این سایت گردشگری علمی، با مشکل روبرو هستیم که با بازدید مسئولان استانی و شهری از این مجموعه امیدواریم این مشکلات رفع شود.

وی همچنین رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی دانشگاه تبریز را بهترین مکان گردشگری برای جذب گردشگران داخلی و خارجی عنوان کرد و گفت: امروز در این مکان شاهد حضور گردشگران و پژوهشگران فرانسوی بودیم که می‌توان با معرفی مناسب این مکان، شاهد افزایش گردشگران داخلی و خارجی باشیم.

پورمحمدی همچنین از نبود اینترنت در این مجموعه خبر داد و گفت: در صورت وجود اینترنت پرسرعت در رصدخانه، می‌توان از جای جای کشور به راحتی ستارگان و خورشید را رصد کنند. 

 

انتهای پیام/ش

رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی بهترین مکان گردشگری برای جذب گردشگران داخلی و خارجی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۳:۱۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی در کوه بلیندی واقع در روستای زینجناب می باشد
زینجناب بام تبریز هست
ناشناس
۱۰:۳۶ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
سلام رصدخانه در مراغه است نه تبریز
ناشناس
۱۸:۳۴ ۲۲ آبان ۱۳۹۷
این اون نیست، رصد خانه تبریز بالای کوهی در نزدیکی تبریزه.
مراغه رصد خانه اش جزو آثار باستانیه و رصدی نداره دیگه