سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بخشی از آثار میراث فرهنگی سیرجان مرمت و بازسازی شد

مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیرجان گفت: برای مرمت برخی بناهای تاریخی مبلغ ۶ میلیارد ریال از اعتبارات میراث فرهنگی جذب و هزینه شد و ۲ میلیارد ریال هم از اعتبارات شهرستانی به این امر اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محمد جعفری مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیرجان گفت: با ۸ میلیارد ریال اعتبارات اختصاص یافته در سال جاری موزه گلیم ایجاد شد، مرمت و بازسازی بادگیر‌های چپقی و یخدان‌های دو قلو به پایان رسید، بازسازی سقف بازار قدیمی انجام و قلعه سنگ سیرجان که محل شهرقدیمی سیرجان است و از آثار مهم به ثبت رسیده است حصار کشی و کاروان سرای قدیمی هماشهر و خانه شجاع پور در طرح مرمت و بازسازی قرار گرفت .

وی افزود: شهرستان سیرجان دارای یک اثر ثبت جهانی همان گلیم شریکی پیچ و ۱۶ اثر ثبت ملی اعم از: بادگیر‌های چپقی، خانه شوکت السعیدی، بازار‌های دو قلو، کاروانسرای قدیمی سیرجان، کاروانسرای هماشهر، قلعه سنگ، سرو یک هزار ساله امامزاده احمد، شاه فیروز، باغ سنگی، یخدان‌های دو قلو، میرزبیر، خانه شجاع پور، کاروانسرای پاریز، کاروانسرای جاده کرمان، قلعه درویش زید آباد و قلعه محمود آباد هستند.

مسئول میراث فرهنگی سیرجان با اعلام این مطلب که برای نگهداری و مرمت و بازسازی ۱۶ اثر ملی به ثبت رسیده شهرستان ۵۰ میلیارد ریال نیاز است گفت: امید است مسئولین برای جلوگیری از تخریب این آثار ثبت ملی این مبلغ یاد شده را در برنامه تخصیص اعتبارات میراث فرهنگی شهرستان قرار دهند.

جعفری افزود: مردم شهرستان سیرجان علاقه‌مند به آثار میراث فرهنگی خود هستند و همکاری و مشارکت آنان در نگهداری این آثار بسیار خوب بوده که تاکنون این آثار ارزشمند پابرجا هستند ودر صورت اختصاص مبلغ مورد نیاز کار بازسازی و مرمت تمامی آثار ملی با جدیت دنبال و انجام می‌شود.

انتهای پیام/ی

آثار باستانی سیرجان نیازمند اعتبار برای حفظ و مرمت هستند

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.