سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس دولت جدایی‌طلب سابق کاتالونیا به بلژیک بازمی‌گردد

کارلس پوجدمون، رئیس دولت برکنار شده کاتالونیا، پس از لغو حکم بازداشت بین‌المللی علیه خود گفت قصد دارد به بروکسل بازگردد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، کارلس پوجدمون، رئیس دولت برکنار شده کاتالونیا که به مدت چهار ماه در آلمان به سر برده است، روز چهارشنبه اعلام کرد در پی لغو حکم بازداشت وی در کشورهای اروپایی، قصد دارد به بلژیک بازگردد.

این سیاست‌مدار جدایی‌طلب در یک کنفرانس خبری در برلین گفت: «آخر این هفته به بلژیک باز خواهم گشت.» وی در این سخنرانی افزود فعالیت سیاسی او در بلژیک ادامه خواهد یافت.

پوجدمون که در ماه اکتبر سال گذشته میلادی و پس از تلاش ناکام خود برای استقلال کاتالونیا از اسپانیا از سمت خود به عنوان رئیس دولت این منطقه خودمختار برکنار شد، نخست به بروکسل سفر کرد. پس از آن، چندین عضو کابینه وی نیز که از سمت خود کنار گذاشته شدند، به بروکسل نقل مکان کردند.

وی در شهر واترلو در بلژیک ساکن شد و در نهایت، در جریان بازگشت از سفری به فنلاند، در آلمان دستگیر شد.

او 10 روز پس از آن به قید ضمانت آزاد شد و منتظر حکم دادگاه آلمان درباره استرداد خود به اسپانیا ماند. دادگاهی در اسپانیا به دلیل انگیزه‌های جدایی‌طلبانه پوجدمون، وی را تحت تعقیب قضایی قرار داده است.

این در حالی است که روز پنجشنبه، یک قاضی در دیوان عالی اسپانیا که مسئولیت رسیدگی به پرونده‌های قضایی علیه سران جدایی‌طلب کاتالونیا را بر عهده دارد، حکم بازداشت بین‌المللی پوجدمون را لغو کرد.

به این ترتیب، پوجدمون می‌تواند از مبدا بروکسل به هر مقصد دیگری به جز اسپانیا سفر کند. در صورتی که وی وارد خاک اسپانیا شود، به اتهام سو استفاده از هزینه‌های دولتی و شورش، با مجازاتی تا سقف 25 سال حبس روبرو خواهد شد.

با این حال، وی می‌تواند به مدت 20 سال در تبعید خودخواسته به سر ببرد. در قوانین اسپانیا، اتهام شورش پس از گذشت 20 سال، اعتبار خود را از دست می‌دهد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.