سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ماجرای خواندنی فرار رئیس نظمیه رضاخان از ایران

یکی از رخدادهای خواندنی تاریخ معاصر ایران، ماجرای فرار سرلشکر آیرم‌خان، رئیس نظمیه رضاخان از ایران است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به گزارش مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، سرلشکر محمد‌حسین آیرم از نظامیان سفاک دوره حکومت پهلوی اول، در سال 1261 هـ.ش متولد شد. او پس از تحصیلات مقدماتی، به روسیه رفت و در مدرسه نظام آن کشور، آموزش دید.

او با درجه افسری وارد قزاقخانه شد و توانست مترجم لیاخوف، فرمانده قزاق‌ها شود. آیرم‌خان، با تسلط کامل به زبان روسی، به تهران بازگشت و درپی کودتای 1299 رضاخان، با درجه سرهنگی وارد ارتش و به فرماندهی هنگ مازندران منصوب شد. به تدریج، مقام آیرم بالاتر رفت و درجه سرتیپی گرفت.

آیرم چند سالی در آذربایجان اقامت داشت، ولی در اثر شورش نظامیان در سلماس و کشته شدن سرهنگ ارفعی، فرمانده‌ آن‌جا، آیرم را به تهران احضار کردند و مدتی، رئیس دژبان و زمانی فرمانده لشکر سوار بود. او در سال 1310، به جای سرتیپ فضل‌ا... زاهدی، به ریاست شهربانی که در آن روزگار، نظمیه نام داشت، منصوب شد و مدتی بعد، واحد پلیس سیاسی ( اداره اطلاعات شهربانی) را دایر کرد . آیرم حدود پنج سال، رئیس کل تشکیلات نظمیه‌ ایران بود.


بیشتر بخوانید: سند جاسوسی رضاخان مطابق اسناد آمریکایی


او در سال 1312، درجه‌ سرلشکری گرفت و قدرت فوق‌العاده‌ای به دست آورد؛ به ویژه پس از عزل، تعقیب، حبس و مرگ تیمور تاش و سردار اسعد بختیاری که اولی وزیر دربار و دومی وزیر جنگ بود، قدرت آیرم افزایش پیدا کرد؛ به طوری که نخست‌وزیر و رئیس مجلس، از او دستور می‌گرفتند. مأموران آیرم، مقامات آن روز را طوری تحت نظر داشتند که همه روزه، گزارش مفصلی از اعمال، رفتار و کارهای آن ها، توسط آیرم به رضاخان داده می‌شد.

تبعید عدل‌الملک دادگر، رئیس مجلس وقت و زین‌العابدین رهنما، نماینده‌ مجلس و مدیر روزنامه‌ ایران، نتیجه گزار‌ش‌های آیرم بود. آیرم علاوه بر ریاست شهربانی، ریاست املاک رضاخان را هم برعهده داشت. او در جمع مال حریص بود و از هر چیزی سوء استفاده می‌کرد و بر ثروت خود می‌افزود. با این حال، آیرم می‌دانست که رضاخان، ظهور و بروز افراد قدرتمند را در اطراف خود، بر نمی‌تابد.

به همین دلیل، می‌دانست رضاخان به زودی به سراغ او هم خواهد آمد و سرنوشتی بهتر از تیمورتاش، سردار اسعد، اسدی متولی‌باشی و نصرت‌الدوله نخواهد داشت. با چنین رویکردی، آیرم نقشه گریز از کشور را کشید و در نیمه‌ دوم سال 1314 آیرم دست به تمارض زد و مدعی شد که سخت بیمار است و حتی وانمود می‌کرد قدرت تکلم ندارد و به همین دلیل، باید برای معالجه به اروپا برود. او برای جلب رضایت و موافقت رضاخان، به وی گفت که قصد دارد هدایای فراوانی با خود به سوئیس ببرد و آن ها را به ولیعهد (محمد‌رضا پهلوی که در آن کشور ظاهراً سرگرم تحصیل بود) تقدیم کند.

آیرم با این تمهیدات، موفق شد از رضاخان برای خروج از کشور کسب اجازه کند و در 29 آبان 1314 از ایران خارج شود. اما آیرم به جای سوئیس، به آلمان رفت و بدون این‌که به پزشک یا بیمارستانی مراجعه کند، حالش بهبود یافت! اتومبیل بسیار مجللی خرید و بیرق ایران را جلوی آن نصب کرد و با عنوان رئیس کل شهربانی ایران، با غرور تمام، مشغول گردش و تفریح شد! پس از یک سال، رضاخان فهمید مرغ از قفس پریده است؛ اما تلاش‌ها و ترفندهایش برای بازگرداندن آیرم کارگر نشد. او در 11 فروردین 1327، پس از عمل جراحی در یکی از بیمارستان‌های آلمان، در 65 سالگی درگذشت.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

سرلشکر «آیرم‌خان» چگونه از ایران گریخت؟

برچسب ها: خواندنی ، دانستنی ها
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.