سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گزارش می دهد؛

مصرف بی رویه آب برای آبیاری فضای سبز کشور / ضرورت تغییر شیوه‌های سنتی

آبیاری فضای سبز بیش از آنکه به سبز بودن چهره شهر‌های کشور منتهی شود به مصرف بی رویه منابع زیرزمینی ختم می‌شود چرا که روش‌های مورد استفاده در اکثر نقاط کشور غیراصولی و غیرکارشناسی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ نیمی از جمعیت جهان در دسترسی به آب سالم با مشکل مواجه هستند و خطر بی آبی ۲.۵ میلیارد نفر را تهدید می‌کند؛ تهدیدی که کشورمان ایران از آن مستثنی نیست.

چندی پیش جهانگیری معاون اول رییس جمهور گفته بود : در شرایطی قرار گرفته ایم که خشکسالی تقریبا تمام استان های کشور را در بر گرفته و حل مشکل محدودیت منابع آب شرب باید به عنوان یکی از مهمترین اولویت ها در دستور کار باشد. 


معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه کمبود آب از مسائل نخست کشور است تاکید کرده بود باید همه هر چقدر می توانیم برای حفظ منابع آبی تلاش کنیم.

تعریف تلاش برای حفظ منابع آبی گستره بسیار وسیعی دارد که از منزل فرد فرد ما تا صنعت ، کشاورزی و تا خیابان ها را شامل می شود ، خیابان هایی که این روزها شاهد کمترین همراهی برای حفظ منابع آبی هستند.

در حالی که در بسیاری از نقاط کشورمان  کاهش سطح آب موجب افت فشار و قطعی آب می شود اما بسیار دیده ایم ماشین های آبپاشی را که برای آبیاری مقدار کمی چمن چندین هزار و در مجموع چندین میلیون مترمکعب آب را به هدر می دهند.

 از جمله این ، خیابان های شهر گرگان مرکز استان گلستان که با تنش آبی مواجه است ، در این شهر هدر رفت میلیون ها مترمکعب آب صدای شهروندان را هم در آورده است.

یک شهروند گرگانی گفت : گاها دیده ام برای آبیاری یک فضای چند متری ماشین آبپاش با شیلنگ های پرفشار ، آب را در خیابان ها سرازیر می کنند .

پسر جوانی هم گفت : این آبیاری های غیراصولی یک بار موجب شد راننده موتورسیکلت که از دوستانم بود روی سطح آسفالت سر بخورد و روانه بیمارستان شود.

فرد دیگری هم گفت : در این کمبود آب در کشور هدر دادن حجم زیاد آب هیچ توجیهی ندارد و شهرداری باید نسبت به این موضوع حساس باشد و خودش را با شرایط جدید وفق دهد.

آقای کیانی کارشناس منابع طبیعی و استاد دانشگاه هم گفت : متاسفانه شیوه آبیاری غرقابی که سالهاست منابع آبی گلستان را در کشاورزی هدر داده هم اکنون در آبیاری فضای سبز استفاده می شود و این روش علاوه بر اینکه هیچ فایده ای برای گیاه و چمن ندارد موجب فرسایش خاک هم می شود .

وی ادامه داد : پاشیدن آب با فشار زیاد موجب سستی خاک و در نهایت فرسایش خاک می شود و لازم است مدیران شهری هر چه سریع تر شیوه های مدیریت فضای سبز را همگام با شرایط روز کنند.

در سطح شهر با چند کارگر فضای سبز صحبت کردم ، علاوه بر زمان نامناسب آبیاری که در گرمترین ساعت روز بود نوع آبیاری بسیار نامناسب بود.

یکی از کارگران در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگرگان؛ گفت: برای آبیاری محدوده ای که به ما واگذار کرده اند در یکی ازشهرک های گرگان روزانه ۶ تانکر آب با ظرفیت ۴۲ هزار لیتر مصرف می کنیم.

از کارگری پرسیدم چرا در ساعت تابش مستقیم آفتاب اقدام به آبیاری می کنند وی پاسخی در این باره نداد.

آقای کیانی استاد دانشگاه در این باره گفت: آبیاری فضای سبز در ساعات عصر تا قبل از طلوع خورشید که شدت تبخیر کم است باید انجام شود چرا که در طول روز آب بخار شده و به مصرف گیاه نمی رسد.    

ستوده نیا مسئول فضای سبز شهری در گفتگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگرگان؛ در رابطه با چالش های آبیاری فضای سبز شهری گفت: قصد داریم با ایجاد تمهیداتی میزان خسارت‌ها را به حداقل برسانیم و راندمان مصرف را افزایش بدهیم.

وی ادامه داد؛ استفاده از شیوه آبیاری قطره ای برای درختان در دستور کار است و در بخش هایی از شهر هم انجام شده و برای آبیاری چمن نیز تمیهداتی اندیشیده شده که به زودی اجرایی می شود.

وی با اذعان به اینکه در روش سنتی میزان هدر رفت آب بسیار زیاد است گفت : در آبیاری سنتی در سه هزار متر مربع ۳۰ هزارلیتر آب مصرف می‌شود.

رمضانی کارشناس فضای سبز شهری هم گفت : با کاهش منابع آبی ، دیگر کاشت چمن در بلوارها مقرون به صرفه نیست و کارشناسان فضای سبز شهری باید اقدامات جایگزینی را در دستور کار قرار دهند.

وی گفت : استفاده از مالچ های سنگی و کاشت درختان مقاوم به کم آبی راهکاری است که می توان در شرایط فعلی و با توجه به شرایط آینده کشور در پیش گرفت .

ترویج فرهنگ صرف جویی در مصرف آب و بهره گیری از تجهیزات نوین آبیاری اگر مورد توجه قرار گیرد می‌تواند در مصرف آب موثر باشد چرا که تغیرات شرایط اقلیمی  اجتناب ناپذیر و بهترین راهکار سازگاری با آن است.

گزارش از پوریا اسلامی

انتهای پیام / ا

برچسب ها: شورای شهر ، شهرداری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.