سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ما و شما ندارد، خاموشی برای همه است

خاموشی مقطعی در شبانه روز شامل تمام مناطق مازندران می‌شود و هدف شرکت توزیع برق استان از انجام  آن، ذخیره ۱۰ درصد از برق مصرفی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، مازندران با حضور ۱۷ میلیون مسافر تبدیل به مهمترین نقطه گردشگری کشور تبدیل شده و  به همان اندازه  یکی از پر مصرف‌ترین استان‌ های کشور به شمار می‌‌آید و در مقطع کنونی بیشترین خاموشی را  به خودش اختصاص داده است.

به گفته مسئولان تولید برق استان برای جمعیت ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری مازندران کافی است، اما حضور مسافران و گردشگران تابستانی باوجود موهبت‌ های فراوان، توازن بین تولید و مصرف را برهم می‌ زند.

یک درجه افزایش گرما یعنی ۱۰ درصد افزایش مصرف برق

قاسم شهابی مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: گرمای شدید موجب اوج گرفتن مصرف برق تا ۱۹۰۷ مگاوات شد در حالیکه سال گذشته اوایل شهریور چنین مقدار مصرف برقی را شاهد بودیم.

وی افزود: افزایش گرما در برخی از روز‌ها به ۷ درجه می‌‌رسد و الگوی مصرف نشان می‌ دهد با بالا رفتن هر درجه گرما، مصرف برق ۱۰ درصد بیشتر می‌ شود.

شهابی گفت: مسافرت تابستانی در دو ماه آینده بیشتر می‌‌شود و مطابق پیش بینی‌‌ها با کمبود برق مواجه خواهیم شد که البته در تمام کشور اتفاق می‌ افتد.

به خط شدن نیروگاه‌ های تولید برق برای رفع کمبود‌ها

شهابی مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران گفت: نیروگاه‌‌هایی مانند نیروگاه ۴۰۰ مگاواتی نکا و علی آباد کتول که در مدار تولید نبودند ، به کار گرفته شدند تا از حجم خاموشی‌ ها کاسته شود.

وی افزود: به دلیل مشکلات مالی و اعتباری، اجرای بسیاری از طرح‌ ها رنگ اجرا به خود ندید و برخی نیروگاه‌ ها وارد چرخه تولید نشدند.

شهابی گفت: کاهش غافلگیر کننده بارش و در نهایت  کمبود آب در پشت سد‌ها موجب شد تنها ۴۰ درصد از ظرفیت نیروگاه آبی استان وارد به کار گرفته شد و تولید ۵ هزار مگا وات برق استان دچار اختلال شود و توربین‌ها قابل استفاده نباشند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران گفت: بابت کمبود‌ها از همه مردم پوزش می‌‌خواهیم، اما انتظار می‌‌رود در این برهه کنونی همکاری کنند و تا جایی که ممکن است مصرف برق را کاهش دهند.

افزایش ۵.۵ درصدی مصرف برق در غرب مازندران

کیوان فرح زاد مدیرعامل شرکت توزیع برق غرب مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: اوج مصرف برق در غرب مازندران شهریور بود که به ۶۳۳ مگاوات رسید، اما امسال در ۲۱ تیر این رکورد شکسته شد.

وی افزود: غرب مازندارن به دلیل جاذبه‌های گردشگری همواره با اقبال بیشتری از جانب مسافران مواجه می‌‌شود و با توجه به گرما و سیل عظیم مسافران، مصرف برق ۵.۵ درصد افزایش داشته است.

فرح زاد گفت: با توجه به تغییر ساعت کار ادارات و همچنین مدیریت مصرف مردم، به طور روزانه ۱۶ مگاوات برق ذخیره می‌ شود.

۴ درصد کاهش مصرف برق حاصل تغییر ساعت کار ادارات مازندران

شهابی مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران گفت: جا به جایی ساعت کار ادارات موجب کاهش ۳ تا ۴ درصدی مصرف برق شده است که نامه درخواست ادامه این روند در دو ماه آینده به استانداری ارسال شد.

وی افزود: اگرچه قدیمی بودن ساختمان برخی ادارات امکان استفاده از ژنراتور را از بین برد ، اما در برخی از ساختمان‌ های اداری از جمله استانداری ژنراتور استفاده می‌ شود که در کاهش روند مصرف برق محسوس است.

شهابی گفت: به دستور استاندار تمامی ادارات تا ساعت ۱۳:۳۰ باید محل کار خود را ترک کنند و دستگاه‌ های برقی خود را خاموش کنند در غیر اینصورت برق آن‌ها قطع می‌ شود.

وی افزود: ادارات ۵ درصد مشترکان برق ما را تشکیل می‌ دهند در حالیکه ۱۰ درصد برق تولیدی را آن‌ها مصرف می‌ کنند.

ما و شما ندارد، خاموشی برای همه است

شهابی مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران گفت: برای شرکت توزیع برق هیچ منطقه‌ ای یا شخصی الویت ندارد و همه مناطق استان با خاموشی برق مواجه خواهند شد.

وی افزود: هر شهر حدود ۱۰ درصد مصرف برق خاموشی می‌بیند، به طور مثال اگر در شهر ساری ۲۰۰۰ مگا وات برق مصرف شود، با اندازه ۲۰۰ مگاوات خاموشی اعمال خواهد شد.

شهابی گفت: در برنامه خاموشی ارائه شده ، برق هر منطقه به مدت دو ساعت در زمان اعلام شده قطع می‌‌شود هرچند به دلیل اینکه زمان زیادی برای تدوین برنامه نبود، گاهی اشکالاتی در آن دیده می‌ شود.

وی افزود: برخی اوقات دلیل خاموشی بیشتر از حد اعلام شده کمبود برق نیست، بلکه مشکلات به وجود آمده در مدار و سوختن فیوز‌ها موجب ادامه قطعی برق می‌شود که رفع آن مدت زمان کوتاهی طول می‌‌کشد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق با بیان اینکه تلاش مسئولان در جهت کاهش زمان خاموشی است، گفت: از اول مرداد، مدت زمان خاموشی از ۲ ساعت به یک ساعت و نیم کاهش پیدا خواهد کرد.

تصویب قانون مدیریت مصرف برق راهگشای بسیاری از مشکلات

شهابی مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران گفت: گاهی برای همکاری بیشتر مردم و خاموش کردن لامپ‌ های غیر ضروری آنان، همکاران ما به خواهش متوسل می‌ شوند که شاید در آینده چنین روش‌ هایی جوابگو نباشد.

وی افزود: تصویب قانون مدیریت مصرف می‌ تواند از مشکل‌ های پیش رو بکاهد، زیرا در کنار کار‌های فرهنگی و آموزشی، جنبه فنی و مالی مصرف برق هم باید در نظر گرفته شود تا کسی که بیشتر مصرف می‌ کند، هزینه بیشتری متقبل شود.

شهابی از مردم بابت همکاری و تحمل سختی خاموشی برق تشکر کرد و از آن‌ها خواست با ادامه روند کاهش مصرف، به شرکت توزیع برق مازندران کمک کنند.

انتهای پیام/ م

گزارش از حامد گلی

برچسب ها: آب و هوا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.