سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گاردین: ترزا می در مدیریت انگلیس شکست خورده است

گاردین در مطلبی به بررسی شکست‌های سیاسی اخیر نخست‌وزیر انگلیس و بحران پیش‌روی دولت این کشور پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه گاردین در سرمقاله خود نوشت: طی 10 روز گذشته، نفوذ رو به زوال ترزا می، نخست وزیر انگلیس، در پارلمان این کشور در بحث برکسیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) نمایان‌تر شده است.

توافق ایجاد منطقه آزاد تجاری بین اروپا و انگلیس و دستورالعمل دولت این کشور درباره برکسیت که به منظور متحد کردن حزب محافظه‌کار مطرح شده بود، تنها توانست شکاف میان اعضای این حزب را بیش از پیش گسترده کند.

آخرین رای‌گیری‌های پارلمان انگلیس نشان داد ترزا می در مسائل مهم مرتبط با انگلیس، توانایی مدیریت مسائل را در اختیار ندارد.

گاردین در ادامه این مطلب نوشت: شکست ترزا می، دو دلیل عمده دارد. نخستین دلیل آن، نتیجه همه‌پرسی 2016 برکسیت بود که او مسئولیت اجرایش را بر عهده گرفت. دومین دلیل ناکامی می، از دست دادن اکثریت حزب محافظه‌کار در انتخابات پارلمانی سال 2017 بود. نمی‌توان بدون در نظر گرفتن آثار مخرب این دو دلیل به طور همزمان، بحرانی را که دولت می در روزهای آینده با آن مواجه خواهد شد، درک کرد.

همان‌گونه که «جاستین گرینینگ»، وزیر پیشین آموزش انگلیس، روز دوشنبه توضیح داد، سیاست احزاب پارلمان انگلیس هرگز به گونه‌ای نبوده است که پاسخگوی نتایج همه‌پرسی‌ها باشد. وقایع دو سال گذشته این کشور نیز شاهدی بر این ادعاست. نتیجه همه‌پرسی سال 2016 انگلیس در حقیقت درخواستی از پارلمان این کشور برای انجام امری بسیار دشوار و مهم بود که البته اکثریت اعضای پارلمان نیز قصد اجرای آن را نداشتند. این مسئله موجب شد میان دو حزب اصلی در پارلمان این کشور، شکافی عمیق ایجاد شود. این موضوع همچنین اعضای پارلمان انگلیس را دچار سردرگمی کرد؛ زیرا آن‌ها باید بین نظرات خود درباره اتحادیه اروپا، نظرات هم‌حزبی‌های خود و نظرات افرادی که به آن‌ها رای دادند تعادل برقرار می‌کردند.

ترزا می در سال 2017 انتخابات زودهنگام برگزار کرد زیرا تصور می‌کرد در آن پیروز خواهد شد. وی همچنین قصد داشت با برگزاری این انتخابات، برکسیت «سخت» را که پیش‌تر از آن صحبت کرده بود، به اجرا بگذارد. برگزاری این انتخابات تلاشی در جهت اعمال فشار بر اعضای حزب محافظه‌کار بود. در صورتی که وی در این انتخابات پیروز می‌شد، می‌توانست مخالفان خود را ساکت کند و با کسب اکثریت پارلمان، طرح خود برای برکسیت را به کرسی بنشاند. اما او در این امر پیروز نشد و پیشنهادش برای برکسیت مورد استقبال قرار نگرفت. مخالفان وی صدایی تازه یافتند و اکنون او دیگر اکثریت را در میان نمایندگان پارلمان در اختیار ندارد.

در ادامه این مطلب آمده است: حال، ممکن است ترزا می بتواند با تجدیدنظر در برخی از مواضع خود درباره برکسیت، فرمولی را که برای جلوگیری از پیش‌برد برنامه برکسیت نرم می‌خواسته است، به دست آورد. اما این مسئله نیز می‌تواند شکاف‌های درون‌حزبی را در میان محافظه‌کاران افزایش دهد. راه حل دیگر، می‌تواند انتخابات زودهنگام دیگری باشد که در آن محافظه‌کاران اکثریت پارلمان را به دست بگیرند. اما باید توجه داشت تا آغاز به اجرا در آمدن ماده 50 معاهده لیسبون درباره خروج کشورها از اتحادیه اروپا، مدت زیادی باقی نمانده است.

به همین دلیل است که پیشنهادها برای برگزاری همه‌پرسی دوم برای برکسیت می‌تواند از نظر سیاسی اهمیت بسزایی داشته باشد. این همه‌پرسی خصوصا در صورتی که ترزا می نتواند این بحران سیاسی را پشت سر بگذارد، با موفقیت چشمگیری روبرو خواهد شد. اتحادیه اروپا نیز برای محقق شدن این احتمال، تلاش خواهد کرد. بسیاری از ناظران درباره ایده برگزاری همه‌پرسی عادلانه به دلیل وقایع اخیر در انگلیس و نیز احتمال اندک بهبود شرایط در کوتاه مدت، ابراز تردید می‌کنند. اما در صورتی که لندن بخواهد خود را از این بحران رها کند، باید یک همه‌پرسی برگزار کند تا آثار مخرب همه‌پرسی پیشین را خنثی کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.