وی ادامه داد: مهم ترین مسیر ریلی به بنادر کشور، مسیر اتصال چابهار به شبکه ریلی با ایجاد مسیر ریلی زاهدان به ایرانشهر و ایرانشهر به چابهار است. این مسیر مهم ترین و طولانی ترین مسیر ریلی کشور است که با توجه به توسعه بندر چابهار، احداث زیرساخت های اتصال به این بندر در اولویت کاری وزارت راه و شهرسازی قرار دارد تا بتوان با اتصال ریل و احداث مسیرهای جاده ای از ظرفیت های این بندر به خوبی استفاده کرد.این پروژه تا کنون پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی داشته و معادل ۱۰۰ میلیارد تومان از محل منابع دولتی برای ان هزینه شده است. این در حالی است که طول مسیر مربوطه ۶۱۰ کیلومتر بوده و قرارداد اولیه آن معادل ۳۰۰۰ میلیارد تومان است.
خادمی با بیان اینکه تحقق زمان بندی پروژه نیازمند تامین منابع مالی است، افزود: جهت اتمام عملیات رقمی معادل ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ میلیارد تومان مورد نیاز است و در این راستا مذاکراتی با چند شرکت هندی و چینی انجام شده که هنوز برای تامین مالی پروژه از طریق فاینانس نتیجه ای حاصل نشده است و در صورت تأمین منابع مالی طی مدت زمانی ۲,۵ تا ۳ سال آینده پروژه مذکور تکمیل می شود.
وی با بیان اینکه در ادامه این مسیر از زاهدان به بیرجند و مشهد می رسیم، گفت: مسیر ریلی شمال به جنوب در محور شرق کشور در اولیت کاری دولت قرار دارد و در صورت توسعه زیرساخت های این مسیر می توان از چابهار به سمت محور شرقی کشور و نیز افغانستان، پاکستان و آسیای میانه ترانزیت کالا داشت.
معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه بنادر جنوبی کشور از جمله بندرعباس و بندر امام خمینی(ره) به ریل دسترسی دارند، اظهار کرد: به منظور استفاده هرچه بهتر از ظرفیت های بندر بوشهر و توسعه این بندر مسیر شیراز به بوشهر به طول ۴۵۰ کیلومتر باید با سرعت بیشتری در دستور کار قرار گیرد هر چند که منابع مالی این پروژه ضعیف است.
وی گفت: مسیر ریلی قزوین-رشت تا پاییز سال جاری تکمیل می شود و پس از آن می توان بندر انزلی را به شبکه ریلی متصل کرد. از این طریق میتوان دسترسی به سمت بندر آستارا و کشورهای شمال غربی در سمت غرب دریای خزر را داشت.
انتهای پیام/