سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با غول کشنده ای به نام وبا آشنا شوید + اینفوگرافی

بیماری وبا کشنده اما قابل پیشگیری است البته برای درمان موثر باید علائم را به موقع تشخیص داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  بیماری وبا بر اثر تجمع آب راکد در محیط ایجاد می‌شود و میکروب این بیماری در آب به تنهایی قابلیت زنده ماندن دارد و از طریق فاضلاب و مدفوع می تواند به دیگران سرایت کند.

علائم بیماری وبا

افرادی که دچار بیماری وبا می شوند علائمی مانند  اسهال خفیف بدون درد و بدون تب دارند البته  این بیماری گاهی همراه با استفراغ  است كه به سرعت و در ظرف سه الی چهار ساعت موجب كم آبی شدید بدن می شود و در صورتی كه آب و املاح بدن سریعا جبران نشود، باعث مرگ بیماران می شود.

 بیماری وبا از لحظه ورود تا هنگام بروز بیماری از چند ساعت تا پنج روز است، ولی معمولا طی  دو روز بیماری آشكار می‌شود؛ به محض شروع اسهال شدید، بایستی مایعات فراوان و ORS مورد استفاده قرار گیرد و سریعا به نزدیكترین مركز بهداشتی درمانی یا خانه بهداشت مراجعه شود.

راه های انتقال بیماری وبا

 بیماری وبا  به دو روش تماس مستقیم و غیرمستقیم  منتقل می شود و این عارضه از طریق تماس با مبتلایان به میكروب وبا مانند دست دادن، تماس با استفراغ یا مواد دفعی بیمار، ملحفه و لوازم آلوده او مثل لیوان، ظروف و حوله منتقل می شود كه همه این موارد، روش مستقیم انتقال بیماری وبا محسوب می شود.

در روش انتقال غیرمستقیم، بیماری وبا از طریق آلوده شدن آب چاه ها، استخرها، جویبارها و دریاچه‌ها با مدفوع  منتقل می شود.

خوردن سبزیجات و میوه‌های خام آلوده، تغذیه كودكان با بطری به جای شیر مادر، استفاده از شیر و بستنی آلوده كه از منابع غیر مطمئن تهیه شده باشند، از دیگر راه های انتقال وبا است.

درمان بیماری وبا

 مرحله درمان، نوشاندن آب و الکترولیت‌ها به بیمار است، گام بعدی مصرف آنتی‌بیوتیک است که به کاهش حجم مدفوع کمک می‌کند و مدت بیماری و سیکل انتقال را کوتاه و قطع می‌کند.

آنتی بیوتیک تتراسایکلین و داکسی سیکلین نقش مهمی در کاهش مدت و شدت بیماری وبا دارند، سایر آنتی بیوتیک‌هایی که برای درمان وبا مصرف می‌شوند شامل سیپروفلوکساسین و آزیترومایسین است، برای کودکان نالیدیکسیک اسید، فورازولیدون، کوتریموکسازول و اریترومایسین مناسب است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۵:۳۹ ۰۸ مرداد ۱۳۹۷
موسیر یکی از مواذ ظبیعی هست که وبارا نابود می کند واستفاده از موسیر درجاهای الوده مانع عفونت وبائی میشود