سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گاردین گزارش داد؛

افزایش بی‌سابقه دمای هوا در سراسر جهان/ از تجربه روزهای داغ‌ در الجزایر تا تلف شدن در کانادا

گاردین در گزرشی نوشت مناطق مختلف دنیا این هفته موج گرما و افزایش بی‎سابقه دما را تجربه خواهند کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی نشریه گاردین، اکثر مناطق مختلف دنیا از اروپا گرفته تا آفریقا، این هفته موج گرما و افزایش بی سابقه دما را تجربه خواهند کرد که نگرانی های زیادی را به وجود آورده است. 

این هفته در شرایطی در بخش‎های وسیعی از جهان، درجه حرارت بالای بی‌سابقه به ثبت رسید که موج گرمای شدید و طولانی، نگرانی ها را درباره آثار تغییرات آب و هوایی زمین دوچندان کرده است.

در طول ماه گذشته، همزمان با ثبت موج گرمای بی‌سابقه در ایالت کالیفرنیا و افزایش تقاضای مصرف وسایل سرمایشی، گزارش‎ها از کمبود شدید برق در این ایالت حکایت دارد.

الجزایر داغ‌ترین دمای هوا را که تاکنون به صورت موثق در آفریقا به ثبت رسیده، تجربه کرده است. گفته می شود هفته گذشته در 5 ژوئیه در یک ایستگاه هواشناسی در منطقه‌ای در صحرای الجزایر؛ حداکثر دمای 51/3 درجه سانتیگراد به ثبت رسیده است که بالاترین درجه حرارت ثبت شده موثق در آفریقا به شمار می رود.

افزون بر آن هفته گذشته سومین موج گرمای طولانی در انگلیس به ثبت رسید و شدت گرما به قدری بوده که گزارش ها از آب شدن سقف ساختمان علوم در گلاسکو و نیز وارد آمدن خسارت به یک قلعه باستانی در ولز حکایت داشت.

حتی با غروب آفتاب، دمای هوا در طول شب در اغلب بخش های کره زمین پایین نمی آید. به عنوان مثال در منطقه القریات واقع در سواحل عمان، دمای هوای شبانه همچنان بالای 42/6 درجه سانتیگراد باقی می ماند، که بالاترین دمای پایین ثبت شده شبانه در جهان به شمار می رود. دمای هوا در طول ساعات شبانگاهی در مرکز لس آنجلس نیز بالای 26 درجه سانتیگراد به ثبت رسیده که در مقایسه با ارقام مشابه در ماه ژوئیه در منطقه بی‌سابقه بوده است.

دانشمندان می گویند سال 2016 به علت حاکم شدن پدیده جوی ال نینو، به عنوان گرم ترین سال جهان به ثبت رسیده است. سال 2017 نیز جهان موج گرما را بدون پدیده ال نینو که دما را بالا می‎برد، تجربه کرد. امسال در پایان این چرخه آب و هوایی، روند رو به افزایش کلی دما همچنان ادامه داشته است.

سازمان جهانی هواشناسی درباره وقوع خشکسالی، آتش سوزی در بوته زارها و اراضی جنگلی و از دست رفتن محصولات کشاورزی در اروپا هشدارداده است.

کارشناسان با اشاره به نگرانی ها درباره تشدید تاثیر تغییرات آب و هوایی کره زمین بر حرکت جبهه‌های هوای گرم و سرد و بروز خشکسالی یا توفان‎های باران‌زای شدید، اعلام کردند یکی از علل سیلاب ویرانگر اخیر در ژاپن که دست کم 200 کشته بر جای گذاشت، این بود که سطح بارش‎ها چهار برابر سطح معمول بوده است.

انتهای پیام/

افزایش شدید دمای هوا در سراسر جهان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.