دانشمندان هشدار دادند گرمای بی‌سابقه در قطب شمال می‌تواند باعث بروز کولاک و طوفان‌های برفی شدید در اروپا شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین، موج گرمای بی‌سابقه در قطب شمال باعث نگرانی دانشمندان شده است. آنها هشدار دادند این گرمای بی‌سابقه می‌تواند باعث بروز کولاک و طوفان‌های برفی شدید در اروپا شود.

دانشمندان روز گذشته در پی افزایش بی‌سابقه دمای شمال کره زمین هشدار دادند گرم شدن قطب شمال ممکن است باعث بروز طوفان‌ها و کولاک‌های شدید در اروپا شده و خسارات زیادی در این منطقه ایجاد کند. این مساله مجددا توجه متخصصین را به مساله تغیرات آب وهوایی و گرم شدن کره زمین جلب کرده است.

در منطقه قطب شمال در فصل زمستان و تا پایان ماه مارس هیچ آفتابی وجود ندارد اما حرکت هوای گرم از سمت مناطق با عرض جغرافیای بیشتر باعث شده تا میانگین دمای قطب شمال روز گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درجه سانتیگراد افزایش یابد. این موضوع دانشمندان را در بهت و نگرانی فرو برده است.

مدیر مرکز زمین شناسی دانشگاه پنسیلوانیا در این باره به گاردین گفت: "این یک هشدار آشکار و واضح در میان تمام هشدارهایی است که همه ساله دریافت می‌کنیم."

موسسه هواشناسی دانمارک نیز در این باره گفت: تا اوخر دهه 1950 هرگز این میزان افزایش دما و حتی کمتر از آن نیز وجود نداشته است.

به اعتقاد دانشمندان، دلیل اصلی گرم شدن کره زمین، مصرف سوخت‌های فسیلی و تولید گازهای گلخانه‌ای مانند متان است.

«جسپر تایلگراد» کارشناس باسابقه هواشناسی در این باره به گاردین گفت: "بدون شک این گرما و حوادث ناگهانی مانند افزایش ناگهانی دمای قطب شمال در روز گذشته به حیات ما در کره زمین آسیب جدی وارد می‌کند. گونه‌های جانوری در شرایط برفی قطب به راحتی می‌توانند غذا پیدا کنند ولی با ذوب شدن برف‌ها کار  یافتن غذا سخت می‌شود و این حیوانات در معرض مرگ و انقراض قرار می‌گیرند. مرگ حیوانات برای چرخه حیات و در نهایت برای بشر خطرناک است."

بیشتر بخوانید: مرگ تدریجی یک خرس قطبی در اثر تغییرات آب و هوایی+ عکس و فیلم

انتهای پیام/

افزایش بی‌سابقه دما در قطب شمال

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار