سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آمریکا، چین را به جاسوسی از مانور نظامی خود در نزدیکی سواحل هاوایی متهم کرد

منابع نظامی آمریکا از حضور یک کشتی متعلق به ناوگان دریایی چین در نزدیکی سواحل هاوایی و خارج از قلمرو دریایی این کشور خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان ان، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد یک کشتی جاسوسی چین در حال حاضر در حال جاسوسی از مانورهای نظامی مهم آمریکا در سواحل هاوایی است. حضور ناوگان دریای چین در این مانورها به علت مخالفت آمریکا با ویژگی‌های نظامی‌گری چین در دریای چین جنوبی لغو شده است.

چارلز براون، سخنگوی نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: ناوگان دریایی آمریکا در اقیانوس آرام در حال رصد و نظارت بر یک کشتی نیروی دریایی چین بوده است که در حال عملیات در منطقه هاوایی در خارج از قلمرو دریایی آمریکا است. در ادامه بیانیه سخنگوی نیروی دریایی آمریکا آمده است: انتظار داریم که این کشتی در خارج از قلمرو دریایی آمریکا بماند و اقدامی در جهت برهم‌زدن عملیات دریایی آمریکا در اقیانوس آرام انجام ندهد.

در ماه می، چین از مانورهای نظامی آمریکا در سواحل هاوایی موسوم به تمرینات نظامی اقیانوس آرام که بزرگترین عملیات نظامی دریایی در دنیاست به علت آنچه از سوی پنتاگون عملیات نظامی ادامه دار چین با ویژگی‌های متضاد در دریای چین جنوبی است، خارج شد. پنتاگون استقرار موشک‌های ضد کشتی، سیستم‌های موشکی زمین به هوا و گیرنده‌های الکترونیکی را عملیات نظامی متضاد چین در دریایی چین جنوبی می‌داند.

یک مقام نظامی دریایی آمریکا در این باره به سی ان ان گفت: کشتی جاسوسی چین در 11 جولای وارد آب‌های هاوایی شده ولی هنوز وارد قلمرو دریایی آمریکا نشده است.

حضور کشتی نیروی دریایی چین همچنین از سوی فرمانده نیروی دریایی آمریکا نیز مورد انتقاد قرار گرفت. این فرمانده نیروی دریایی اعلام کرد: اینکه حضور یک کشتی که جزء مانور نظامی نیست، سبب برهم زدن مانور شود بسیار ناامیدکننده است. وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: امیدوارم و انتظار دارم تمامی دریانوردان به طور حرفه‌ای عمل کنند تا بتوانیم به تمرکز خود بر روی مانور فعلی ادامه دهیم و بتوانیم روحیه همکاری را که هدف این مانور محسوب می‌شود، تقویت نماییم.

یک مقام ارتش آمریکا نیز به سی ان ان اعلام کرد در سال 2016 نیز یک کشتی جاسوسی روسیه در همان منطقه مشاهده شد. در آن زمان چین در مانور نظامی حضور داشت.

بنابر گفته نیروی دریایی آمریکا، 26 کشور، 47 کشتی، 5 زیردریایی، بیش از 200 هواپیما و 25 هزار نفر در این مانور حضور خواهند داشت.

انتهای پیام/

برچسب ها: پنتاگون ، چین ، آمریکا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.