سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پایان یک دهه مزاحمت های پیامکی!

بیش از یک دهه است که پیامک‌های تبلیغاتی، بی هیچ ضابطه و قانون مشخصی، با طیف وسیعی از محتوا‌ها تبلیغ می‌کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  بهمن سال گذشته بود که وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات با طرح این وعده که پیامک های سیاه به زودی سفید می شوند، ازمصوبه ای خبر داد که با اجرای آن مشکل دریافت پیامک های تبلیغاتی ناخواسته به طور کلی حل می شود .

با اجرای این مصوبه قرار بود اپراتورها سامانه ای راطراحی کنند تا به مشترک این امکان را بدهدکه قبل ازدریافت پیامک، خودش آن را انتخاب کند. جهرمی تاکید کرد که با این اقدام، پیامک های سیاه تبلیغاتی با رضایت مشترک به پیامک سفید تبدیل و منافع مشترک در این خدمات درنظر گرفته می‌شود.حالا یک سال ازطرح این وعده گذشته و پیامک های سیاه نه تنها سفید نشده بلکه مزاحمت های پیامکی همچنان مشترکان را آزار می دهدو خبری هم از سامان دهی نیست. هرچند در سال های اخیر برای رفع مزاحمت های پیامکی ، سامانه های متعددی مانند سامانه 800و... راه اندازی ودرمقاطعی نیز طبق ضوابط موجودبا ارسال کنندگان پیامک ها از شماره های شخصی و سرشماره های ارسال کننده پیامک برخورد هایی شده است .

اماوضع موجودنشان می دهد هیچ یک از این راه حل ها تاثیری بر حل معضل پیامک های تبلیغاتی نداشته است به همین دلیل موضوع پیامک های تبلیغاتی همیشه یک پای ثابت انتقادات مشترکان تلفن همراه از طریق شبکه اجتماعی توئیتر به وزیر ارتباطات است که خواستار حل این معضل هستند.

به تازگی نیز طبق آن چه وزیر ارتباطات به مشترکان معترض وعده داده بود ، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی سامانه ای را با عنوان سامانه مدیریت دریافت خدمات ارزش افزوده و پیامک‌های تبلیغاتی در اپراتورهای تلفن همراه راه اندازی کرده است تا مشترکان بتوانند با استفاده از اپلیکیشن‌های مدیریت حساب خود و با ورود به منوی مدیریت خدمات ارزش افزوده و پیامک های تبلیغاتی، از امکانات این سامانه استفاده کنند!

یک دهه جولان پیامک های مزاحم روی اعصاب مردم
بیش از یک دهه است که پیامک های تبلیغاتی ، بی هیچ ضابطه و قانون مشخصی، با طیف وسیعی از محتواها ، از تبلیغ برای فروش کالاهای گوناگون گرفته تا پیامک هایی که ارائه خدمات مختلف گردشگری، پزشکی ، آموزشی و... را تبلیغ می کنند، برای مشترکان تلفن همراه ارسال می شود وهمین میزان وسیع دریافت پیامک باعث شده است مشترکان ،روزانه ده ها پیامک تبلیغاتی را با این مضامین دریافت کنند، به طوری که اغلب مشترکان از این که هر روز ناچارند بخش زیادی از وقت خود را برای حذف کردن پیامک های تبلیغاتی از گوشی خود صرف کنند، ابراز نارضایتی می کنند .

این نارضایتی ها تنها به این مسئله ختم نمی شود بلکه اغلب ما این تجربه را داشته ایم که پیامک های شخصی و مهم مان در لابه لای پیامک های تبلیغاتی زیاد گم می شود. با این حال به رغم اعتراض مستمر مشترکان و با وجود طرح وعده های مکرر از سوی مسئولان، راهکارهایی که تا کنون برای سامان دهی این روند پیاده سازی شده است ، نه تنها در حل این مسئله و کاهش پیامک های تبلیغاتی موثر نبوده بلکه بررسی ها نشان می دهد میزان پیامک های تبلیغاتی با افزایش هم مواجه بوده است . این درحالی است که شورای عالی فضای مجازی در سال ۹۳ با تصویب آیین نامه «سامان دهی پیامک های انبوه تبلیغاتی و ارزش افزوده»، سه نهاد وزارت ارتباطات، وزارت ارشاد و مرکز ملی فضای مجازی را متولی این موضوع قرار داد. دامنه این موضوع چنان وسیع است که در دوره ای وزیر ارتباطات وقت برای پاسخ گویی بابت موضوع پیامک ها به مجلس فراخوانده شد .

اما با وجود همه این اقدامات ، همچنان پیامک های تبلیغاتی معضلی برای مشترکان موبایل محسوب می شود.البته نباید این واقعیت را از نظردورداشت که سود هنگفتی که با ارسال پیامک های تبلیغی ، نصیب شرکت های ارسال کننده پیامک و اپراتورهای تلفن همراه می شود آن قدر بالاست که اجازه نمی دهد صاحبان منافع به راحتی از آن چشم پوشی کنند.

پیامک های تبلیغاتی هیچ گاه به صفر نمی رسد!
حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی درگفت و گو با خراسان و در پاسخ به این که چرا معضل پیامک های تبلیغاتی به رغم مصوبات گوناگون وصدور بخشنامه ها و راه اندازی سامانه های متعدد همچنان به قوت خود باقی است می گوید : ما معتقدیم ارسال پیامک های تبلیغاتی نسبت به قبل کمتر شده است اما نمی توان انتظار داشت که تعداد این پیامک ها به صفر برسد . البته ارسال پیامک از سرشماره ها به شدت کاهش یافته است اما هنوز هم مواردی وجوددارد .

قطع روزانه 1000 سیم کارت شخصی ارسال کننده پیامک
فلاح جوشقانی با بیان این که روزانه بیش از هزار سیم کارت شخصی را که اقدام به ارسال پیامک می کنند قطع می کنیم می گوید : اما دوباره با یک شماره جدید اقدام به ارسال پیامک می کنند به هرحال اگر بخواهیم این مسئله را برای همیشه برطرف کنیم به نظر می رسد به زمان بیشتری نیاز داریم اما انتظارمان این است که با وجودسامانه مدیریت پیامک های تبلیغاتی که به تازگی شاهد راه اندازی آن بودیم، معضل پیامک های ناخواسته برای همیشه برطرف شود .

چگونه پیامک های تبلیغاتی خود را مدیریت کنیم ؟

به دنبال اعتراض های گسترده مشترکان به ارسال پیامک های تبلیغاتی، به تازگی سامانه مدیریت دریافت پیامک های تبلیغاتی راه اندازی شده است تا مشترکان بتوانند دریافت پیامک های انبوه خود را مدیریت کنند .براین اساس مشترکان هر سه اپراتور تلفن همراه می‌توانند با مراجعه به سایت اپراتورها و نصب اپلیکیشن‌های مدیریت حساب خود و ورود به منوی مدیریت خدمات ارزش افزوده و پیامک های تبلیغاتی، از امکانات این سامانه استفاده کنند.دریافت اطلاعات راهنما برای آشنایی مشترکان با انواع پیامک ها، مشاهده وضعیت فعلی عضویت در سرویس های پیامکی، قطع یا برقراری دریافت پیامک های تبلیغاتی به تفکیک پیامک های مربوط به اپراتور یا دیگر پیامک ها و عضویت در سرویس های قابل ارائه اپراتور براساس دسته‌بندی‌های خاص، از امکانات سامانه مدیریت پیامک های ارزش افزوده و تبلیغاتی است . همچنین مشترکان می توانند در تماس با سامانه پیامکی 195 اعتراض خود را به پیامک‌های تبلیغاتی ارسال شده اعلام کنند . در این صورت اگر دو شکایت درباره مزاحم بودن پیامکی در سامانه 195 به ثبت برسد، رسیدگی به این شکایت ها در دستور کار قرار می گیرد.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.