وی افزود: در ادامه این اقدام و با توجه به افق طرح تفضیلی شهر همدان که در سال 95 به پایان رسید؛ تصمیم گرفتیم به منظور استفاده بهینه از زمان و پرهیز از فرصت سوزی؛ همزمان با پیشرفت طرح جامع شهر، طرح تفضیلی شهر همدان را نیز ادامه دهیم که این موضوع متاسفانه مغفول مانده و علی رغم تمامی زحماتی که توسط شهرداری و سایر دستگاه های متولی انجام شده است اقدامی صورت نگرفته است و علت تاخیر در این طرح را احتیاط بیش از اندازه در روند کار می دانم که همواره در مباحث مختلف در همدان وجود داشته است.
مولوی بیان داشت: همواره بر تحقق درآمدهای پایدار شهری، افزایش سرانه فضای سبز شهری، ایجاد فضاهای باز شهری و سلسه مراتب دسترسی ها و توسعه معابر تاکید داریم اما متاسفانه در عمل کوتاهی شده است که برای نمونه می توان به طرح 36 هکتاری کوی خضر(حد فاصل بلوار علاقبندیان تا امامزاده خضر) اشاره کرد که از سال 92 در کمیته فنی شهرداری، شورای اسلامی شهر و کمیسیون ماده پنج شورای عالی معماری استان مصوب شده ولی متاسفانه تا به امروز ابلاغ نشده و به دلیل همین تاخیر در ابلاغ؛ ضررهای زیاد مادی و معنوی در حال تحمیل به شهر است چرا که این منطقه مستعد و آماده ساخت و سازهای غیر مجاز، تخلفات شبانه و تبدیل به منطقه حاشیه ای دیگر در شهر است و از نظر مالی نیز منبع درآمدی مناسبی برای شهرداری و ساکنین منطقه است که در حال حاضر مغفول مانده و بر همین اساس اصرار داریم که هر چه سریعتر این طرح ابلاغ شود چرا که با توجه به بررسی های صورت گرفته مشکل خاصی وجود ندارد بلکه طرح در دفتر نظارت و توسعه عمران وزارت راه و شهرسازی معطل مانده است.
رییس شورای اسلامی شهر با بیان اینکه نباید اعتماد عمومی را از دست بدهیم اظهار داشت: مالکین زمینهای این منطقه برای طرح تفکیکی به شهرداری اعتماد کردند و روزانه به ما مراجعه می کنند تا مطالباتشان پیگیری شد که بایستی نسبت به احقاق حقوق شهروندان نیز احترام گذاشت و در این راستا و طی 5 سال گذشته زحمات زیادی توسط معاونت معماری و شهرسازی، واحد املاک شهرداری منطقه سه صورت گرفت تا اعتماد مالکین جلب شود.
مولوی در خصوص این طرح افزود: در این طرح 35 درصد خالص مسکونی در اختیار مالکین و 65 درصد از سطح آن در اختیار شهرداری است که برای معابر عمومی، مسکونی، فضاهای باز شهری، فضای سبز و کاربری های عمومی در نظر گرفته شده است که برای نمونه در زمینه توسعه فضای سبز احداث در این منطقه پارک 6 هکتاری در مقابل کوی رضا پیش بینی شده است که لازم به ذکر است تفکیکی های صورت گرفته در این منطقه استاندارد است و هیچگونه معابر زیر ده متری وجود ندارد.
رییس شورای اسلامی شهر همدان در ادامه افزود: یکی از سیاست های اصلی در حوزه مسکن و معماری و شهرسازی بازآفرینی محلات شهری با هدف ارتقا کیفیت زندگی شهری است که در دستور کار جدی دولت و وزارت راه و شهرسازی است که با توجه به عمر بالای ساخت و سازهای غیرمجاز در این منطقه، بازآفرینی محلات نیز مورد توجه است.
مولوی بیان داشت: این منطقه مستعد ساخت و سازهای غیر مجاز، حاشیه نشینی، تصرف معابر و کاربری های عمومی و افزایش مشکلات اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و امنیتی است که تعلل در اجرای این طرح هزینه های زیادی را به وجود می آورد که تقاضا داریم اداره کل راه و شهرسازی استان همدان پیگیر طرح مذکور در اداره کل نظارت بر طرح های توسعه و عمران وزارت راه وشهرسازی باشد.
این مقام مسؤول با بیان اینکه در این منطقه بن بست های ترافیکی زیادی وجود دارد گفت: با اجرای این طرح معابر موجود همچون منطقه زمین شهری، خضر و علاقبندیان که در بن بست قرار گرفته اند به معبر اصلی یادگار امام(ره) متصل خواهد شد و همچنین با بازگشایی معبر اصلی اتوبوس های درون شهری و ناوگان حمل و نقل عمومی به راحتی در این منطقه تردد خواهد کرد و مشکلات موجود در زمینه خدمات رسانی مطلوب به شهروندان مرتفع خواهد شد.
وی در ادامه با بیان اینکه نیازهای توسعه آینده شهر همدان بایستی در اولویت قرار گیرد افزود: کنارگذر شرقی – غربی همدان، اجرای جاده برگشت گنجنامه، تکمیل تقاطع های غیرهمسطح، اجرای تونل میدان سیزده آبان از جمله اقدامات مهم در توسعه و آینده شهر همدان است که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) نسبت به اجرای آنها اعلام آمادگی کرده است که بایستی از این فرصت بوجود آمده نهایت بهره را ببریم.
مولوی در این خصوص گفت: کنارگذر شرقی - غربی همدان که از سه راهی سد اکباتان به سمت بزرگراه کربلا امتداد خواهد داشت یکی از طرح های مهم برای شهر همدان است که در آینده اقتصادی و درآمدهای پایدار مدیریت شهری اثرگذار خواهد بود چرا که حدود 600 هکتار زمین در جاده رباط شورین که در دوره مرحوم بهنامجو تملک و خریداری شده است در این مسیر قرار گرفته است که بخشی از این زمین تبدیل به سایت نخاله شده است و حدود 20 هکتار نیز تبدیل به دهکده المپیک(ورزش محلات) اختصاص یافته است و الباقی زمین های لم یزرع و بایر است که اگر این کنارگذر اجرایی شود می توان در قالب درآمدهای کوششی منافع مالی و اقتصادی مدیریت شهری را تامین کرد.
وی به بیان برخی اقدامات و طرح های مهم و در دست مطالعه شهرداری همدان پرداخت و گفت: مدیریت شهری در سال جاری تلاش دارد با مطالعه و اجرای طرح های جدید و ارزنده سطح خدمات را افزایش دهد که در این راستا با راه اندازی نهضت آسفالت و افزایش سه برابری پخش آسفالت در معابر اصلی و فرعی شهر همدان نسبت به سال گذشته شهردار همدان قول داده است به صورت صد درصدی این موضوع محقق شود که در ادامه این قبیل اقدامات می توان به مطالعه احداث مسیر بازگشت گنجنامه از سمت تپه عباس آباد، احداث پارکهای 100 هکتاری ولایت و مطالعه پارک400 هکتاری در جوار سد اکباتان، بازگشایی معابر اصلی همچون طالقانی، سعیدیه شمالی وجنوبی، اعتمادیه شرقی و غربی، احداث وپیاده راه های بوعلی، میدان امام(ره) و اکباتان، تکمیل تقاطع های غیر همسطح شهر همدان و مطالعه تونل میدان ۱۳ آبان اشاره کرد.
این مقام مسؤول با بیان اینکه تمامی شهرداران همدان تلاش کرده اند تا موانع و مشکلات مرتفع شوند افزود: طی اواخر سال گذشته و سالجاری بازگشایی هایی در سطح شهر همدان داشتیم که که چند دهه معطل مانده بودند که تملک پلاک های موجود در این معابر توسط شهرداران گذشته پیگیری و در دوره شهردار فعلی به نتیجه رسید و امروز شاهد رضایت عمومی شهروندان در این خصوص هستیم.
مولوی در ادامه به تشریح برخی از این اقدانات پرداخت و گفت: جاده برگشت گنجنامه از ضروریات شهر همدان است که در زمان اوج ترددها با مشکل ترافیکی و تصادفات مرگبار روبرو است که مطالعه مجدد این طرح توسط دانشگاه بوعلی سینا با رعایت حفظ محیط زیست و گونه های گیاهی در دست انجام است که این طرح از باغ نیروی انتظامی شروع می شود و تا تپه عباس آباد ادامه دارد و به بلوار ارم ختم می شود.
وی در ادامه افزود: جذب گردشگر داخلی و خارجی از مهمترین ضروریات توسعه شهر همدان است که در این راستا اجرای طرح آرام سازی و کف سازی بلوار ارم با حدود 40 هزار مترمربع سنگ فرش با هزینه ای در حدود 20 میلیارد تومان در حال انجام است که با بهره برداری از امکانات تفریحی و گردشگری در این منطقه رونق اقتصادی شهر و توسعه صنعت گردشگری ارتقا خواهد یافت.
وی همچنین اشاره ای به وضعیت ترافیکی میدان سیزده آبان (پیشاهنگی) کرد و گفت: به منظور افزایش سرعت رانندگی و رفع موانع ترافیکی مطالعات تونل میدان ۱۳ آبان آغاز شده است که این پروژه از ادامه زیر گذر پیامبر اعظم(ص) خواهد بود و تا قبل از تقاطع رسالت ادامه خواهد داشت که در اجرای آن از فناوری های روز ترافیکی استفاده خواهد شد.
مولوی درباره ساماندهی ورودی های شهر همدان نیز گفت: مسیر ورودی بلوار سردار همدانی بازگشایی شده است و مسیر خروجی نیز در صورت همراهی چند شرکت مستقر در این منطقه تعریض می شود و اقدامات لازم در ورودی همدان از سمت جاده ملایر به سرعت در حال انجام است.
وی با بیان اینکه بایستی در تصمیم گیری جسارت به خرج دهیم و فرصت سوزی ها را کنار بگذاریم گفت: شهرداری ها نهادی غیردولتی هستند که هیچ بودجه دولتی ندارند و به صورت درآمد هزینه اداره می شوند که برای نمونه هزینه جاری شهرداری همدان به طور میانگین ماهیانه بین 10 تا 13 میلیارد تومان است که درآمدها به سختی تامین می شود که بایستی برای تامین منابع مالی تلاش زیادی کرد که با توجه به اینکه بانک شهر بانک تخصصی شهرداری ها است می توان از ظرفیت های این بانک در اداره ی امور شهر همدان بهره گرفت و در جلسهای که با مدیر قبلی این بانک داشتیم از اختصاص حدود 2 هزار میلیارد تومان ردیف اعتباری برای شهرداری همدان خبر داده شد که اگر چه سود آن مقداری بالا است اما با توجه به نوسانات شدید بازار ارز به ویژه در چهار ماه اخیر اگر به این سمت حرکت نکنیم قطعا با مشکلات عدیده ای برای اداره شهر روبرو هستیم که برای نمونه می توان به خرید چند دستگاه مترو باس برای شهر همدان اشاره کرد که به دلیل افزایش چند برابری قیمت ارز متاسفانه برای خرید آنها به مشکل برخورد کردیم.
رییس شورای اسلامی شهر همدان در پایان افزود: خوشبختانه شهردار جوان همدان اشراف کاملی به موضوعات شهری دارد و مجموعه بزرگان شهر و مدیران ارشد استان و نمایندگان شهر نیز ایشان را قبول دارند و همگی کمک می کنند تا توسعه و آبادانی شهر سرعت بگیرد که با توجه به جسارت ایشان می توان به آینده شهر خوشبین بود که در این میان پذیرای حمایت ها و انتقادات سازنده و پیشنهادات راهگشای فعالان رسانه استان در راستای تحقق اهداف مورد نظر هستیم.
انتهای پیام/د.ا