وی افزود: بیشترین درصد پیشرفت فیزیکی کار مربوط به بخش جنوبی راهآهن، حدفاصل چابهار تا ایرانشهر به طول ۳۱۰ کیلومتر است که هماکنون ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۱۵۰ کیلومتر از آن تا پایان سال آماده ریلگذاری میشود.
کرد بابیان اینکه برای به اتمام رسیدن این پروژه ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، تصریح کرد: هندیها قرار است با یک خط اعتباری ۹۰۰ میلیون دلاری این پروژه را تأمین اعتبار کنند، اما با توجه به اهمیت پروژه رایزنیهایی هم با صندوق توسعه ملی برای اختصاص منابعی به این پروژه انجامشده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان تأکید کرد: خط آهن چابهار-زاهدان و امتداد آن تا مشهد و سرخس (مرز ترکمنستان)، اقتصادیترین پروژه ریلی ایران است که امکان دسترسی کشورهای حوزه اقیانوس هند و بهویژه هند با افغانستان و آسیای میانه و در مقابل دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه با آبهای آزاد را از راه بندر چابهار فراهم میکند.
وی گفت: بارهای ترانزیتی که هدف چابهار هستند تا از چابهار به آسیای میانه و افغانستان بروند و یا از این کشورها از راه چابهار صادر شوند ریل پسندند و به دلیل تناژ بالا و طی مسافت طولانی اقتصادی است تا با ریل ترانزیت شوند بنابراین خط آهن چابهار-زاهدان و امتداد آن تا سرخس اقتصادیترین پروژه ریلی ایران است.
انتهای پیام/ع