سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران گزارش می‌دهد:

مددجوی دیروز، کارآفرین امروز

بانوی کارآفرین چمستانی زیر پوشش حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) مازندران توانست با ایجاد اشتغال برای ۲۰ نفر روحیه امید و خودباوری را زنده کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، خانم سارا کاویان بانوی کارآفرین چمستانی در کودکی به دلیل فوت مادر مجبور به ترک تحصیل شد.

وی از سن ۱۱ سالگی مسئولیت نگهداری از ۱۲ خواهر و برادر کوچک‌تر از خودش را با همه کوچکی و کمک سن وسال بودن بر عهده گرفت و در رسیدگی به امورات آن‌ها به پدرش کمک می‌کرد.

وی برای شاد کردن خانواده ، نشاندن لبخند بر چهره آن‌ها و رفع کمبود‌های زندگی در نبود مادر همه توان خود را به کاربست و در سن ۱۷ سالگی ازدواج کرد و یکی از شرایطش برای ازدواج نگهداری از خواهر و برادرانش بود ، اما یک سال بعد از ازدواج در حالیکه پسرش ۱۷ روزه بود همسرش فوت کرد.

ایجاد اشتغال با سه راس گاو

بانوی کارآفرین چمستانی با بیان اینکه پس از فوت همسرش به کمیته امداد مراجعه کرد و با دریافت وام سه رأس گاو خرید و با رسیدگی به دام، آن‌ها را به ۶ رأس افزایش داد ، گفت: یک سال پس از آن در شهرستان به عنوان دامدار نمونه شناخته شد ، ولی متأسفانه براثر شیوع تب برفکی دام‌ها از دست داد.

کاویان افزود: بعد از مدتی برای اینکه بتواند معیشت خانواده را تأمین کند در شرکتی مشغول به کار شد ، ولی حقوق آنجا کفاف زندگی را نمی‌داد بنابراین در شالیزار‌ها به کار نشا و درو برنج به عنوان کارگر مشغول شد.

فروش پای مرغ اولین تجربه در بازار

این کارآفرین ۴۹ ساله چمستانی با اشاره به اینکه باوجود سختی‌ها نا امید نشد ،گفت:برای اولین بار یک جعبه پای مرغ خریداری و برای فروش به بازار برد که در آن روز با سودی که از فروش حاصل‌شده بود ، متوجه شد در این کار موفق‌تر هست.

کاویان با بیان اینکه تا یک ماه این کار را ادامه داد، افزود: دریکی از روز‌ها توسط یکی از آشنایان ۴۰ قطعه مرغ و اردک برای فروش به بازار هفتگی شهر برد و فقط به فروش محصولات و خانواده فکر کرد.

بانوی کار آفرین چمستانی گفت: آن روز از فروش مرغ و اردک‌ها سود خوبی نصیبش شد و لطف خدا را بیش‌ازپیش احساس کرد.

راه اندازی سالن پرورش طیور با هدف اشتغال ثابت و پایدار

کاویان با بیان اینکه با ترغیب آشنایان برای دریافت وام، بار دوم به کمیته امداد مراجعه کرد، ادامه داد: این بار هم تقاضای دریافت وام کرد که خوشبختانه با این وام مسیر زندگی‌اش به‌کلی تغییر کرد، که این امر سبب انگیزه‌ بسیار برای کار و تلاش بیشتر شد و توانست یک سالن پرورش مرغ، اردک و غاز ایجاد و امکانات لازم را در آن فراهم کرد.

بانوی کارآفرین چمستانی گفت:امیدش هرروز برای ادامه کار بیشتر می‌شد، تا آنجا که دیگر مجبور نبود مانند اوایل کارش مرغ و اردک‌های آماده طبخ را در سینی نهاده یا در فرغون بگذارد و یا با سه چرخه برای فروش به بازار ببرد.

وی افزود: با سودی که از فروش مرغ‌ها و اردک نصیبش شد یک دستگاه خودرو وانت خرید آنقدر در کارهایش پیشرفت داشت که توانست مرغ و اردک و غاز آماده طبخ رستوران شهرستان‌های چالوس، نور، محمودآباد، چمستان وحتی کرج را تامین کند.

وی گفت: دیگر درهمه جا دارای وجهه خاصی بود و همه او را به‌عنوان خاله سارا می‌شناختند خاله سارایی شد که پله به پله موفقیت را طی کرد تا بتواند با کار وتلاش هزینه تحصیل و ازدواج خواهر و برادرانش را تأمین کند و با رساندن آن‌ها به مدارج بالای کاری و تحصیلی تا حدودی به آرزو‌های خودش رسیده باشد.

خاله سارای چمستان با اشاره به اینکه پیشرفت در کارش باعث شد تا با ایجاد اشتغال به‌صورت مستقیم برای ۲۰ نفر روحیه امید و خودباوری را در آن‌ها زنده کند، ادامه داد: امروز خوشحال است که به‌عنوان یک الگو از او در شهر یاد می‌شود و هر طور که از دستش بربیاید دست نیازمندان را می‌گیرد.

وی با بیان اینکه با تلاش بسیارش خواهر و برادرانش ازلحاظ شغلی و تحصیلی و همچنین در زندگی انسان‌های موفقی هستند، افزود: خدا را شکر می‌کند که پسرش و همه خانواده‌اش قدر این زحمات و سال‌های ازدست رفته جوانی‌اش را می‌دانند و وجودشان امیدبخش وجودش است.

موفقیت‌های خانواده خاله سارا پس از پشت سر گذاشتن سکوی‌های موفقیت

خانم کاویان با شاره به اینکه طی این سال‌ها با هر موفقیت خواهر و برادرانش بارقه امید در وی بیشتر شد، افزود:یکی از خواهرانش در حال حاضر دانشجو دکترای بیوتکنولوژی ژنتیک (سرطان شناسی انسانی) است و با وجود اینکه خانم دکتر است در کار‌ها کمکم می‌کند.

وی گفت: در واقع توانست با کار وتلاش شرایطی را فراهم کند که خواهر و برادرانش خوب درس بخوانند که پنج نفر از آن‌ها در ارگان‌های دولتی مشغول به کار شوند.

وی افزود: پسرش در درس و رشته ورزشی موردعلاقه‌اش «بوکس» توانست به موفقیت‌هایی دست یابد در مسابقات استانی مقام اول را کسب کند و هم اکنون مربی بوکس شهرستان نور است.

کاویانی گفت:، خودش هم تشنه درس ومدرسه بود وبعد از وقفه طولانی در تحصیل طی این سال‌ها سعی کرد با حضور در کلاس‌های شبانه تا مقطع دیپلم درس بخوانم وقتی به گذشته اش می‌اندیشد و موفقیت‌های امروز خواهر و برادرانم را می‌بیند از آلام و خستگی هایم کاسته می‌شود؛ خوشحال است که توانستم جای خالی مادر را هرچند ناچیز برایشان پر کند.

اگر گذرتان به بازار‌های هفتگی در غرب مازندران مخصوصاً نور، چمستان و نوشهر بیفتد قطعاً نام خاله سارا این «بانوی کارآفرینی که الگوی شهر شد» را خواهید شنید.

یکی از فعالیت‌های اساسی کمیته امداد امام خمینی (ره)، انجام فعالیت‌هایی است که به ایجاد روحیه خوداتکایی و اعتماد به خود، علاقه و استقبال از کار منجر می‌شود به نحوی که افزایش حجم این گونه فعالیت‌ها در مقایسه با سال‌های قبل را می‌توان به عنوان نشانه‌ای از اهمیت این موضوع تلقی کرد.

هدف این فعالیت‌ها نیز کمک به درآمد خانوار‌ها و ایجاد مشاغل مکمل جهت بهبود رفاه خانوار‌های تحت پوشش است؛ بنابراین بررسی میزان استقبال و تمایل مددجویان نسبت به طرح‌های اشتغال‌زای کمیته امداد می‌تواند منجر به اثربخشی چنین طرح‌هایی در راستای توسعه کارآفرینی اقشار فقیر جامعه شود.

مهم‌ترین عوامل موثر بر استقبال مددجویان از طرح‌های اشتغالزا، شامل آگاهی مددجو از وجود طرح، تجربه خوب سایر مددجویان، مناسب بودن مدت بازپرداخت وام اشتغال، اعتماد و اطمینان مددجو نسبت به پرداخت وام، رسیدن به خودکفایی در زمان کوتاه، رضایت از روند آسان دریافت وام‌های اشتغال و ایجاد مهارت‌های کارآفرینانه در مددجو بودند.

شفاف سازی و روشن کردن اهداف طرح‌های اشتغال‌زا برای مددجویان، دریافت ضمانت‌های قابل ارائه و راحت برای مددجویان وام گیرنده توسط بانک‌ها از جمله پیشنهاد‌های این مطالعه در راستای عوامل موثر بر استقبال از طرح‌های اشتغال‌زا توسط مددجویان است.

هزار نفر مددجوی در نوبت دریافت تسهیلات اشتعال زایی

سید اصغر رضایی طالشی معاون خودکفایی اشتغال کمیته امداد امام خمینی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  گفت: از ابتدای امسال تاکنون۳ میلیارد تومان تسهیلات به ۱۵۳ طرح مددجویان کمیته امداد از صندوق امداد ولایت استان پرداخت شد.

وی افزود:این تسهیلات در بخش دامداری، شیلات، صنایع دستی، خدمات، فعالیت تولیدی و صنعتی به مددجویان و قشر‌های کم درآمد استان ارائه و هزینه شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۵۰ پرونده مددجویان استان به بانک‌های عامل معرفی شده است گفت: هزار و ۲۰۰ نفر از متقاضیان مددجویان نوبت دریافت تسهیلات برای اشتعال زایی در استان هستند.

معاون خودکفایی اشتغال کمیته امداد امام خمینی مازندران با اشاره به اینکه سال گذشته از محل منابع بانکی ۴هزارو ۵۵۱ طرح با ۷۹ میلیارد تومان اعتبار جذب شد گفت:: از صندوق اشتغال نیازمندان امداد ولایت ۹۳۹ طرح با ۱۳ میلیارد تومان تسهیلات در بخش دامداری، شیلات، صنایع دستی، خدمات، فعالیت تولیدی و صنعتی به مددجویان و قشر‌های کم درآمد استان پرداخت شده است.

رضایی افزود: این با اجرای طرح و پرداخت تسهیلات ۵۱۲ خانوار مددجویان کمیته امداد به مرحله خودکفایی توانمندسازی اقتصادی رسیده ا. ست.

افزایش ۳ برابری مستمری مددجویان مازندران

نوروزی مدیرکل کمیته امداد مازندران با بیان اینکه ازمحل حمایت دولتی بیش از ۶۰ درصد کمک معیشت مددجویان کمیته امداد وبهزیستی استان پرداخت می‌شود گفت: با موافقت مجلس و دولت مستمری ماهانه مددجویان کمیته امداد و بهزیستی برای خانوار معیشت بگیراز ۵۳ هز ار تومان به ۱۴۲ هزار تومان رسید که ۳ برابر افزایش یافته است.

وی افزود:۷۲ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد هستند که ۵۲ هزار خانوارمستمری بگیر و ۲۰ هزارخانوار موردی در استان از خدمات این نهاد بهره‌مند هستند.

نوروزی بابیان اینکه از افزایش ۶۳ هزار خانوار معیشت بگیر در استان خبرداد و گفت: در این بخش ۱۱ هزار خانوار خروجی داشته است که ۳۰ درصد از توانمندسازی اقتصادی و اشتغال بهره‌مند شدند.

وی گفت: براساس تعهدات پارسال ۶ هزار فرصت شغلی با تسهیلات ۸۰ میلیاردتومان از بانک‌های در استان پرداخت شد.

وی افزود: ۱۵ میلیارد تومان با مشارکت خیران داخل و خارج استان برای حمایت ایتام و اطعام کمک شده است.

 

 

با تأکید بر  اینکه ایجاد مشاغل پایدار با درآمد مناسب برای مددجویان می‌توانند توانمندسازی، مدل‌سازی و پشتیبانی سه مؤلفه راهبردی برای مدیریت جریان ایجاد فرصت‌های شغلی در این نهاد فراهم میکند.

یکی از دلایل پایداری طرح‌های اشتغال مددجویان را نظارت این نهاد قبل، حین و بعد از دریافت تسهیلات اشتغال‌زایی است و برنامه‌های جدید اشتغال با هدف ارتقاء پایداری و افزایش درآمد طرح‌های اقتصادی، اصلاح الگوی توسعه و اجرای جدید توسعه کسب وکار در دستور کار کمیته امداد قرار گرفته است.

ایجاد  ۳ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) 

حجت‌الله عبدالملکی معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد مازندران گفت: ۲۱۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل منابع بانکی و صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت برای اشتغال زایی مددجویان این نهاد جذب شده است.

وی افزود: جذب تسهیلات اشتغال زایی امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۹ درصد رشد داشته است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد مازندران گفت: سه ماه نخست امسال ۱۳ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) استان ایجاد شده است.

وی بر ضرورت تقویت ایجاد فرصت شغلی با همکاری موسسه‌های کاریابی به دلیل پایداری آن تاکید کرد و گفت: در این مدت هزار مددجو نیز در این موسسه‌های شاغل شده و نیز ۱۵ هزار مددجو در دوره‌های آموزش مهارتی شرکت کردند.

وی با بیان اینکه توانمندسازی، ایجاد و تقویت توان درآمدزایی مددجویان کمیته امداد از سال ۷۴ در دستور کار این نهاد قرار گرفته افزود: تاکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار فرصت شغلی برای مددجویان ایجاد شده که بخش عمده آن مربوط به دهه ۹۰ است.

گزاش از سکینه رستمی آله خیلی

انتهای پیام /آ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.