سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دبیر ستاد کانون های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور:

مساجد در حوزه فرهنگی دین طلایه دار هستند

دبیر ستاد کانون های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور گفت: مساجد در حوزه فرهنگی دین طلایه دار هستند و اگر بتوانیم این کار را به نحوه احسن انجام دهیم باعث مصونیت جامعه می شویم.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، در همایش گردهمایی مسوولان ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، که  امروز در هتل سپاهان برگزار شد، حجت السلام و المسلمین حبیب ارزانی با اشاره به یکی از روایات حضرت امام علی(ع)، به این مضمون که اگر یک نفر، به واسطه تو هدایت شود، از هرآنچه خورشید بر آن می تابد افضل تر است، اظهار داشت: تمام انبیا از طرف خدا آمدند تا حق را با هدایت به خدا برسانند همان کاری که ما باید در مساجد اناجم دهیم.

وی هدایت را مهم ترین موضوعی دانست و تصریح کرد: مساجد در حوزه فرهنگی دین طلایه دار هستند و اگر بتوانیم این کار را به نحوه احسن انجام دهیم باعث مصونیت جامعه می شویم.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند روحانی در مسجد جلودار است، گفت: رییس مذهبی مسجد، روحانی است و تمام انجمن ها، نهاد ها و سمن ها باید این زعامت را بپذیرند.

به گفته وی هدایت گری، کار اساسی روحانیون در مساجد است و ما نیز حکم بازوان آن ها را داریم.

حجت السلام ارزانی با بیان اینکه دو عامل اساسی روحانیون با رهبری امام خمینی(ره)، و حضور تمام مردم نقش ویژه ای در شکل گیری انقلاب داشت، گفت: بعد از گذشت چهل سال از عمر انقلاب، همه حرکت ها، خط مشی ها و برخوردها باید بر اساس این اتفاق مبارک باشد.

وی ادامه داد: دشمنان پس از گذشت ۴۰ سال، همین دو گروه روحانیون و مردم را هدف می گیرند که توفیقاتی هم در ایجاد فاصله روحانیون، ایجاد شکاف بین روحانیون و مردم، تفرقه بین خود مردم داشتند.

این مقام مسوول از شهید بهشتی به عنوان مرد تقوا، علم و دین یاد کرد که تمام قد در صحنه ایستاد و وجود خود را وقف اسلام کرد و امروز از این روحانیون در جامعه کم نداریم.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود افزود: حیات بشری با تفاوت شکل می گیرد و بشر با برتری در شکل ظاهری، سلایق و علایق و رفتارش، زیست اجتماعی خود را به سامان می رساند.

ارزانی تعامل برای بشر یک  اصل است و ما باید خودمان در مسجد یاد بگیریم و بعد به دیگران آموزش بدهیم که محل این اتفاق مبارک باید حول محور ولی فقیه در نظام اسلامی وروحانین در کانون های فرهنگی مساجد باشد.

وی افزود: تفاوت سلایق ما امری طبیعی است، اما قرار نیست مدیران متعدد در عرض یکدیگر قرار بگیرند چراکه این سیاست گذاری در نظام اسلامی شکل گرفته است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارتباط چهره به چهره را امری ضروری دانست و ادامه داد: امیر المومنین در این خصوص مدل های زیبایی را ارایه دادند که از آن آگاهیم ولی عمل به آن را نمی دانیم.

حجت السلام و المسلمین ارزانی تصریح کرد: امام علی(ع)، مردم را به دو دسته تقسیم کرد و به مالک گفت: مردم یا برادر دینی تو یا مسیحی و سکولار و بی دین هستند، وظیفه تو مدارا با هر دو آن ها است.

وی ادامه داد: مردم به این نظام اسلامی، این ایدلوژی رای دادند و ما باید همین دیدگاه را در مساجد حفظ کنیم.

این مقام مسوول مساجد را از آن خدا و برای خدا دانست و گفت: در کار گروهی، باید با قوت و خرد جمعی به پیش ببریم.

حجت السلام و المسلمین ارزانی با اشاره به اینکه الگوی اجرایی ما در استان سیستان و بلوچستان و کرمان با اصفهان و یزد و شیراز متفاوت است، تاکید کرد: وظیفه ما بستر سازی، تمحیل، تسهیل و ریل گذاری با توجه به این شرایط است.

وی الگوی اجرایی در شمال، جنوب، شرق و غرب اصفهان را متفاوت دانست و افزود: کسانی که در مساجد حضور دارند باید مدل های مختلف  را شناسایی و به سراغ مردم بروند چراکه حضور تک تک آن ها در مساجد مهم است.

حجت السلام والمسلمین ارزانی افزود: مشورت اصل قرآنی است چراکه امر خدا مطاع است و ما برای خدا مشورت نمی کنیم، اما امر شما نیاز به مشورت دارد.

این مقام مسوول ادامه داد: نکته دیگر اخلاق مداری و اخلاق محوری است و جامعه به این نکته نیاز اساسی دارد.

حجت السلام و المسلمین ارزانی از کادرسازی و تربیت کادر نیز به عنوان اصل پنجم کارگروهی یاد کرد و افزود: مسجد یعنی پویایی، انفعال و باید روزمرگی دور شود و به کانون فعالیت تبدیل شود.


 انتهای پیام/ س

اظهار نظر مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره کانون های مساجد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.