سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انضباط و محبت؛ ۲محور مهم فرزندپروری/ مراقب زمان‌های پراسترس در زندگی فرزندان باشیم

کارشناس سلامت روان مرکز خدمات جامع سلامت اکبر آباد، گفت: در فرزندپروری دو محور عمده وجود دارد؛ محور محبت که به «پذیرش» مربوط است و محور انضباط، محدودیت و کنترل که با موضوع «توقع» مرتبط است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ سلیمه داستان کارشناس سلامت روان مرکز خدمات جامع سلامت اکبر آباد، گفت: در فرزندپروری دو محور محبت و انضباط وجود دارد که با «پذیرش» و «توقع» مرتبط است.

وی افزود: منظور از شیوه‌های فرزندپروری، روش‌هایی است که پدر و مادر برای تربیت فرزندان خود به کار می‌گیرند و بیانگر نگرش‌هایی است که آن‌ها نسبت به فرزندان خود دارند؛ همچنین شامل معیار‌ها و قوانینی است که برای فرزندان خویش وضع می‌کنند.

داستان ادامه داد: روش‌های مختلف فرزند‌پروری بر اساس تعادل بین توجه و محبت والدین نسبت به فرزندان و همچنین بر اساس وضع محدودیت‌ها و انتظارت آن‌ها از نوجوانان تعیین می‌شود که با استفاده از تکنیک‌هایی می‌توانید تعادل و توازن را بین دو محور انظباط و محبت برقرار کرد.

این کارشناس سلامت روان با بیان تکنیک‌های موثر در این زمینه گفت: اختصاص زمانی در روز برای گفتگو با فرزندان، درک احساس فرزندان و احترام به آنان، گوش کردن فعال، سوال کردن از فرزندان و افزایش تشویق‌ها نسبت به انتقاد‌ها و توجه به کنجکاوی نوجوانان می‌تواند در بهبود فرآیند فرزندپروری موثر باشد.

او در ادامه به خانواده ها، توصیه کرد: روزانه دست کم ۱۵ دقیقه به کاری که فرزندتان خواسته بپردازید؛ هفته‌ای یک بار فعالیتی مشترک را با فرزندتان ترتیب دهید؛ از فعالیت‌های فرزندتان حمایت کنید؛ همواره رفتار خوب را با واکنش فوری پاسخ دهید؛ از زمان غذا خوردن برای در میان گذاشتن کار‌های روزانه استفاده کنید و مراقب زمان‌های پراسترس در زندگی فرزندتان باشید.

داستان، به نقش جلسات خانوادگی اشاره کرد و گفت: جلسات گردهمایی اعضای خانواده زمان مناسبی است تا درباره مسایل خانواده یا برنامه‌های پیش رو به همفکری بپردازند؛ این جلسات منجر به افزایش همبستگی خانواده، افزایش همکاری و کاهش اختلافات در خانواده، افزایش عشق و احترام متقابل، افزایش سازماندهی خانواده و پیشگیری از بحران‌های پیش بینی نشده می‌شود.
انتهای پیام/ر

انظباط و محبت؛ دو محور مهم فرزند پروری

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.