سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افت محصول و کم آبی در محصول نخیلات و مرکبات کازرون

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: خشکسالی و کمبود آب باعث افت محصول در نخیلات و مرکبات در این شهرستان شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ عبدالصاحب قائمی مدیر جهاد کشاورزی کازرون بیان کرد: از ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار نخیلات در این شهرستان ۴ هزار هکتار از محصول نخیلات به دلیل کم آبی دچار افت محصول شده است.

وی با اشاره به اینکه از ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار مرکبات حدود ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار سطح زیر کشت انار و در مجموع یک هزار هکتار از درختان مرکبات و انار شهرستان کازرون دچار کمبود آب هستند، افزود: ۳۰ هکتار از مرکبات به طور کامل خشک شده، و برای جلوگیری از خشک شدن مابقی درختان با تانکر آبرسانی آبیاری می‌شوند.

قائمی با بیان اینکه کم آبی در نخیلات و مرکبات باعث کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی عملکرد محصول در آینده می‌شود، تصریح کرد: از اردیبهشت ماه امسال نسبت به سال قبل در این ماه حدود ۳ متر افت آب زیر زمینی داشته ایم که بیشترین افت در دشت قائمیه با حدود ۶ متر و در دشت ملا اره بخش جره و بالاده با حدود یک متر و نیم بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون ادامه داد: افت آب‌های زیر زمینی در این شهرستان نسبت به سال ۷۴ حدود ۱۸ متر افزایش را نشان می دهد.

وی با اشاره به اجرای طرح‌ های کم آب اضافه کرد: کشت و توسعه ۳۸ هکتار گیاهان دارویی، استفاده از ارقام زود رس و میان رس در کشت ذرت،کاهش برداشت ذرت از دانه‌ای به علوفه ای، اجرای طرح گلخانه‌ای و طرح آبیاری نوین در مزارع و ممنوعیت کشت برنج در شهرستان کازرون از جمله این طرح‌ ها است.

قائمی اظهار کرد: برای رفاه کشاورزان در زمینه اجرای طرح آبیاری موضعی و قطره‌ای و نواری در هر هکتار ۱۰ میلیون تومان، برای اجرای آبیاری ماشینی در هر هکتار ۸ میلیون تومان، آبیاری بارانی هر هکتار ۶ و نیم میلیون تومان و آبیاری به صورت تجمیعی هر هکتار ۵۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: طرح جدیدی به نام طرح سایبان برای صرفه جویی آب در این شهرستان در دست اجرا است که در این طرح با پوشش توری بر روی درختان می‌توان ۶ تا ۷ روز زمان آبیاری به باغ‌ها را کاهش داد.

کازرون در ۱۲۰ کلیومتری غرب شیراز قرار دارد و به داشتن پرتقال مرغوب با نام شاپوری و خرمای کبکاب خشت مشهور است.
انتهای پیام/ت

افت محصول و خشکسالی در نخیلات و مرکبات کازرون

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.