سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حقوق بشر آمریکایی/متفکر در گفت وگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان:

حقوق بشر ملعبه ای برای تامین منافع و مصالح آمریکاست

کارشناس مسائل بین الملل گفت: آمریکا حقوق بشر را ملعبه‌ای برای تامین منافع و مصالح خود در نظام بین الملل قرار داده است.

حسین متفکر کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با  خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره دیدگاه دوگانه آمریکا در بحث حقوق بشر اظهار کرد: بافروپاشی نظام دو قطبی در عرصه بین المللی، نظام سلسله مراتبی به رهبری ایالت متحده آمریکا براساس نظرات مورتون کاپلان به وجود آمد. از آن زمان به بعد آمریکا به عنوان رهبر نظام سلسله مراتبی تمامی تلاش خود را در جهت تامین منافع و مصالح خود در جهان به کار بست.

وی در ادامه افزود: بعد از تشکیل سازمان ملل متحد، کمیته حقوق بشر این سازمان با هدف رعایت حقوق انسان ها و تامین آزادی بیان و عقیده ملل به وجود آمد. اما این سازمان به همراه ارکان و نهادهای وابسته به آن از اهداف اصلی خود دور شده و فعالیت های خود را در جهت تامین منافع آمریکا ادامه داده است.

متفکر ادامه داد: حقوق بشر به معنای دفاع و حمایت از آزادی و کرامت انسانی است. اما بررسی های تاریخی نشان می دهد که آمریکا از حقوق بشر به عنوان ابزاری برای تامین منافع ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی خود در عرصه جهانی و منطقه ای استفاده می کند.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه تجزیه و تحلیل این بررسی های تاریخی نشان می دهد، حقوق بشر به عنوان ابزاری برای تامین منافع سیاسی آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است، تصریح کرد: آمریکا همواره از رژیم های دیکتاتور در مناطق مهم و حساس جهان مانند رژیم هایی مانند عراق، لیبی، و... که به وضوح دست به کشتار مردم خود می زده اند، حمایت کرده است.

متفکر با اشاره به اینکه عربستان کشوری است که هیچ بویی از انسانیت و رعایت حقوق بشر به ویژه در مورد مردم یمن نبرده است و از حمایت های بی دریغ آمریکا بهره می برد، گفت: ما شاهد هستیم تعداد زیادی از جنگ های خانمان سوز و ویرانگر منطقه ای ریشه در اقدامات آمریکا دارد. این کشور با حمایت و کمک های تسلیحاتی خود به گروه های تروریستی مانند داعش، موجبات کشتار انسان های بی گناه را فراهم آورده است.

وی اظهار کرد: آمریکا سالهاست با پشتیبانی از رژیم غاصب صهیونیستی از اقدامات آن درباره مردم فلسطین، لبنان و سوریه حمایت می کند. دنیا هیچ گاه کمک ها و حمایت های این کشور از صدام حسین را فراموش نمی کند، شخصی که به راحتی علیه مردم بی گناه از سلاح های شیمیایی استفاده کرد.

متفکر با بیان اینکه آمریکا به واسطه انقلاب اسلامی یکی از مهمترین متحدان استراتژیک خود را در خاورمیانه از دست داد و به همین دلیل از ابزارهای مختلف برای تحت فشار قرار دادن ایران استفاده کرده است، گفت: از مهمترین اقدامات آمریکا علیه ایران دفاع و حمایت از منافقین به عنوان گروهی تروریستی است.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: این گروه در ترور شخصیت های مهم ایرانی مانند آقای بهشتی و 72 تن از یاران ایشان نقش اصلی را ایفا کردند. به علاوه آن در ایجاد ناامنی های بعد از انقلاب که موجب مرگ بسیاری از مردم بی گناه در ایران شد، نقش اساسی داشتند.

وی بیان کرد: حقوق بشر ملعبه ای بیش در دست آمریکا نیست که هر گاه منافع آن اقتضا می کند مطابق با سلیقه و خواست خود از آن بهره می برد. وقتی از این زاویه به قضیه نگاه شود تفاوت در برخوردهای دوگانه آمریکا با مسئله حقوق بشر به طور کامل درک می شود.

متفکر با تاکید بر اینکه آمریکا تحت عنوان حمایت از حقوق بشر به پشتیبانی و کمک از گروه های تروریستی مانند داعش و منافقین می پردازد و در برابر کشتار مردم بی گناه سوریه، یمن، عراق، افغانستان و ... سکوت اختیار می کند، گفت: حقوق بشر آمریکایی یعنی ابزاری برای تامین منافع این کشور در نظام بین المللی.

کارشناس مسائل بین الملل در پایان با اشاره به سیاست تحمل صفر ترامپ در قبال مهاجران گفت: یکی از بدیهی ترین اصول حقوق بشر زندگی کودکان در کنار والدین خود است. ترامپ با سیاست جدید خود مبنی بر جدا کردن کودکان مهاجر از خانواده هایشان یکی از حقوق اولیه و اصلی آنها را سلب می کند که این کار او اقدامی بسیار وقیحانه و غیر انسانی است.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، برجام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.