سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اردکانیان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

پیگیر راه‌اندازی سد ایلیسو در ترکیه هستیم/امیدواریم همکاری‌ها در حوزه‌های آبریز مشترک سرعت بیشتری بگیرد

وزیر نیرو درباره راه اندازی سد ایلیسو در ترکیه توضیحاتی داد.

رضا اردکانیان وزیر نیرو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛در مورد اقدامات دولت برای پیشگیری از پیامدهای راه اندازی سد ایلیسو ترکیه و اظهارات سفیر این کشور در عراق مبنی بر مشورت با کشورهای همسایه در خصوص آبگیری این سد گفت: طرح راه اندازی سد ایلیسو سال‌ها پیش آغاز شده و  کانال‌های ارتباطی آن ها با وزارت خارجه بوده است.

اردکانیان با بیان اینکه اگر مشورتی صورت گرفته باشد در خصوص مراحل اجرایی این سد نیست, افزود: همکاران وزارت امور خارجه پیگیر این موضوع هستند و حتما مطالب لازم را به موقع منتقل کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه ما هم در وزارت نیرو به وظایف خود در خصوص پیشگیری از پیامدهای راه اندازی این سد عمل خواهیم کرد, گفت: هر طرحی در حوزه‌های آبریز مشترک, اثر گذار بر همه سکنه‌های آن حوزه است.

وزیر نیرو با بیان اینکه ما حوزه‌های آبریزی داریم که کشورهای متعددی به صورت کامل یا جزئی در آن حوزه قرار می‌گیرند، گفت: امیدواریم همکاری‌ها در حوزه‌های آبریز مشترک سرعت بیشتری بگیرد.

اردکانیان با اشاره به اینکه کشورمان به لحاظ قرار گرفتن در حوزه‌های آبریز مشترک در نقشه جغرافیائی کم نظیر است, گفت: ما با همه همسایگان مسائل آبهای مرزی و مشترک داریم.

وزیر نیرو با بیان اینکه در بخشی از حوزه های آبی  بالادست و در بخش دیگری پایین دست هستیم, افزود: علاوه بر این دارای  رودخانه مرزی و منابع زیرزمینی مشترک نیز هستیم.

اردکانیان خاطرنشان کرد: امیدواریم با همکاری دستگاه دیپلماسی و سایر بخش‌ها در چهارچوب های قانونی با کشورهای همسایه تعامل داشته باشیم.

گفتنی است؛ آبگیری سد ایلیسو ترکیه که با هدف دو منظوره تولید انرژی برق و ذخیره و مدیریت آب بر روی رودخانه دجله در جنوب ترکیه ساخت شده، از اول ماه جاری میلادی(11 خرداد 97) آغاز شده است.

سد ایلیسو به عنوان دومین سد بزرگ ترکیه که بر روی رودخانه دجله و در حد فاصل استان ماردین و شیرناک ساخته شده، از نظر ذخیره آب، دومین و از نظر ظرفیت نیروگاهی چهارمین سد بزرگ ترکیه به شمار می رود.

احداث این سد که از سال 2006 آغاز شده و ظرفیتی معادل 10.6 میلیارد متر مکعب گنجایش (سه برابر بزرگترین سد ایرانی یعنی کرخه) دارد، قرار بود در سال 2019 (یکسال دیگر) به اتمام برسد ولی ساخت این سد پیش از موعد مقرر آن به پایان رسیده است.

 فاتح یلدیز سفیر ترکیه در بغداد همزمان با آبگیری این سد ایلیسو ترکیه اعلام کرد که ترکیه بدون مشورت با کشورهای همسایه در مورد سد ایلیسو اقدامی انجام نمی‌دهد.

برخی کارشناسان معتقدند؛ دولت ترکیه در سال 1992  با افتتاح سد بزرگ آتاتورک بر رود فرات عملاً آغاز شکل‌گیری ریزگردها در غرب ایران و تشدید بیابان‌زایی در عراق را سبب شد.

به گفته آنها احداث سد ایلیسو سبب خواهد شد از ورود همه 56 درصد حجم آبی که از خاک ترکیه به دجله سرازیر می‌شد، جلوگیری شود و فرایندهایی نظیر بیابان‌زایی و خشک‌سالی در عراق شدت یابد و پیامدهای دیگری برای کشورهای منطقه داشته باشد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۴۸ ۰۹ تير ۱۳۹۷
خیلی ممنون از اطلاعاتی که وزیر محترم نیرو در مورد سد ایلیسو ارائه کردن
ناشناس
۰۸:۲۴ ۰۹ تير ۱۳۹۷
کم آبی در جنوب کشور در شرایط بحرانی است
ناشناس
۰۸:۲۴ ۰۹ تير ۱۳۹۷
امیدوام این مشکلات بر طرف شه
ناشناس
۲۲:۱۵ ۰۸ تير ۱۳۹۷
همه باید اهمیت اب را حس کنیم .
ناشناس
۱۷:۳۴ ۰۸ تير ۱۳۹۷
رودخونه های مشترک بین کشورا باس به نسبت سرانه جمعیت برخوردارشون بین کشورا تقسیم بشه
ناشناس
۱۷:۱۸ ۰۸ تير ۱۳۹۷
این سد میشه یه ابزار بسیار قوی در دست ترکیه برای فشار به عراق. این سد باید تخریب بشه
ناشناس
۱۷:۱۷ ۰۸ تير ۱۳۹۷
چند روز پیش رسانه عراقی گفت قرار است اب کارون ب عراق برسانند خدا ب داد ما برسد
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۸ تير ۱۳۹۷
به خاطر همینه که میگم ایران باید روز به روز قدرتمند تر شود
ناشناس
۱۲:۵۲ ۰۸ تير ۱۳۹۷
امیدوام بتونیم بحران آبی در کشور را رفع کنیم
ناشناس
۱۱:۵۷ ۰۸ تير ۱۳۹۷
ان شاالله به امید خدا اگر این کار صورت بگیرد خیلی از مشکلات آب کشور حل میشه
ناشناس
۱۱:۵۶ ۰۸ تير ۱۳۹۷
ترکیه یزید زمانه هست
میخواهد آب را بر روی کشورهای منطقه ببندد.......
ناشناس
۱۱:۲۲ ۰۸ تير ۱۳۹۷
سد ایلیسو که به بهره برداری میرسد ؟