سخنگوی دولت گفت: ترامپ علیه جهان جنگ اقتصادی راه انداخته است.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدباقر نوبخت صبح امروز در نشستی مشترک که با حضور مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی و رضا اردکانیان وزیر نیرو در محل ساختمان ریاست جمهوری برگزار شد, اظهار کرد: مسابقات جام جهانی فرصتی برای ارزیابی نمادهای ملی ایرانیان است.

سخنگوی دولت افزود: اولین نمادی که در این رخداد جهانی قابل ارزیابی بود، موضوع عِرق ملی تیم‌مان بود که نشان داد از این نظر قابل تقدیر و حتی قابل تقدیس است.

وی ادامه داد: از مجموعه تلاش‌های بازیکنان و کادر فنی تیم ملی فوتبال قدردانی می کنیم. نماد دیگر حمایت ملی بود که قابل توجه است. نتیجه عِرق و حمایت ملی، سربلندی ملی بود و نشان دادیم با یک بازی هوشمندانه توانستیم تیم اول آفریقا را مغلوب کنیم و در مقابل تیم‌های بزرگ دنیا بازی خوبی ارائه کنیم.

ترامپ علیه جهان جنگ اقتصادی راه انداخته است

نوبخت با اشاره به اینکه قدرت خرید ایرانیان به پول ملی بسته است و روزهای خوبی برای پول ملی نمی‌گذرد، گفت:‌ فرزندان ایران از سال 92 برای ارزش پول ملی مذاکره کردند، تا سال گذشته توانستیم پول ملی را از نوسانات خارجی دور کنیم.

سخنگوی دولت افزود: همه شاهدید به عنوان ملت متعهد به خاطر تمدن ملی و اعتقادات مذهبی وفادار هستیم، تا سال پیش هم همه چیز خوب بود، ما از پیمان بین المللی عدول نکردیم، ترامپ علیه جهان جنگ اقتصادی راه انداخته است مردم بدانند دولتشان عامل بی ثباتی پولی نیست بلکه به خاطر زیاده خواهی آمریکا است همه در مقابل آن مقاومت می کنند، اولین گام ما انتخاب عدد 4200 برای قیمت دلار بود.

وی ادامه داد: وجدان عمومی را به قضاوت می‌طلبم، آیا ما قصوری کردیم؟ ما مذاکره کردیم تا ثبات و آرامش بین‌المللی انجام شود، سالها تلاش کردیم مردم ایران بدانند دولت ایران عامل این بی‌ثباتی نیست و زیاده‌خواهی رئیس جمهور آمریکاست. ما باید مقاومت کنیم.

نوبخت گفت: از فروردین تا خرداد امسال بيش از 11 ميليارد و 162 ميليون دلار ارز با قيمت 4200 تومانی و همچنین بخشى 3800 تومانی پرداخت شده است.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه عرضه ارز نسبت به سال قبل بیشتر شده است و ما در توازن عرضه و تقاضا مشكلى نداريم، اظهار کرد:  در سه ماهه اول امسال از نظر ريالى 59.6 درصد درآمدها نسبت به سال گذشته بيشتر شده است.

وی با بیان اینکه درآمدهای نفتى نيز نسبت به سال گذشته 74 درصد بيشتر شده است، اظهار کرد: در بخش عمرانى 22 هزار و 830 ميليارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

نوبخت با اشاره به اینکه اين ها نشان می‌دهد در اقتصاد مشكلى نداريم و وظيفه‌مان تقویت پول ملى است, گفت: ایرانی‌هایی که در خارج از کشور هستند ارزشان را به داخل بیاورند و مردم هم ارز و طلای خود را به بازار بیاورند. همه بايد از تقويت پول ملى حمايت كنند.

اگر کالایی با قیمت ارز غیرقانونى به فروش می‌رسد باید قیمت آن کاهش پیدا کند

نوبخت با بیان اینکه اگر کالایی با قیمت ارز غیرقانونى به فروش می‌رسد باید قیمت آن کاهش پیدا کند, اظهار کرد: بخشى از فعالان اقتصادى تقاضاى غیر ضروری را در شرایط فعلی به بازار تحمیل نکنند.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی با عرضه ارز4200 تومانی وظیفه خود را انجام داد و  اکنون انتظار داریم قوه قضائیه از طریق سازمان بازرسى وارد شود, گفت: اتحادیه‌های صنفى وظیفه دارند براى نظارت بازار وارد میدان شوند. ما از دستگاه‌های اطلاعاتی‌مان انتظار داریم ببیند این افراد که گران‌فروشی می‌کنند چه کسانی هستیم،،

سخنگوی دولت در مورد اینکه چرا دولتمردان به میان تجمعات صنفی نمی‌روند، اظهار کرد: جلساتی با صنوف برگزار شده که حتی عالی‌ترین مقام یعنی رئیس‌جمهور هم در آن شرکت می‌کند، ما علاقه‌مندیم حرف کسانی که نظری دارند بزنیم و مطالب را به آنها بگوییم، بهترین راه گفت‌‌وگوی مستقیم است، تصمیمی برای دو نرخ بودن بنزین گرفته نشده اما در بحث‌های کارشناسی برای مصرف رو به زیاد سوخت گزینه‌های زیادی مطرح شده است.

نوبخت ادامه داد: امسال ارزی از سال گذشته شکل گرفت و یک سلسله تهدیدات خارجی و انتظارات تورمی در داخل باعث آن شد. خوشبختانه یک بخشی از نقدینگی به سمت تولید و بورس رفته است، دولت بر سر پیمانش برای واردات با ارز 3800 و 4200 تومان است.

سخنگوی دولت با اشاره به اظهارات ظریف در خصوص یکی از جناح های سیاسی و مطرح شدن بحث عدم کفایت رئیس جمهور گفت: مخالفت هایى که با دولت می‌شود ناشى از نگاه سیاسی است؛ مردم این نگاه سیاسی را در انتخابات تایید نکردند.

وی خاطرنشان کرد: نگاه سیاسی مخالف دولت تلاش می‌کرد در پایان دولت یازدهم عدم موفقیت آقاى روحانى را تداعى کند که نتیجه انتخابات مشخص کرد این کار‌ها بی نتیجه است.

سخنگوی دولت افزود: دیدید که حضور رئیس جمهور در یک روز تعطیل در توچال را چگونه با یک سیاهنمایی بازتاب دادند.

نظر مجلس در خصوص لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها غیر کارشناسی بود

نوبخت در واکنش به عدم تصویب لایحه تفکیک 3 وزارتخانه در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: جمع بندی دولت این است که نظر مجلس کارشناسى و عملیاتی نیست.

وی با بیان اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت باید به مباحث معدن بیاندیشید و همزمان به مسئله پیچیده صنعت نیز رسیدگی کند, گفت: چون در یک کشور چند وزارتخانه با یکدیگر ادغام شده قرار نیست اینجا هم جواب بدهد.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه الگو بردارى از کشور‌های دیگر که با ده نفر اداره می‌شوند, نه هزار نفر درست نیست, بیان کرد: متاسفانه نظر مجلس غیر کارشناسی و غیر عملیاتی بود و کمکى به دولت نمی‌کند.

نوبخت در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص نامه رئیس جمهور به اتحاديه اروپا نیز اظهار کرد: آقاى روحانى به دفعات با همتايان اروپايى خود صحبت داشته اند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه هدف از اين صحبت‌ها ترغيب اتحاديه اروپا براى جبران خروج آمريكا از برجام بود, افزود: در اين راستا هم پيگيری‌ها توسط وزير محترم امور خارجه انجام می‌ شود و همه اين ارتباطات با هدف تامين منافع ملى است.

بارش  نسبت به سال گذشته 26 درصد کاهش یافته است

اردکانیان وزیر نیرو نیز در بخش دیگری از این نشست اظهار کرد: تا پایان اسفندماه سال گذشته بطور متوسط ١٠٠ میلیمتر بارش در کشور داشتیم، اما در فصل بهار تا حد زیادی جبران شد که در حال حاضر 26 درصد کم بارشی نسبت به سال گذشته را داریم.

وزیر نیرو با بیان اینکه از 1157 شهر حدود 334 شهر در شرایط قرمز رنگ تامین آب شرب هستند، گفت: در استان هرمزگان 70 درصد، کرمان 58 درصد، سیستان و بلوچستان 78 درصد و فارس 56درصد کاهش بارش داشتیم.

وی با اشاره به اینکه استفاده از واژه بحران برای موضوع آب صحیح نیست؛ چراکه اگر روزی در شرایط بحرانی قرار بگیریم باید به دنبال واژه‌ای جدید بگردیم، بیان کرد:  یک جامعه بدمصرف در آب و برق هستیم و اگر بگوییم بحران نباید سهم رفتار خودمان را در آن نادیده بگیریم.

اردکانیان با بیان اینکه اگر روزی موفق شویم ده درصد بهره وری در بخش کشاورزی را بهبود ببخشیم تا دهه‌ها مشکلی در بخش آب نخواهیم داشت، تصریح کرد: با تشکیل کمیته سازگاری با کم آبی در حال پیدا کردن راه حل واحدی هستیم.

وزیر نیرو تاکید کرد: اگر می‌گوییم الگوی کشت باید اصلاح شود، فقط وزارت جهاد کشاورزی مسئول آن نیست بلکه دستگاه‌های مختلف باید با آن همکاری کنند چراکه آب موضوعی میان بخش است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات امسال کاهش تولید انرژی برق آبی است، اظهار کرد: سال گذشته 9300 مگاوات تولید برق آبی داشتیم، اما امسال 4500 مگاوات کاهش تولید را خواهیم داشت که با در نظر گرفتن عواملی، چون افزایش مصرف رقمی حدود 5 هزار مگاوات است, با کاهش تولید برق مواجه خواهیم بود.

هیچ تصمیمی برای انتقال و فروش قطره‌ای آب به خارج وجود ندارد

اردکانیان با اشاره به آب شرب خوزستان و آبادان نیز گفت: دو استان تحت تاثیر مشکل آب هستند، ما در آبادان و خرمشهر مشکل شوری آب داشتیم, چون در حالت مد بودیم آب شور بیشتر وارد رودخانه می شد, از این رو تمهیداتی در نظر گرفتیم و با انتقال آب تونل غدیر این مشکلات حل می‌شود انشاءالله تا 15 تیرماه طرح آبرسانی غدیر به بهره برداری می‌رسد. مشکل کم آبی را کسانی خارج از کشور برای التهاب ایجاد می‌کنند .هیچ تصمیمی طرحی پروژه ای برای انتقال و فروش قطره‌ای آب به خارج وجود ندارد.

وزیر نیرو گفت: قرارداد فروش آب به کویت که قبلا در دهه هشتاد مطرح شد با مخالفت بنده در آن زمان و الان جلوگیری شد، این صحبت‌های من هم باعث نمی‌شود عده ای در فضای مجازی دیگر درباره این موضوع صحبت نکنند، موضوع آب می‌تواند ایجاد تحرکات کند و من از هوشیاری اصحاب رسانه تشکر می‌کنم و طرح مطلب در این موارد را با روابط عمومی سازمان آب هماهنگ کنند.

ارز صادراتی از ابتدای هفته آینده در بورس تهران عرضه خواهد شد

کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در بخش دیگری از این نشست اظهار کرد: ارز صادراتی از ابتدای هفته آینده در بورس تهران عرضه خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: از این پس وارد کنندگان پس از ثبت سفارش، می توانند ارز مورد نیاز خود را با مراجعه به بورس تهران تامین کنند.

وی بیان کرد: ارائه ارز در بورس، به نفع صادر کنندگان نیز هست و آنها از محل مابه التفاوت ارز اظهارنامه با قیمت فروش آن در بورس، منتفع می شوند.

کرباسیان گفت: برای سالجاری 18 میلیون دلار ارز با نرخ 3800 تومان جهت واردات کالاهای ضروری پیش بینی شده است که دولت خود را ملزم به تامین آن از محل ارز حاصل از صادرات نفت به هر طریقی می‌داند.

وی محل تامین ارز مورد نیاز گروه دوم کالاهای ضروری با ارز 4200 تومان را شامل ارز حاصل از صادرات کالاهایی همچون پتروشیمی، فولاد و فلزات رنگین عنوان کرد که حدود 80 درصد اعتبارات این گروه را به خود اختصاص می دهند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: صادر کنندگان این گروه باید ارز وارداتی خود را به طور منظم در سامانه "نیما" بانک مرکزی ثبت کنند.

کرباسیان افزود: اگر چيزى در خصوص بازار ثانويه ارز گفته شده فعلا تصميمی در اين خصوص گرفته نشده است.

وی خاطرنشان کرد: فرمايشات مقام معظم رهبرى در خصوص FATF اين است كه خودمان این موضوع را بررسی کنیم و به نتیجه درستی برسیم؛ صحبت های ايشان حجت بر ماست.

آمریکا به هیچ پیمانی پایدار نیست

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه آمریکا به هیچ پیمانی پایدار نیست و این حرفی است که برای کره شمالی نیز وجود دارد, گفت: در شرایط فعلی همه ایستاده ایم تا کسی نتواند خدشه ای به آرمان ها وارد کند،

کرباسیان افزود: عملکرد سه ماهه ما در واردات 11 میلیارد است که نسبت به سال قبل 2/7 کاهش داشته و صادرات 15/5 درصد رشد داشته است؛ تولید خودرو زیاد و قطعات منفصله هم وارد شده است از این رو منطقی نیست با افزایش قیمت خودرو روبه‌رو شویم.

وی با بیان اینکه دولت چهار طبقه بندی کالا را برای مقابله با مشکلات پیشنهاد کرده، گروه یک کالایی، کالاهای اساسی است که ارز آن 3800 تومان و رقم آن 18 میلیارد دلار است، بیان کرد: دسته دوم کالاهای ضروری است و ارز آن را به صادرات غیر نفتی موکول کردیم، و به طور جدی ملزم به برگشت ارز آن هستند و قیمت ارز آن دلار 4200 است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید به اینکه کالاهای اساسی و ضروری تامین می‌شود اما ارزیابی و نظارت باید انجام شود، خاطرنشان کرد:‌ این مقدار حمایت از تولید داخلی نقطه قوت می‌شود، تولید کننده باید کنار مردم بایستد و قیمت‌ها را کاهش و کیفیت را افزایش دهد، صادر کننده هم از این مساله سود می‌برد و سرمایه‌گذاری را با منابع ارزان انجام می‌دهد.

کرباسیان گفت: ما متناسب با فعالیت‌های خودمان و شرایط روز تصمیم می‌گیریم. روزانه میزان واردات و ارزش کالا در سایت را اعلام می‌کنیم تا مردم بدانند امروز چقدر برنج از کجا وارد شده است.

وی افزود: لیست اقلام وارداتی کشور به ترتیب شامل قطعات خودرو، ذرت دامی، برنج، سویا، گوشی تلفن همراه، جو، ماشین‌آلات صنعتی، قطعات لوازم خانگی، روغن دانه آفتابگردان و بنزین می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۰۵ تير ۱۳۹۷
ارز باید برگرده به قبل ارزون بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۰۵ تير ۱۳۹۷
پس کجا میره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟چرا اینقدر نرخ تورم و گرانی داریم ؟ چرا مردم اینقدر محتاج تر شدند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۰۵ تير ۱۳۹۷
کو ارزونییییییییییییییییییییییییی؟
آخرین اخبار